pcb design hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ehlmatlab

pcb design hjälp!

Inlägg av ehlmatlab »

Har några funderingar på design av mitt pcb.
Har lagt ett jordplan på båda sidor kortet se bifogad bild.
Hur stort isolationsavstånd är normalt att man använder mellan jordplan och signal/pad?

Ska man låta jordplan vara kvar mellan paddar på t.ex resistorer/kondensatorer? Har ritat två ringar i bilden som beskriver vad jag menar. I högra har jag tagit bort jordplanet mellan paddarna, i den vänstra ringen är jordplanet kvar.

Bör man ta bort 'silclayer' under komponenter som riskerar bli varma för att förbättra kontakten och förbättra bortledningen av värme?
abc.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: pcb design hjälp!

Inlägg av Micke_s »

Avståndet mellan jordplan, ledare-ledare beror på arbetsspänningen och miljön kortet ska jobba i.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jordplan är onödigt på båda sidorna, undantaget någon mycket extrem design.
Lägg jordplanet på undersidan och dina ledningar på ovansidan (om det är ytmonterat.)
Jordplanet ska ha så få urtag (för ledare som ska korsa ledare på signallagret).
Jordplanet ska vara så obrutet det bara går.

Det en del kallar jordplan är i många fall bara en utfyllnad och fungerar dåligt som jordplan.

Protte
ehlmatlab

Inlägg av ehlmatlab »

Arbetsspänning 5V.
Kortet ska användas i inomhusmiljö.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ett litet exempel
Jordplanet
Print JP.pdf
Signallagret
Print signal.pdf
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

5Volt, inga problem att köra 6mil. Brukar köra 8mil fast tillverkarna på vanliga kort klarar 6mil.
Gör också som prototypen. ha ett så helt jordplan som möjligt.

http://www.wecogroup.com/themen/techdat ... riech.htmc , Contamination level 1 eftersom du är innomhus och ingen fukt.
superx

Inlägg av superx »

Jag tycker att 0,25mm är rätt lagom för de flesta kort jag gör. Mindre tillför inte så mycket (om utrymmet inte är ett problem förstås), och det blir svårare att mäta, laga, ändra etc. om det är för litet.

Jag brukar enbart använda jord på ovansidan i de områden där jordplanet är dåligt på undersidan av någon anledning.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om jordplanet bara skal fungera som jordplan/0V så kan väl ena sida räcka, men då gör man ju i princip en enlagers design...
För tvålagersdesigner så bör all ledig kortyta läggas till så mycket jord som möjligt, strikt horisontell/vertikal routning och så peppra kortet med kraglösa pläterade 0,3mm viahål som kopplar ihop jordytorna ca 10 via per kvadrattum är ett önskemål, alla oanslutna jordöar tas självklart bort.
OM man lyckas bra så är ett sådant kort lika eller mer "ogenomskinligt" än ett =>4-lagerskort (utan jordplan på ytterlagren) och ger snarlika prestanda EMC-mässigt.

Att inte koppla all ledig kortyta till jordplan/0V är att slösa bort en gratisresurs.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<<Jag brukar enbart använda jord på ovansidan i de områden där jordplanet är dåligt på undersidan av någon anledning>>>

MEN då måste det vara vior väldigt tätt, att ansluta det jordplan som ska "lappa" över hålen i det ordinarie med någon via här och där funkar inte.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

limpan4all skrev:Om jordplanet bara skal fungera som jordplan/0V så kan väl ena sida räcka, men då gör man ju i princip en enlagers design...

Det det som är sporten, fast man behöver inte routa GND

Protte
superx

Inlägg av superx »

prototypen skrev:<<<Jag brukar enbart använda jord på ovansidan i de områden där jordplanet är dåligt på undersidan av någon anledning>>>

MEN då måste det vara vior väldigt tätt, att ansluta det jordplan som ska "lappa" över hålen i det ordinarie med någon via här och där funkar inte.

Protte
Det stämmer. Induktansen genom viorna måste vara mindre än omvägen runt hindret på bottenlagret så att säga. Men i de här sammanhangen gäller ju fler vägar desto bättre, så varje extra väg tillför väl något tänker jag. Att byta lager på det här sättet kan även minska loop-arean rätt mycket om returströmmen kan gå bredvid en ledare istället för någon lång omväg på undersidan. Men det är väl svårt att säga något generellt om detta antar jag.
Skriv svar