Brumproblem i rörförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SM3BDZ

Brumproblem i rörförstärkare

Inlägg av SM3BDZ »

Jag håller på att bygga en gitarrförstärkare med rör, enligt välkänt koncept med 2 x EL34 i PP, ECC82 som drivning/fasvändare och EF86 som ingångsrör. Då tanken var att labba med olika typer av tonfilter/tonstack samt triod-/pentodkoppling av EF86, har jag börjat med att bygga en prototyp/labb-exemplar på en träplatta, för att slutligen bygga i ett aluminum-chassie, anpassat för VOX AC30 combo. Förstärkaren är till min bror som är gitarrist.

Har nu kopplat upp allt i en första grundkoppling och har inte lagt till några tonkontroller ännu. Allt fungerar som tänkt och uteffekt och distorsion är ungefär som förväntat. Men, det brummar alldeles för mycket. 50Hz brum, så det kommer inte från nätdelen som är väl glättad både till slut- och förstegsrör. Nu finns ju en osäkerhetsfaktor i och med labbuppkopplingen på träplatta, då jordningar och skärmning inte blir vad de borde vara. Dock tycker jag ändå att det inte borde brumma så pass mycket...!?

Brummet beror inte på obalans i slutrören, då jag har en pot för att justera bias inbördes mellan rören, och kan helt "nolla ut" det brum som genereras där. Tar jag ur drivröret brummar det inte alls. Med drivröret i, fast utan ingångsrör, finns brummet likafullt.

Glöden har jag flytande i förhållande till jord kopplat med hårt tvinnat ledningspar. Kanske är det tokigt? Borde jag ha en mittnolla på trafons glödlindning att ansluta till jord? Eller beror det ändå på den provisoriska uppkopplingen? Jag har försökt att skilja på signalförande ledningar och ledningar till glöd, samt anslutit alla jordpunkter till ett och samma ställe...

Vad säger forumets rörpulare? Är tacksam för alla tips!

//Lasse
Fuling

Re: Brumproblem i rörförstärkare

Inlägg av Fuling »

Flytande glödmatning kan definitivt vara en källa till brum. Prova att göra ett virtuellt mittuttag på glödlindningen med hjälp av två motstånd på 100 ohm eller så (eller ännu hellre en trådlindad pot på något hundratal ohm) och anslut mittuttaget till jord. Ska man vara riktigt ordentlig lyfter man glödmatningen några tiotal volt över jordpotential via en avkopplad spänningsdelare från högspänningen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Rörförstärkare kan vara väldigt känsliga för hur nätdelen är designad och hur jordsystemet är draget.

Jag brukar resonera så att den viktigaste delen i en rörförstärkare är just nätdelen, det räcker inte med att ösa på med stora kondensatorer och hoppas på det bästa, Man måste tänka på hur de olika delarna av förstärkaren matas och på hur man drar jorden till alla punkter som ska ha kontakt med jord.

stjärnjord är ett sätt man kan göra det på. men det finns andra sätt också.

Jag skulle tro att en dåligt designad nätdelskonstruktion är svaret på ditt brum, se över jordpunkter och nätdel helt enkelt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej Lasse!
Blir det brum även om du jordar input till EF86?
Jag har byggt en i samma stil på 60-talet som elbas-förstärkare och hade inga som helst brumproblem.
Så jag tippar på skärmningsproblem eftersom det är 50Hz-brum.
Med drivröret i, fast utan ingångsrör, finns brummet likafullt
Oops! Det missade jag!
Har du provat ett annat ex. (drivrör) ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vissa rör är ju så känsliga att de i vissa fall används ihop med en skärmburk UTANPÅ röret, och givetvis också ett skärmat chassie på sockelsidan.

