hur kan jag laga min lcd skärm
hur kan jag laga min lcd skärm
Hejsan. Jag har en lcd skärm på min n9776 telefon. Jag tappade den i golvet och nu är det vita ränder vertikalt över skärmen. Kan man laga detta? Eller måsta man byta ut?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: hur kan jag laga min lcd skärm
Nu har jag inte kollat vad det är för telefon, men rent generellt
så kan kontakten till displayen hamna lite fel så det blir ränder mm.
Du skulle kunna öppna telefonen och trycka lite vid displayens anslutning
för att se om det blir någon skillnad.
Det kan förstås vara så att något har gått sönder, men oftast inte av den här typen av "behandling" som din råkat ut för.
så kan kontakten till displayen hamna lite fel så det blir ränder mm.
Du skulle kunna öppna telefonen och trycka lite vid displayens anslutning
för att se om det blir någon skillnad.
Det kan förstås vara så att något har gått sönder, men oftast inte av den här typen av "behandling" som din råkat ut för.
Jadu. Man kan fortfarande använda telefonen och jag märker att det är något glappt där i för ibland är det jätte mycket ränder men normalt brukar det vara små ränder bara. Det är inga pixlar som är svarta också.
Hur som helst så har jag öppnat den och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Det verkar var en enkel konstruktion men det verkar vara limmat också på vissa ställen. Kan man försöka "smälta" bort limmet?
Hur som helst så har jag öppnat den och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Det verkar var en enkel konstruktion men det verkar vara limmat också på vissa ställen. Kan man försöka "smälta" bort limmet?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Är det rätt sort (dvs smältlim) så går det ju fint, om man är försiktig så man inte värmer för mycket.
Jag brukar bara bända bort limklickarna med en skalpell. Men ta det försiktigt om de sitter på ett kretskort
så att inte banorna följer med.
Lägg gärna upp lite bilder på resan in i telefonens inre.
Jag brukar bara bända bort limklickarna med en skalpell. Men ta det försiktigt om de sitter på ett kretskort
så att inte banorna följer med.
Lägg gärna upp lite bilder på resan in i telefonens inre.
Kan redan lägga upp en bild nu. Det är en kinesisk telefon för 1000 kr och jag är mycket nöjd med den. Snabb och brutal stor är den.

OBS! RUSTA FJIUTSU kamera a.k.a crap
Hur tar man bort de oragna kontakterna? Vissa kan man dra ut men vissa verkar sitta fast med lim eller något på ett IC-kort.

OBS! RUSTA FJIUTSU kamera a.k.a crap
Hur tar man bort de oragna kontakterna? Vissa kan man dra ut men vissa verkar sitta fast med lim eller något på ett IC-kort.
Mer bilder.
Hur tar jag bort själva metallen som är limmad fast på plasten? Någon som har en superidé hur man kan göra?

Hur tar jag bort själva metallen som är limmad fast på plasten? Någon som har en superidé hur man kan göra?

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Oj, du har varit flitig! 
Som du märkte så går en del gula/genomskinliga flexkablar att lossa
genom att helt enkelt dra lite. På andra finns det små kragar (ofta svarta) som man petar åt ett håll
för att lättare lossa flexkabeln.
Jag hade nog börjat med att lossa och sätta dit alla lättåtkomliga kontakter
och sedan kollat om displayen var ok. Då slipper man eventuellt plocka isär den i molekyler.
"Hur tar jag bort själva metallen som är limmad fast på plasten?"
Antar att du har testat att bända lite?
Dum fråga: Måste du ta bort den? Har du kollat allt annat?
Som du märkte så går en del gula/genomskinliga flexkablar att lossa
genom att helt enkelt dra lite. På andra finns det små kragar (ofta svarta) som man petar åt ett håll
för att lättare lossa flexkabeln.
Jag hade nog börjat med att lossa och sätta dit alla lättåtkomliga kontakter
och sedan kollat om displayen var ok. Då slipper man eventuellt plocka isär den i molekyler.
"Hur tar jag bort själva metallen som är limmad fast på plasten?"
Antar att du har testat att bända lite?
Dum fråga: Måste du ta bort den? Har du kollat allt annat?
Jag har tagit bort så mycket jag kan. Mycket enkel konstruktion må jag säga.
Jag tror jag måste bränna lite men då behöver jag en lödpenna och den är 4 mil ifrån mig. Lödpennan kan man applicera fast en mycket tunn nål och då kan man skära lite i limmet mellan metallen och plasten utan att göra fästena defekta.
Tror du LCD skärmen är sönder? Ibland kan den vara mycket ljus, ibland lite mörkare och ibland ha jätte mycket ränder och ibland suddig.
Jag tror jag måste bränna lite men då behöver jag en lödpenna och den är 4 mil ifrån mig. Lödpennan kan man applicera fast en mycket tunn nål och då kan man skära lite i limmet mellan metallen och plasten utan att göra fästena defekta.
Tror du LCD skärmen är sönder? Ibland kan den vara mycket ljus, ibland lite mörkare och ibland ha jätte mycket ränder och ibland suddig.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hm... det låter lite som de brukar uppföra sig när själva kontrollern (styrkretsen) håller på att ge upp.
Orsaken kan vara lite av varje. Dåliga lödningar t.ex.
Fiffig idé med nålen och lödpennan. Den ska jag komma ihåg.
Testa att sätta dit kontakterna och starta den.
Ibland kan man laga grejer genom att plocka isär och sätta ihop.
"lödpenna och den är 4 mil ifrån mig"
Där ska den ju inte vara.
Orsaken kan vara lite av varje. Dåliga lödningar t.ex.
Fiffig idé med nålen och lödpennan. Den ska jag komma ihåg.
Testa att sätta dit kontakterna och starta den.
Ibland kan man laga grejer genom att plocka isär och sätta ihop.
"lödpenna och den är 4 mil ifrån mig"
Där ska den ju inte vara.
Så du tror inte det är själva displayen? Jag tappade den ca 1 meter från golvet också. Först landade den på foten och sen på golvet med hörnet först.
Men elektronik så som flashminne, analog och digital brukar ju vara väldigt tåligt mot stötar och vibrationer.
Men elektronik så som flashminne, analog och digital brukar ju vara väldigt tåligt mot stötar och vibrationer.