Bygga USB laddare till samsung telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gokartnisse

Bygga USB laddare till samsung telefon

Inlägg av gokartnisse »

Jag behöver ha ett Usb-uttag för laddning av telefoner på min batteridrivna boombox som dessutom är helt galvaniskt isolerat (får jordslinga annars, då signaljorden i förstärkaren är samma som batterijord).
Men jag hade lite tur och fick en galvaniskt isolerad (mätte med multimeter) DC/DC omvandlare som tar 9-18V in samt lämnar 5V och 1000mA.

Så långt är allt frid och fröjd, men hur ska jag övertala telefonen (Samsung galaxy S3) att ladda med 1000mA? Vill inte ha en MCU för att skicka rätt data för att tillåta högre ström.
Jag har efter mycket sökning hittat allt från att bara kortsluta datapinnarna till att lägga ut olika spänningar på datapinnarna för att styra hur mycket ström telefonen vill ladda med. Någon som vet hur Samsung gör?
Är inte speciellt sugen på att låta min S3 vara försökskanin utan att i alla fall ha lite koll. :)
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Bygga USB laddare till samsung telefon

Inlägg av arvidb »

Googla på "Dedicated charging port". Rätt enligt spec är att kortsluta D- och D+. Så vitt jag vet är det bara Apple som skiter i den standarden och kräver speciella laddare som lägger ut spänningar på datapinnarna.

Läs gärna "Battery Charging Specification" (igen: Googla), som beskriver hur en DCP ska fungera. Dock hyfsad konstig spec när man kollar på loading curves (sida 39 för DCP).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kortsluta D+ och D- fungerar utmärkt i mitt laddarprojekt till min S3a
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Enligt den specen ska en dcp kunna lämna 1500mA. Min klarar bara 1000mA :( Men på min Samsung laddare står det 1000mA. Nån som vet hur mycket telefonen faktiskt drar vid laddning?
Meduza: Har du satt 200Ohm mellan datapinnarna eller "0"Ohm? Har du mätt vad telefonen faktiskt drar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mina är förvisso avsäkrade till 2A, så DCP-begränsningen är inga problem i mitt bygge,men nej jag har inte mätt,
däremot så har mina efterforskningar på bland annat XDA (android-forum) visat att S3an tydligen är internt begränsad till max 0.9A.
http://www.hefman.co.uk/Web/genericwith.jpg

Och jag kör med 0ohm, dvs har anslutit D+ och D- direkt till varandra.

Mitt projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65281
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Vad gött då vet jag att den funkar, med tanke på priset för DC/DC omvandlaren (gratis) så var det ju väldigt najs att den går att använda då en likadan ny (eller med högre utström) kostar flertal hundra kronor. Avsäkrar nog med en 1A säkring så riskerar jag inte att någon annan telefon eldar upp DC/DC-omvandlaren/boomboxen.
Skriv svar