Någon som har tips på biasjustering i slutsteget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

Någon som har tips på biasjustering i slutsteget?

Inlägg av tokfan »

Tjena!

Finns det någon som har nåt tips på nån krets så man kan justera biasen i sista steget? enligt programmet är det nu 21A ;).
Programmet är dock lite antingen eller. ändra ingen ström alls eller också full spetta.

Undrar också vad jag ska ta mig till för att få ut högre utsignal när jag har 20V tidigare i stärkaren och den klipper vid 9V i slutsteget?
Var så länge sen jag höll på med den här så jag kommer inte ihåg varför näst sista steget ser ut som det gör.
Har testat med ett vanlig GS steg innan push-pull steget men då blir det total superdist.

Nåt tips på hur jag får fason på denna?
tacksam för svar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Re: Någon som har tips på biasjustering i slutsteget?

Inlägg av RoPa »

Spänningsfallet över R18 måste ju vara lagom för att Q4/Q5 inte ska bottna.
Sätt R18 till 0 ohm och öka tills du får den bias du vill ha.
Eller ännu bättre sätt dit en FET i "zener" koppling, dvs en restor från D till G och en från S till G.
Förhållandet mellan resistorerna kommer att styra spänningsfallet mellan D och S vilket kommer att sätta spänningen mellan G och G på Q4/Q5.
Du borde även ha seriemotstånd på utgångsfetarna som motkoppling.

Var har du hittat schemat? Det är helt AC kopplat = lite ovanligt.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Tackar! hur menar du med seriemotstånd på sluttrissorna? jag har knåpat ihop schemat själv utan att ha något att gå efter. tar gärna emot alla tips jag får. vill lära mig detta. en del saker har jag noll koll på. särskilt varför signalen sjunker så på slutet och hur jag ska bära mig åt så att inte signalens potential ska ändras när jag vrider på sista poten. vad skulle du ha ändrat på i denna lilla gitarrförstärkare?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du kollat drivspänningen så att den är stabil även när du "drar på"?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Jag är ingen FET typ, mer en BJT typ :wink:

Men om du menar att DC ändras när R13 ändras (R13a+R13b=R13) så betänk att R13 är 1M och C9 10U och Rg på Q3 är hiskligt stor så blir T = C9 x (R13a + Rg) >> 10 sekunder vilket nästan är DC... så vrider du på R13 kommer DC läget ändras runt Q3.
C8/C6 kommer att frånskilja den DC signalen mot R18/27/28 med en T på 5mS.
Här kommer du få en nedre gränsfrekvens på ca 200Hz men du kanske vill ha det så?

I många slutsteg så sätter man ett mindre motstånd i serie med utgången från slutstegstrissorna för att skapa en lokal motkoppling "degenereringsmotstånd" vilket ökar stabiliteten.

Om du har knåpat ihop det själv så googla runt lite på DIY Audio så kommer du få se hur andra har designat. Läs sedan på lite om ingångssteg, VAS-steg, Drivsteg, Bias krets och utgångssteg/slutsteg så kommer du nog framåt.
Är det en gitarr förstärkare du vill ha så googla lite på det också...

Eftersom du har C2 så blir förstärkningen i Q1 väldigt hög, kanske du vill ha?
Eftersom du har C9 så blir gaten på Q3 obiaserad, men det kanske är rätt? Hur som kan du ta bort C3 och och R13 och göra R2 till en pot (10K) och koppla C9 till den (C9 frånskiljer DC från Q1).
Innan du fått en bra bias i Q5/Q6 är det inte värt att titta på signalgång.

