lära sej
lära sej
om man vill lära sej att programera PIC16F84A (altså skriva programmet)..
hur går man lättast tillväga?
har inga tidigare programerings kunskaper... kan mycket allmänt om data iof.. jobbar som data tekniker..
finns det något liknande typ "visual basic" till PIC eller blir det till att koda allt i assembler?
hur går man lättast tillväga?
har inga tidigare programerings kunskaper... kan mycket allmänt om data iof.. jobbar som data tekniker..
finns det något liknande typ "visual basic" till PIC eller blir det till att koda allt i assembler?
Om du vill komma igång snabbt så rekomenderar jag att du använder PicBasic. Där finns mycket dokumentation och språket är snarlikt det som används i t.ex BasicStamp.
Själv började jag koda program till pic i början av sommaren och redan efter nån dag fick blinkade den första lysdioden sen har det bara gått utför och en helt ny värld har öppnat sig...
Själv började jag koda program till pic i början av sommaren och redan efter nån dag fick blinkade den första lysdioden sen har det bara gått utför och en helt ny värld har öppnat sig...
[quote="Fagge"]De är dax för mig mä att börja lära sig PICarna.
Har tidigare hålt mig till HC11an & programerat i assembler, så de språket kan jag någurlunda!.
Går de att programera PICarna i asembler?, Så slipper man lära sig nya språk+att man kan optimera koden & göra den så liten som möjligt???.[/quote]
HC11 och pic har inte samma instruktions uppsättnig. men man vänjer sig snabbt
Har tidigare hålt mig till HC11an & programerat i assembler, så de språket kan jag någurlunda!.
Går de att programera PICarna i asembler?, Så slipper man lära sig nya språk+att man kan optimera koden & göra den så liten som möjligt???.[/quote]
HC11 och pic har inte samma instruktions uppsättnig. men man vänjer sig snabbt