Märklin ellok tillverkningsår?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.555

Märklin ellok tillverkningsår?

Inlägg av Mr.555 »

Hej!
Jag har fått en gammal modelljärnväg (Märklin) av min pappa som han hade när han var liten. Jag har lagat loken och rälsen med lite nya sladdar och sånt krafs. Loken kan köra och backa och spårväxlarna fungerar fint. Men det jag undrar är vilket år ett av loken tillverkades.
Jag har inte lyckats hitta några tillverkningsår på förpackningen men det står att den är tillverkad i Västtyskland.
Det är ett ellok som drivs med 16 volt. I loket finns ett fram och backrelä, en switch för att kunna välja mellan att ta elektricitet från rälsen eller ledningar ovanför loket.
Min pappa fick loket för ca 39-45 år sedan, men jag är intresserad av att veta exakt år.
Någon som vet någonting om loket???
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Märklin ellok tillverkningsår?

Inlägg av Mizzarrogh »

Du har ingen bild på det?
Märklin tillverkade modelltåg av liknande slag länge, jag tror att de fortfarande tillverkas (?).

De brukade som sagt styras av en Zenerdiod som kontollerade ett mekaniskt relä för omswitchning av DC motorn med ett backläge på transformatorn som gav en strömpuls.

Edit, drivspänning på "skenläget" är 0-24V (Edit, är dock i skrivandets stund osäker på om 24V var max körläge eller om det var max peak, men har för mig peakpulsen till omställare var högre (however, det gick att rusa loken på peakläget vill jag minnas, gick som bara den då... Motorn blev rätt varm men de tålde det. :) ) om jag inte minns fel, jag minns ej konfiguration av luftledningsläget men hybridlok tillverkades parralellt mycket länge, enklare lok saknade ofta hybridomställare pga att de saknade pantograf (tex ångloken med plastkåpa)

Edit, den vanliga konfigurationen för skenorna i pressad plåt hade en strömupptagare i mitten i form av en släpsko som åkte över en rad med taggar i mitten av rälsen och hjulen utgjorde återledare. (ställer man om det så utgör pantografen släpsko precis som på ett riktigt lok), det fanns även varienter för fasta spår som hade issolerade hjulbashalvor så att ena sidan utgjorde returledaren och den andra inkommande genom den andra sidans hjulpar, tror även dessa fortfarande tillverkas idag och är relativt vanlig.

-
Senast redigerad av Mizzarrogh 13 april 2013, 14:48:38, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

http://www.lekohobby.com/lok1.htm

Märkligt att man tror att det ska gå att svara på frågan i
första inlägger utan varken bild eller några andra ledtrådar...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror tom det finns egna sällskap mer eller mindre enbart för märklinloken om jag inte minns fel... :)

Edit, utförandet i beskrivningen har funnits i stort sett oförändrat i mer än 50 år tror jag, så det finns ett antal modeller att välja mellan som sagt... :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 13 april 2013, 14:52:56, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Undras om (kontrollerad)peak ut från transformatorn kan ha legat på 36V och konst. DC för mittsläpskon på 0-24V samt luftledning 0-v-16 konst. tror jag, hade iaf ett eget gult uttag på transformatorn vill jag minnas och skulle kopplas i en annan konfiguration, måste nästan leta fram grejerna och friska upp minnet... :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

Mizzarrogh

>DC för mittsläpskon

Märklin använde AC

Ett växelrelä som kopplade om lokens allströmsmotore till motsatsa rotations riktning.
Reläet fungerade på högre spänning än vanliga driftspänning .
Från ett extra uttag på transformator lindningen
Långt före halvledare som zenerdioder......
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:doh: My fault... var som sagt väldigt länge sedan höll på med dessa, men det stämmer ju att de gick på AC. Minns man använde tågtrafon som labbagg då man var liten skit ihop med en gammal bilgeneratordiod. :)

Jag vet inte exakt vad det var för komponent men så iaf ut som en trådlindad zenerdiod? :humm: Jag minns inte riktigt... Funktionen var väl iaf att släppa igenom ström över en viss styrka? :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ved den lilla information som finns gissar jag på detta.
Bild
Någon gång mellan 1953 och 2002. Det är nog det vanligaste loket som finns, så värdet är antagligen marginellt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, de tidigaste i metall har kanske litet samlarvärde om de är frecha men märklintågen har ett ganska konstant värde, tror inte de vanliga modellerna stiger så mycket men de tappar nog heller inte så mycket att de blir komplett värdelösa, de håller i princip för evigt om man sköter dem, finns nya släpskor och andra slitdetaljer, i princip allt sådant går att byta eller laga. :)

Rälsen är lätt att laga med en tång och transformatorn innehöll somsagt inte så många delar.

Dessa är ganska säkra kort.

-
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

För att kunna avgöra det ekonomiska värdet måste man nästan ta med alltsammans till en fysisk person som kan studera det på nära håll då det är rätt många detaljer som styr. Men jag tycker att man skall använda dem till det de var tänkta för! :)
Mr.555

Inlägg av Mr.555 »

Hmmm... Hur gör man när man lägger upp bilder här från datorn???
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bifoga en fil, strax nedanför textrutan, där du skriver.
Mr.555

Inlägg av Mr.555 »

Kunde inte ladda över från kameran eftersom de tog upp för mycket plats. (4Mb :shock: )
Så jag fick fota med min tegelsten till mobil istället.
Här följer några bilder från loket, trafon, en ställpult och två typer av växlar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Exakt år är nog svårt, men enligt den här sidan: http://www.saebonet.com/svein/Tog/sites/D/3044.htm tillverkades de av tre olika modeller mellan -69 och -87.

Du kan ju läsa där vad som skiljer modellerna, så kan du avgöra vilken av modellerna du har och kan således få ner spannet av år en del.
Skriv svar