Köp av billig komplett CNC på Ebay - tips tack!
Köp av billig komplett CNC på Ebay - tips tack!
Hej,
Jag tänkte köpa en billig komplett CNC-fräs från Ebay för att leka och lära mig grunderna.
Hade tänkt mig under 10.000kr och förstår att man inte får några proffsgrejor för dom pengarna.
Jag bor i en lägenhet, därför siktar jag på en mindre modell, typ 3040.
Jag är total nybörjare på CNC, men har lite koll på fräsning, svarvning och är väl allmänt händig i övrigt.
Jag har förstått att Mach3 är en vanlig programvara för att styra fräsen.
Till en början tänkte jag köpa mig en handkontroll för manuell styrning av primärt tre axlar, men vill ha en fjärde ifall jag behöver göra svarvliknande jobb.
Sedan får jag ta tag i Mach3 med programmering för CNC-fräsning.
Jag har fastnat lite för denna modell på Ebay:
Länk till Ebayannons
Jag skulle bli glad om jag fick lite synpunkter och tips från någon med bra koll på detta.
Gör jag bort mig helt om jag köper ovanstående CNC?
Tänk på att min bugdet är max 10.000kr med frakt, tull, moms osv.
Jag tänkte köpa en billig komplett CNC-fräs från Ebay för att leka och lära mig grunderna.
Hade tänkt mig under 10.000kr och förstår att man inte får några proffsgrejor för dom pengarna.
Jag bor i en lägenhet, därför siktar jag på en mindre modell, typ 3040.
Jag är total nybörjare på CNC, men har lite koll på fräsning, svarvning och är väl allmänt händig i övrigt.
Jag har förstått att Mach3 är en vanlig programvara för att styra fräsen.
Till en början tänkte jag köpa mig en handkontroll för manuell styrning av primärt tre axlar, men vill ha en fjärde ifall jag behöver göra svarvliknande jobb.
Sedan får jag ta tag i Mach3 med programmering för CNC-fräsning.
Jag har fastnat lite för denna modell på Ebay:
Länk till Ebayannons
Jag skulle bli glad om jag fick lite synpunkter och tips från någon med bra koll på detta.
Gör jag bort mig helt om jag köper ovanstående CNC?
Tänk på att min bugdet är max 10.000kr med frakt, tull, moms osv.
Re: Köp av billig komplett CNC på Ebay - tips tack!
Den du länkade till känns mer som en maskin som man kan gravera med.
Jag skulle lägga mina pengar på denna: Ebay
Som ser ut att vara en förminskad 6040 som jag själv är väldigt nöjd med.
Jag skulle lägga mina pengar på denna: Ebay
Som ser ut att vara en förminskad 6040 som jag själv är väldigt nöjd med.
Ok, är det för att själva spindeln sitter monterad på ställningen istället för bredvid som den inte är lämpad för fräsning?
För i övrigt ser dom väl ungefär lika stabila ut?
Har kollat på "din" modell också, men hittar ingen vettig med 4 axlar.
Gillar dock kontrollboxen bättre på den, då den har hastighet och nödstopp på framsidan.
Jag inser ju att jag aldrig kommer klara av att programmera den för 4 axlar via Mach3.
Men en del jobb kommer jag nog köra manuellt via en handkontroll, och då tror jag att jag kan få användning av den 4e axeln.
Gillar dock kontrollboxen bättre på den, då den har hastighet och nödstopp på framsidan.
Jag inser ju att jag aldrig kommer klara av att programmera den för 4 axlar via Mach3.
Men en del jobb kommer jag nog köra manuellt via en handkontroll, och då tror jag att jag kan få användning av den 4e axeln.
-
hmm. Tar dom verkligen 4k för maskinen och sedan 5k för själva frakten?!
hade också kunnat tänkt mig en som man kan fräsa mindre kretskort i.
hade också kunnat tänkt mig en som man kan fräsa mindre kretskort i.
danielr112,
Jag uppdaterade Ebaylänken för några timmar sedan. Du måste på något vis haft kvar den gamla?
Det är till samma produkt, men till ett något lägre pris och då med rimlig frakt och högre pris på själva CNC-maskinen.
Samma maskin kan också köpas från Australien för ca 2000-2500kr billigare med frakt. Men då är väl risken stor att man åker på tull och moms. Då blir det ungefär samma pris + att man får vänta längre, så man kan lika gärna köpa från England.
Jag uppdaterade Ebaylänken för några timmar sedan. Du måste på något vis haft kvar den gamla?
Det är till samma produkt, men till ett något lägre pris och då med rimlig frakt och högre pris på själva CNC-maskinen.
