Asymmetrisk likriktare/spänningsdubblerare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Asymmetrisk likriktare/spänningsdubblerare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har ett behov av att skapa en symmetrisk matningsspänning , ca 12V reglerat men har enbart en lindning på transformatorn, som ger 12VAC
Det vanliga är att man gör en spänningsdubblerarkoppling och sedan symmetriskt med halvvågslikriktning.
likriktare.JPG
Problemet är att jag har dessutom en asymmetrisk strömförbrukning, ca 1 A på den positiva och 0,3A på den negativa delen.
Jag simulerade detta i LTspice, men blev osäker på om det är korrekt uppställt. Ser det vettigt ut?

Risken är ju en asymmetrisk belastning på transformatorn så det blir en netto DC ström genom denna vilket gör att den vandrar in i mättnad och poff går säkringen (i bästa fall)
vågformer.JPG
Det beror såklart på nettoströmmens storlek och transformatorns beskaffenhet. Jag vet inte så mycket mer än sekundärresistansen, ca 0,3 ohm.
Dessa 15 mA , räcker det på sikt? det är en 50VA trafo, EI kärna. (en gammal halogenlampatrafo)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Asymmetrisk likriktare/spänningsdubblerare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänker osökt på hur man gör i rörförstärkare där man jobbar med en positiv huvudspänning och en negativ biasspänning.

Men titta på den här bilden. Tror man utgår från 12VAC för att få +/-24VDC och glödspänning.

http://www.pastisch.se/EF/ls29.jpg
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Skall du bara ha +/-12V ut efter stabilisering behöver du ju inte 2 spänningsdubblerare, en vanlig halvvågsliktiktare åt varje håll är mera lagom, då kommer det teoretiskt att bli ca +/-17V dc ut.

BTW: kopplingen du ritat kommer inte ge någon DC-belastning till transformatorn, oavsett hur du belastar på DC-sidan.
rikkitikkitavi

Hej tack för svaren. det gick nog lite fort , +-15 V är det jag skall reglera till. iofs fick det mig att tänka , +-12 borde gå också. och då.blir det enklare.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

På grund av kondensatorerna i serie med trafon kan det inte bli någon DC-ström genom den, för att förtydliga Synesthesias inlägg. Anledningen att du ser DC-ström i simuleringen är nog att steady-state inte uppnåtts ännu eller möjligen att du inte integrerar över exakt ett helt antal cykler.
rikkitikkitavi

Det är sant. Det är egentligen med en enkel likriktare till symmetrisk spänning och osymmetrisk belastning som signifikanta DC strömmar uppstår, dvs enligt Synthesisas förslag , eftersom transformatorn då blir DC kopplad över lasterna.

mvh Rickard
Skriv svar