Avlödning med värmepistol..

Användarvisningsbild
Bigstone

Avlödning med värmepistol..

Inlägg av Bigstone »

Hur bra mår komponenterna av att man använder värmepistol?
Har tänkt kassera lite gamla kort men vet att vissa komponenter kommer jag att använda framöver och det känns lite dumt att dumpa fungerande kretsar, kondingar, trissor mm. och göra naturen en björntjänst. Man kan ju glädja plånboken lite också. "Många bäckar små" som det heter.

Någon som har erfarenhet av att nyttja denna ganska brutala men smidiga metod?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Avlödning med värmepistol..

Inlägg av Klas-Kenny »

Köp en hetluftsstation så att du kan göra det kontrollerat istället.

Visst, det går väl med pistol, men det är absolut inte att rekommendera..
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Jo, har sett att Conrad och vår Swechtrading hade en för en rimlig peng... men de pengarna har jag inte just nu. :(
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

ESD och så antar jag borde vara ok så länge komponenten är kvar på kortet men när man plockar bort den med verktyget så är det kanske bra att ha jordat sig innan. Funderar på hur en IC mår invändigt.. om de små trådarna invändigt pallar med.
ds77

Inlägg av ds77 »

IC och liknande brukar det inte vara problem med, elektrolyktkondensatorer och kontakter med plast brukar det däremot vara värre med. Det är i alla fall min erfarenhet...
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Kretskort brukar kunna avge riktigt otäck rök när man värmer dom med värmepistol.
Jag skulle verkligen rekommendera att du håller till i ett välventilerat utrymme, gärna utomhus under tak eller liknande, samt att du förvarar de värmda kretskorten utomhus tills de osat av.

Själv avlöder jag endast i undantagsfall med värmepistol och jag gör det om möjligt i ett dragskåp.
Kretskorten samt små ömtåliga komponenter betraktar jag som skrot efteråt.

För mer värmekrävande lödning utan plaster eller kretskort inblandade funkar en värmepistol däremot utmärkt.
Arbeten typ lödning av 35mm2 kabel och liknande går som en dans med värmepistolen medan en lödkolv går bet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Arbeten typ lödning av 35mm2 kabel och liknande går som en dans med värmepistolen medan en lödkolv går bet.
Beror ju på hur stor man har :lol:
Skriv svar