Samma maskin kan också köpas från Australien för ca 2000-2500kr billigare med frakt. Men då är väl risken stor att man åker på tull och moms. Då blir det ungefär samma pris + att man får vänta längre, så man kan lika gärna köpa från England.
-
Nä tänkte på den som drh länkade till.
Tittar själv på sådan eller om man ska bygga själv. ska bara ha till att fräsa lite kretskort.
Tittar själv på sådan eller om man ska bygga själv. ska bara ha till att fräsa lite kretskort.
Frakten är en del av priset!
I vissa länder slipper du att betala moms på frakten,
så därför höjer dom frakten och sänker priset på varan.
Det totala priset är oftast väldigt lika.
I vissa länder slipper du att betala moms på frakten,
så därför höjer dom frakten och sänker priset på varan.
Det totala priset är oftast väldigt lika.
Det kan säkert också vara ett trix att få betala ett lägre säljarvode till Ebay?
Men vad tror ni då?
Är det omöjligt att fräsa ALU i dessa små maskiner om man är försiktig, eller duger dom enbart till gravering?
I första hand tänkte jag leka och lära med denna maskin.
Men får vettiga ändamål skulle jag vilja kunna fräsa glas-/kolfiberplattor för RC-byggen, kretskort och väldigt gärna fräsa gods i 5-10mm tjock ALU.
Men vad tror ni då?
Är det omöjligt att fräsa ALU i dessa små maskiner om man är försiktig, eller duger dom enbart till gravering?
I första hand tänkte jag leka och lära med denna maskin.
Men får vettiga ändamål skulle jag vilja kunna fräsa glas-/kolfiberplattor för RC-byggen, kretskort och väldigt gärna fräsa gods i 5-10mm tjock ALU.
Det jag reagerade på var att var en vanlig nyckelchuck på den du länkade till först.Windman skrev:Ok, är det för att själva spindeln sitter monterad på ställningen istället för bredvid som den inte är lämpad för fräsning?
Och i dom så är det väl ingen vidare precision?
Det finns en 4:e axel att få tag på till dessa maskiner, men då måste man också ha en styrenhet som klarar 4:a axlar.
Ok, det hade jag inte tänkt på.
Den jag uppdaterade länken till är en likadan, och jag tycker mig ana samma chucklösning på bilden även där.
En motor med "bättre" chuck kostar ca 500kr med frakt från China. Då brukar man slippa tull och moms också, med det låga värdet.
Då är det dessutom en motor utan vajerlösning. Tycker den ser lite osmidig ut?
Typ en sån här: Länk till motor.
Goodluckbuy säljer även CNC-kit, men priset verkar lite högre än dem på Ebay. Och då får man även räkna med tull och moms på de priserna.
Vad tror ni är den svaga länken om man vill fräsa ALU med detta kit. Är det själva spindelmotorn?
Den går ju lätt att uppgradera till något mkt starkare för inte jättemycket pengar...
Då måste man såklart anpassa drivelektroniken till det också.
Den jag uppdaterade länken till är en likadan, och jag tycker mig ana samma chucklösning på bilden även där.
En motor med "bättre" chuck kostar ca 500kr med frakt från China. Då brukar man slippa tull och moms också, med det låga värdet.
Då är det dessutom en motor utan vajerlösning. Tycker den ser lite osmidig ut?
Typ en sån här: Länk till motor.
Goodluckbuy säljer även CNC-kit, men priset verkar lite högre än dem på Ebay. Och då får man även räkna med tull och moms på de priserna.
Vad tror ni är den svaga länken om man vill fräsa ALU med detta kit. Är det själva spindelmotorn?
Den går ju lätt att uppgradera till något mkt starkare för inte jättemycket pengar...
Då måste man såklart anpassa drivelektroniken till det också.
Den drh länkar till är nog lämplig som "att lära sig" maskin för tre axlar.
Den verkar ha en maxhastighet på 2000mm/min på alla axlar enligt manualen.
Man måste komma ihåg att en stor del av stegmotorernas prestanda kommer från drivarna.
Om du vill ha mer att köra med och/eller lägga till en fjärde axel är det bara att komplettera med en Gecko G540 och en ny nätdel så kommer du nog få mer att köra med.
Sen tycker jag som LinuxCNC(EMC2)-användare att det är ett alternativ värt att titta på och inte slaviskt gå till mach3, det verkar följa med en kinesisk piratlicens enligt skärmdumparna i manualen.
Det kan nog gå att nöta bort lite aluminium men det är vibrationer som kommer att vara problemet. Du vill köra ganska sakta med spindelmotorn och då har den väldigt dåligt moment.
Den verkar ha en maxhastighet på 2000mm/min på alla axlar enligt manualen.
Man måste komma ihåg att en stor del av stegmotorernas prestanda kommer från drivarna.
