Kompaktstereo koppla bort kassettdäcket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mcrj

Kompaktstereo koppla bort kassettdäcket

Inlägg av mcrj »

Har en kompaktstereo Grundig UMS 11

utan ingångar så jag undrar om man skulle kunna koppla bort kassettdäcket

och på nåt sätt använda den kanalen som line in istället
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Kompaktstereo koppla bort kassettdäcket

Inlägg av Nerre »

Förr fanns det ju "blindkassetter" till bilstereo som man hade för att koppla in sin bärbara CD-spelare.

Ser ut som en kassett med sladd men ett tonhuvud typ istället för band (och så sitter det rem mellan bandrullarna så spelaren tror det är ett band som snurrar).

Naturligtvis GÅR det att koppla in sig elektriskt, men det är ju svårare. Behövs antagligen schema för stereon i såna fall. Din bild ger ju inte direkt nån användbar info.

Kassettadapter verkar de kallas ser jag om jag googlar lite.
http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... art-p39050
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Hittade en servicemanual http://elektrotanya.com/grundig_ums11.pdf/download.html

Men kassettgrejen kan ju funka med
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med lite flyt går det att se ganska lätt vad som är vad i lådan.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Bara skruva upp den och följa kablarna från tonhuvudet.. Följ sen signalen och koppla in dig på kretsen efter.
En brytare som "trycker på play" och aktiverar din nya ingång behövs ev. också.

Personligen så hade jag nog sparat in en del jobb och kört med FM-sändare eller kassett med snöre som nämnts.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Se den här tråden för inspiration:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=26888
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Verkar som att ljudet blir bättre med kassettadapter

sen priset 49kr för den gör att jag väljer enklaste vägen bor ju 800m från netonnet 8)

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-hor ... 2508.4877/

Re: Om man läser under recensioner så får man skruva ändå hehe

När jag fick den kunde jag dock inte lyssna på någon musik =(
Kassettspelaren ville "vända" kassetten hela tiden.
Vilket var synd.
Men jag såg att det stod autoreverse på kassetten och tänkte att det kanske var något med det som störde min spelare.
Därför öppnade jag upp kassettadaptern och tog ut alla kugghjul utom dem tre största, och de två fjädrarna som satt däri.
Och nu fungerar det perfekt! :D
Senast redigerad av mcrj 10 april 2013, 07:17:50, redigerad totalt 1 gång.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Såna funkar bra, jag byggde en själv i tonåren från en slaktad kassett, och med tonhuvud från en slaktad bandspelare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad fick sätt in mellan tonhuvud och linjeingången ?
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

En idiotfråga till :) CDn verkar vara 3 eller 4 pinkontakt

vad händer om man skulle koppla in sig där programvaran sätter väl stopp för det ?

Re: Glöm det såg nu att det sitter en bandkabel där med typ 10tal kablar

Älskar att skruva sönder grejor som är gratis men annars radiodelen är grym perfekt mottagning.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ofta i dessa små system så brukar det stå printat på kortet precis vid kontakten vad pinnarna är till. Det lär nog stå nåt i stil med "R in", "R_in", "R-in" för höger linjeingång, och L istället för R, för vänster kanal.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

½ ot är att man kan ta en vanlig in-ear hörlur och trycka mot tonhuvudet.
Funkar perfekt! :tumupp: (fast i mono. :roll: )

/w
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

OBS att hörlurar innehåller magneter, om man gör tonhuvudexperimentet så är det ingen vidare idé att spela band i den bandspelaren efteråt, då riskerar man att den avmagnetiserar banden.

Man kan skrota hörlurar och använda spolen ensam :)

Vad gäller trådens stereo så har IC'n som väljer ingång faktiskt fyra ingångar, men det är väl tyvärr ingen större chans att det går att få stereons mjukvara att välja den fjärde ingången. Det verkar vara något seriellt jox som skickas in i den IC'n.
datablad för LC75394N

"main"-kortets CON502 pin 4 + 3 = data+CE är kopplad till CON 201 på "cd-kontrollkortet".
"main"-kortets CON501 pin 8 = klocka för styrsignalerna är kopplad till CON200 på "cd-kontrollkortet".

På "cd-kontrollkortet" sitter en IC som jag bara lyckas klura ut att det är en OTP-mikrokontroller. Surprise... datablad

En teoretisk chans, som nog är försumbart liten, är att det faktiskt finns programmering för att styra den ingången. Om man tittar på schemat över frontpanelens kretskort med knappar (sid 30 i schema-pdf'en) så ser man att det är två motståndsstegar. Den ena har 10 och den andra har 11 knappar/steg. Det kanske går att koppla in ytterligare en knapp i serie med ett 27k-motstånd parallellt över "clock"-knappen, för att gå ett elfte steg även på den kedjan.

Annars så visar databladet över volym+ingångsväljar-IC'n att den verkar styras med ett 32-bitars dataord som börjar klockas in när CE går hög och datan klockas fram på nedåtgånde klockflank. Här skulle man i princip kunna göra en krets med en räknare som räknar klockpulser klockat på nedåtgånde klockflank, nollställd av låg CE och när räknaren står på 28 eller 29 (d.v.s. bit 1-4 är ettor) så görs datasignalen hög med en OR-grind. En overkill-lösning god som någon :wink: :)

Enklaste lösningen att få en bra line-ingång är väl annars att bryta signalen mellan LPF500/R536 och LPF501/R562 in mot den stora volym+ingångsväljarkretsen på "main"-kretskortet och sätta en mekanisk omkopplare där. Då "tas" signalen för FM-radio, fördelen med den är att det krävs garanterat inte nån skiva eller nåt band som snurrar runt för att ljudet ska slås på.
Skriv svar