Vad händer med slutrörens arbetspunkt om du tar ur drivröret? Hamnar de verkligen på en hyggligt linjär plats i överföringskurvan, eller blir det t.ex. så att de stryps/bottnas helt?
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Miam skrev:
"Vad händer med slutrörens arbetspunkt om du tar ur drivröret? Hamnar de verkligen på en hyggligt linjär plats i överföringskurvan, eller blir det t.ex. så att de stryps/bottnas helt?"

Slutrörens arbetspunkt förflyttas rimligen inte med drivröret borttaget, då det är kapacitiv koppling mellan driv- och slutrör. Bias är oförändrad.

Ja Ingvar, jag har provat ett annat drivrör men ingen förändring.

Jag håller med Oblivion att det kan finnas anledning att nagelfara nätdelen och dess design. I mitt bygge har jag helvågslikriktning med kiseldioder + 30uF + Drossel 4H + 30uF, som matar slutrören, sedan 18kohm + 30uF, till drivrör och därefter 100kohm + 10uF att mata ingångsröret med.

Möjligen är drosseln för liten? Borde kanske vara 7-10H? Kan det vara orsaken?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Men du nämnde 50Hz. Det är skumt...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ett trick du kan testa är att placera små kondensatorer över varje diod i likriktarbryggan, det har fungerat för mig tidigare för att få bort nätbrum.

storleken på drosseln är inte kritisk 4H eller 10H ger nog lite olika spänningsfall skulle jag tro
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns en tråd nånstans här som handlar just om de där kondingarna parallellt över dioderna i en likriktarbrygga. Jag minns inte riktigt vad tråden heter, men har ett vagt minne av att kondingarna "försvann" efter att dioderna började få bättre data. Jag minns dock inte exakt vad som blev bättre på dioderna, kanske att det går snabbare för en modern diod att sluta leda i jämförelse med de första kiseldioderna?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mia är inne på rätt spår, kommuteringskondensatorer och det är just snabbheten som är problemet, dioden vill fortsätta leda trots spänningen reverseras.
Kommuteringsbrum kan vara hart när omöjligt att bli av med hur mycket man än avkopplar. Det blir en högfrekvent knäpp 100 ggr per sekund.

Förresten brum och brum, det är svårt att skilja på 50 och 100 Hz brum.

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

brum och brum, det är svårt att skilja på 50 och 100 Hz brum
Tycker du?
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Efter att ha byggt om förstegen helt, med lite annan koppling och gjort om all ledningsdragning, har jag nu blivit av med det mesta av brummet. Det som återstår hörs bara när jag drar upp volymen utan signalkälla ansluten. Det nöjer jag mig med. Har även lagt till ett stabbrör för spänningsmatningen till förstegen, inte för att jag tror det påverkar brummet särskilt mycket eller för att det behövs men för att det kändes bra! :wink:

De kondingar som förr alltid satt över likriktardioderna, har jag för mig att man brukade kalla "speed-up kondensatorer". Det var när dioderna inte förmådde switcha lika snabbt som dagens. Men, nu får ju kondingarna en "slow-down" verkan istället, vilket säkert är välgörande för att dämpa brummet i det övre spektrat. Lika bra att löda dit några...

Kan även konstatera att individuellt ställbar bias till slutrören är fint! Mycket enkelt att justera så att klippningen blir symmetrisk och även att minimera övergångsdistorsion. Då upptäcker man att det finns rätt mycket att "hämta hem" utifrån en koppling med autobias och nominella värden på Ug1 enligt datablad!
benpalm
Kontakt:

Inlägg av benpalm »

Fuling skrev:Flytande glödmatning kan definitivt vara en källa till brum. Prova att göra ett virtuellt mittuttag på glödlindningen med hjälp av två motstånd på 100 ohm eller så (eller ännu hellre en trådlindad pot på något hundratal ohm) och anslut mittuttaget till jord. Ska man vara riktigt ordentlig lyfter man glödmatningen några tiotal volt över jordpotential via en avkopplad spänningsdelare från högspänningen.
Absolut. En pot där kan göra underverk.
Skriv svar