lära sej
lära sej
om man vill lära sej att programera PIC16F84A (altså skriva programmet)..
hur går man lättast tillväga?
har inga tidigare programerings kunskaper... kan mycket allmänt om data iof.. jobbar som data tekniker..
finns det något liknande typ "visual basic" till PIC eller blir det till att koda allt i assembler?
hur går man lättast tillväga?
har inga tidigare programerings kunskaper... kan mycket allmänt om data iof.. jobbar som data tekniker..
finns det något liknande typ "visual basic" till PIC eller blir det till att koda allt i assembler?
Om du vill komma igång snabbt så rekomenderar jag att du använder PicBasic. Där finns mycket dokumentation och språket är snarlikt det som används i t.ex BasicStamp.
Själv började jag koda program till pic i början av sommaren och redan efter nån dag fick blinkade den första lysdioden sen har det bara gått utför och en helt ny värld har öppnat sig...
Själv började jag koda program till pic i början av sommaren och redan efter nån dag fick blinkade den första lysdioden sen har det bara gått utför och en helt ny värld har öppnat sig...
[quote="Fagge"]De är dax för mig mä att börja lära sig PICarna.
Har tidigare hålt mig till HC11an & programerat i assembler, så de språket kan jag någurlunda!.
Går de att programera PICarna i asembler?, Så slipper man lära sig nya språk+att man kan optimera koden & göra den så liten som möjligt???.[/quote]
HC11 och pic har inte samma instruktions uppsättnig. men man vänjer sig snabbt
Har tidigare hålt mig till HC11an & programerat i assembler, så de språket kan jag någurlunda!.
Går de att programera PICarna i asembler?, Så slipper man lära sig nya språk+att man kan optimera koden & göra den så liten som möjligt???.[/quote]
HC11 och pic har inte samma instruktions uppsättnig. men man vänjer sig snabbt
IDE=Integrated Development Environment, typ programmeringmiljö. Det går att bränna från programmet om man har Microchips brännare. Jag har inte testat att bränna från programmet utan kör ic-prog med en JDM-brännare.
jo
PICProg 2003 hade allt om elektronik med i förra numret (Nummer 8 - 2003) den verkar stöda det mesta och så tror jag du har rätt i att den var uppgraderingsbar.. har tidningen hemma.. ska kika lite på den när jag kommer hem... den har en nollkrafts sockel också.. fast den är lite dyr..
jag bygde en Ludipipo.. billig och funkar bra
jag bygde en Ludipipo.. billig och funkar bra
Jag (och mullemeck) har införskaffat oss en sån här från Elfa.
Vi försökte förgäves bygga både JDM, Wisp och funderade på att snickra ihop en "PICProg2003an", men utan framgång, så därför köpte vi en färdig istället.
Det finns nya firwares till den, så den fungerar till de allra flesta PICar (och EEPROM och lite sånt mums). Vad jag hittills erfarit är den bra
Vi försökte förgäves bygga både JDM, Wisp och funderade på att snickra ihop en "PICProg2003an", men utan framgång, så därför köpte vi en färdig istället.
Det finns nya firwares till den, så den fungerar till de allra flesta PICar (och EEPROM och lite sånt mums). Vad jag hittills erfarit är den bra