Programmera sekvenser i LAD eller FBD (LOGO!Soft Comfort)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Programmera sekvenser i LAD eller FBD (LOGO!Soft Comfort)

Inlägg av Walle »

Hur brukar ni göra när ni programmerar förhållandevis enkla sekvenser (som inte har några direkta beroenden) i LAD eller FBD?

Bakgrunden är den att jag håller på och hjälper till att bygga och programmera en slags spolmaskin. Det är en helt linjär sekvens det handlar om (tidigare liknande maskiner har använt gamla hederliga kamverk), inga val beroende på ingångar.
Men jag finner LAD och FBD ganska osmidigt för uppgiften! Men det kanske bara är jag som inte har fattat hur man kan göra det smidigt.

Sekvensen kan t.ex. vara:

1: Om insignal 1 är till, fortsätt:
2: ventil 1 till
3: ventil 2 till
4: ventil 3 till
5: ventil 1 av
6: ventil 2 av
7: utgång 1 till
8: om insignal 2 är till, fortsätt:
9: ventil 4 till
10: ventil 1 till
11: ventil 5 till
12: ventil 5 från
13: ventil 6 till
14: ventil 7 till
15: ventil 7 från
16: ventil 6 från
17: ventil 4 från
18: gå till 1

Sen tillkommer pauser alternativt "vänta på insignal från magnetbrytare" mellan stegen.
I LAD eller FBD tycker jag att en sån enkel sekvens blir onödigt komplicerad, jag hade snarare föredragit något liknande hur man programmerar nano-PLC'n i JVL's motormodul MAC00-R1:
MacTalk.JPG
I LAD blir en sekvens som den jag skrev ovan en lång serie av självhållande kretsar, inte i närheten lika smidigt som hur motorn programmeras i skärmklippet ovan. Om det som sagt inte finns något bättre sätt att lösa det på i LAD eller FBD (jag är inte så hemma på FBD dock, har bara programmerat med LAD i PLC-sammanhang).

Någon som har nåt tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe

Re: Programmera sekvenser i LAD eller FBD (LOGO!Soft Comfort

Inlägg av Joe »

Nu håller jag inte på med LOGO, men ett sätt man kan göra är att ta en INT som stegräknare.
Ärsteg lika med börsteg -> utför instruktion -> vänta på klarsignal -> ärsteg = ärsteg+1
Då är det hyfsat enkelt att peta in ett till steg nånstans.

S7-200 hade ett funktionsblock för kamverk men jag vet inte om LOGO har det..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Programmera sekvenser i LAD eller FBD (LOGO!Soft Comfort

Inlägg av Walle »

Hm, det var ett bra förslag, det ska jag testa! Tackar! :)
Skriv svar