Om du vill ha mer att köra med och/eller lägga till en fjärde axel är det bara att komplettera med en Gecko G540 och en ny nätdel så kommer du nog få mer att köra med.
Sen tycker jag som LinuxCNC(EMC2)-användare att det är ett alternativ värt att titta på och inte slaviskt gå till mach3, det verkar följa med en kinesisk piratlicens enligt skärmdumparna i manualen.
Det kan nog gå att nöta bort lite aluminium men det är vibrationer som kommer att vara problemet. Du vill köra ganska sakta med spindelmotorn och då har den väldigt dåligt moment.
Ja, det är ju inga jättestadiga grejor. Tycks väga runt 30kg eller nåt.
Och man vinner väl inget i mindre vibrationer på att köpa sig en 1500W-motor istället?
Önskar att man kunde köpa bara routern för sig, och stegmotorer, elektronik osv löst.
Nu känns det nästan som att man får köpa ett kit, och sedan uppgrade delar av elektroniken ändå :/
Min huvudplan just nu är nog att köpa den jag länkade till först. (Hittade den för 7000kr inkl frakt från England)
Sedan byta spindeln till en 300W med ER11-chuck och som sitter direktmonterad utan vajerstyrning. (ca 500kr med frakt)
Om det finns vinning i en 800W eller 1500W spindel så uppgraderar jag till en sådan direkt istället?
Jag har lite Linuxfobi tyvärr. Därför blir det nog Mach3.
Så mitt val har inte att göra med själva styrprogramet, utan snarare operativsystemet
Och man vinner väl inget i mindre vibrationer på att köpa sig en 1500W-motor istället?
Önskar att man kunde köpa bara routern för sig, och stegmotorer, elektronik osv löst.
Nu känns det nästan som att man får köpa ett kit, och sedan uppgrade delar av elektroniken ändå :/
Min huvudplan just nu är nog att köpa den jag länkade till först. (Hittade den för 7000kr inkl frakt från England)
Sedan byta spindeln till en 300W med ER11-chuck och som sitter direktmonterad utan vajerstyrning. (ca 500kr med frakt)
Om det finns vinning i en 800W eller 1500W spindel så uppgraderar jag till en sådan direkt istället?
Jag har lite Linuxfobi tyvärr. Därför blir det nog Mach3.
Så mitt val har inte att göra med själva styrprogramet, utan snarare operativsystemet

Jag tycker även jag att man bör titta på linuxcnc, det är ett färdigfixat paket man installerar, så det är inte mycket man behöver röra något mer än själva styrsystemet.
Att fräsa 5+mm tjock aluminium med denna tror jag inte kommer bli bra, klen spindel på låga varv och instabil maskin.
4-axligt som fräser aluminium för sub-10kkr är nästan blåögt att tro att det ska fungera, man får vad man betalar för, vill du fräsa lite lätt i mdf eller balsaträ så går det nog utmärkt, men att harva i aluminium med denna är tidskrävande, man får ta grunda pass och kyla mycket, sliter ut frässtålen fort.
Att fräsa 5+mm tjock aluminium med denna tror jag inte kommer bli bra, klen spindel på låga varv och instabil maskin.
4-axligt som fräser aluminium för sub-10kkr är nästan blåögt att tro att det ska fungera, man får vad man betalar för, vill du fräsa lite lätt i mdf eller balsaträ så går det nog utmärkt, men att harva i aluminium med denna är tidskrävande, man får ta grunda pass och kyla mycket, sliter ut frässtålen fort.
Ok, men det "kan gå" iaf, om man tar grunda pass och tid på sig, med mycket kylning och tålamod?
Alltså, det kommer ju mest att fräsas trä, plexi, glas-/kolfiber. Men vore bra att kunna fräsa alu i nödfall.
Skulle en 1500W spindel göra problemet något mindre, eller skrynklar routern ihop sig då?
Alltså, det kommer ju mest att fräsas trä, plexi, glas-/kolfiber. Men vore bra att kunna fräsa alu i nödfall.
Skulle en 1500W spindel göra problemet något mindre, eller skrynklar routern ihop sig då?

Det verkar ju funka om man inte har bråttom. film
Här kör snubben med original spindel, men notera extra kylningen.
Troligen skulle han kunna köra fortare med kraftigare spindel.
Min erfarenhet är att man bör köra med färre skär när man har begränsad matning och höga varv på spindeln.
Det blir lätt varmt annars och då börjar det bli jobbigt på många sätt.
Här kör snubben med original spindel, men notera extra kylningen.
Troligen skulle han kunna köra fortare med kraftigare spindel.
Min erfarenhet är att man bör köra med färre skär när man har begränsad matning och höga varv på spindeln.
Det blir lätt varmt annars och då börjar det bli jobbigt på många sätt.