Hej,
Bor i en äldre lgh med el modell äldre... (vet ej hur gammal).
Nu är min undran om jag kan byta från klassisk spis (4 plattor +ugn) till induktionshäll + inbyggnadsugn?
Den existerande spisen sitter injackad i ett perilex uttag med stickpropp. Det går in fem ledare i detta urtag (se bild). Det är 400V mellan alla faser och 230 mellan faser och jord samt faser och nolla... Osäker på vilken area det är på ledarna... Om jag tolkat urtaget rätt så ligger "pinnen" ner vilket ger avsäkrat 16A?
Elskåpet ger ingen ytterligare info, här finns inte ens beskrivet vilka proppar som går till vad. Jag ger mig gärna inte på att lossa skåpet från väggen heller för att kunna se vad som går in i det (helt kass på el som man är känns det inte OK).
På nya hällar och ugnar står det gärna 230V... Men inte mycket mer. Men det känns som det skulle funka att ha hällen på två faser och ugnen på en? (förutsatt att "nollan" är riktig).
Är detta en vettig tanke?
Finns det ngt enkelt sätt att få reda på om "nollan" är riktigt och inte tex jord? Vill inte gärna kludda i elskåpet...
Om allt är OK - vilka kopplingsdon krävs? Hur gör man? (får ha hit en elektriker men vill ju veta att allt går att genomföra..)
Tack på förhand!
Mvh Per
1st Perilex (3f+0+jord) spis => induktionshäll+ugn
1st Perilex (3f+0+jord) spis => induktionshäll+ugn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
Re: 1st Perilex (3f+0+jord) spis => induktionshäll+ugn
Anlita en riktig elektriker. Nyinstallationer och ombyggnationer är olagligt att göra utan behörighet.
När man tittar på färgerna på kablarna så är det säkert en nyare installation, och därför har du troligtvis både nolla och skyddsjord. När det gäller att skruva proppar så är det bara att skruva på. de är testade så att du inte kan göra fel. sätt i en lampa i uttaget och kolla vilka proppar som går till uttaget, kolla sedan i bottnen på säkringshålet vad det står att proppen ska ha för storlek. det är antingen 10A eller 16A, det är vanligast. (om man inte bor i mitt hus där jag har några 15A proppar
)
När man tittar på färgerna på kablarna så är det säkert en nyare installation, och därför har du troligtvis både nolla och skyddsjord. När det gäller att skruva proppar så är det bara att skruva på. de är testade så att du inte kan göra fel. sätt i en lampa i uttaget och kolla vilka proppar som går till uttaget, kolla sedan i bottnen på säkringshålet vad det står att proppen ska ha för storlek. det är antingen 10A eller 16A, det är vanligast. (om man inte bor i mitt hus där jag har några 15A proppar
Tack för svar!
Tanken är absolut att ta in en elektriker. Jag vill bara veta att det är lösbart, så jag inte köper häll och ugn och sedan går det inte att koppla in utan dragning av nya trådar, extra uttag etc.
Mvh Per
Tanken är absolut att ta in en elektriker. Jag vill bara veta att det är lösbart, så jag inte köper häll och ugn och sedan går det inte att koppla in utan dragning av nya trådar, extra uttag etc.
Mvh Per
- BallInPlay
- Kontakt:
Det är nog lösbart förutsatt att häll och ugn du köper är i de effektområdena så att du klarar
dig på kabeln du har fram och säkringarna.
Det brukar framgå rätt tydligt av manualer tll häll/ugn.
Jag tycker det ser ut som 2,5 kvadratskabel och då har du högst troligt 16A säkrat.
Dock är det svårt att avgöra bara utifrån en bild.
Elektrikern kommer nog att ersätta ditt perilexuttag med en dosa istället om du har tänkt att
ha bäde häll (2~N) och ugn (1~N).
dig på kabeln du har fram och säkringarna.
Det brukar framgå rätt tydligt av manualer tll häll/ugn.
Jag tycker det ser ut som 2,5 kvadratskabel och då har du högst troligt 16A säkrat.
Dock är det svårt att avgöra bara utifrån en bild.
Elektrikern kommer nog att ersätta ditt perilexuttag med en dosa istället om du har tänkt att
ha bäde häll (2~N) och ugn (1~N).
Tack!! 
Jag ser till att läsa på lite i manualerna innan köp, men det känns som det finns en väg vidare i varje fall, igen tack.
mvh Per
Jag ser till att läsa på lite i manualerna innan köp, men det känns som det finns en väg vidare i varje fall, igen tack.
mvh Per