Lycka till!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Grundregeln är ju att man bygger med tanke på rätt
arbetspunkt i steg 1. Det hela ser väldigt konstigt ut.
Bättre att lära sig tolka fungerande kretsar först innan
man ger sig på att designa eget.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Grundfelet på den här förstärkaren är förstärkningsdistributionen med ett fint ord.Vanligen har man två förstärkande steg som får gå med nästan full förstärkning.Tack vare motkopplingen så sänks den totala förstärkningen till ett lämpligt värde.Andra förstärkarsteget ska då också klara så hög inspänning som möjligt.
Din förstärkare har bara ett steg med full först,övriga är "emitterföljare" med förstärkningen 1.Det betyder att den klipper redan vid Q1,då också asymmetriskt och innan resten av förstärkaren klipper.
Strömmen gnm sluttrissorna justeras med R18.
Några andra små korrigeringar behövs-ta bort R13,C9 och ersätt med t.ex 100k och koppla på C3 och Q3 gate här.Som det är nu har Q3 inget gatemotstånd alls.
Kondingarnas värden måste också justeras.
Ingen motkoppling?Ev DC på utgången får ingen korrigering som det är nu, och Ac motk finns ingen alls.
tokfan

Nu tog jag bort massa skit!

Inlägg av tokfan »

Jag hade inte med hela schemat förut. Inte ny nu heller. Sitter en spänningsdelare med en switch först av allt så man kan justera beroende på vad man har för utsignal på gitarren.

Nu tog jag bort emitterföljare och vips blev allt att fungera ganska klockrent! Eller har jag missat något? gick för fort och enkelt för att vara sant :)

Biaseringen på sluttrissorna är omöjlig. allt eller inget. Öppningsspänningen ligger enligt databladet på runt 4V. Lägger man den under går det ingen ström alls och lägger man den över går det massvis med ström. Det måste gå att få till någon finurlig lösning så att den går att justera med en pot. Sist jag grejjade med denna stärkare var för ett år sedan. Då tyckte jag att jag provade allt utan att lyckas. Det kanske går bättre med det också nu. Har letat simpla exempel utan resultat. tips?
Jag lär nog ta en titt på alla kondingar och frekvenser nu också.

Fasen, har jag missat nåt? Jag höll ju på i veckor för att få till en bra utsignal förut.

Jag lär ju för fasen få ut runt 15W ren signal ur denna!! målet var över 5W (matningen kanske sjunker lite när jag bygger den på riktigt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan

Inlägg av tokfan »

en till fråga

Hur ska jag tänka när jag dimensionerar R28, R28 och R18?
Jag drog bara till med några värden nu för att få att jag får gs spänningen 4V.
R27,R28 =10k och R18=390 ohm ger ju samma spänningsdelning. hur tänka?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Du måste sätta dit seriemotstånd på utgången av Q4/Q5, prova med 0,22 ohm.
Du måste sedan byta R18 till en temperaturkopplad spänningsgenerator annars kommer du få olika bias ström vid olika temperaturer på slutstege.
Det finns massor med litteratur och sidor om detta, prova att googla lite...
tokfan

Inlägg av tokfan »

vad har seriemotståndet för funktion? har inte hittat nåt sånt i nåt exempel.
Läser lite om motkoppling på allaboutcircuits.com (klockren sida).
Är det så simpelt som att bara sätta ett motstånd å en konding från utgången Q4,Q5 till ingången på steget före? Hittar inget liknande simpelt exempel på schema.
Har mycket att läsa känner jag.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Nej, det är motkoppling, det som Rolf Zetterberg nämner, det gör att man får bättre kontroll på den totala förstärkningen i hela förstärkaren samt att det gör den mycket mer linjär. En sådan motkoppling skulle du ansluta från utgång till Q2/R7/C7.
Serie motstånd på utgångstrissorna har två funktioner, dels gör det att man får bättre linjäritet i det steget och kan parallell koppla trissor för högre ut ström (resistorerna gör att strömmen delar upp sig bättre då annars bara tillverkningsvariationer i trissorna skulle göra att en skulle ta det mesta av strömmen) men det har du ingen användning av för detta steg har bara en trissa och det kommer vara så olinjärt i övrigt så det spelar ingen roll, dels så får man två motstånd i serie mellan trissorna som bias strömmen ska gå igenom, vilket ger upphov till en spänning som motverkar bias spänningen över R18 och därmed gör arbetspunkten mer stabil. Prova så förstår du.
I BJT steg är de ett måste men i FET kan man klara sig utan då U/I kurvan för en FET är flackare men då du har problem med att få till en bra bias så kan du testa att sätta dit dem.

Lycka till!
Skriv svar