BC547A vs BC547B?
- PoorCadaver
- Kontakt:
BC547A vs BC547B?
Har BC547B hemma men ska enligt ett schema använda BC547A. Spelar det någon roll? Ska sitta i en effektpedal till bas.
Det jag kan utläsa ur datablad är att A har en DC current gain mellan 110-220 och för B 200-540. Vad betyder egentligen det?
http://ee.yeditepe.edu.tr/files/labs/da ... /BC547.pdf
Det jag kan utläsa ur datablad är att A har en DC current gain mellan 110-220 och för B 200-540. Vad betyder egentligen det?
http://ee.yeditepe.edu.tr/files/labs/da ... /BC547.pdf
Re: BC547A vs BC547B?
Det är (hfe) förstärkningsgraden som skiljer.
Du kommer inte att ha sönder något genom att välja den bättre B versionen.
Det som skulle kunna hända är att förstärkningen blir för bra, så att ljudet kommer dista. Då får du helt enkelt strypa den lite genom att öka basens resistor värde.
Du kommer inte att ha sönder något genom att välja den bättre B versionen.
Det som skulle kunna hända är att förstärkningen blir för bra, så att ljudet kommer dista. Då får du helt enkelt strypa den lite genom att öka basens resistor värde.
Om du visar ett schema på delen där transistorn ska ingå så blir det lite lättare att svara.
En tumregel är att om det är en klassisk transistorförstärkarkoppling med fyra motstånd (spänningsdelare till basen, kollektormotstånd mot plus och emittermotstånd mot minus) så torde det gå bra med B-varianten.
En tumregel är att om det är en klassisk transistorförstärkarkoppling med fyra motstånd (spänningsdelare till basen, kollektormotstånd mot plus och emittermotstånd mot minus) så torde det gå bra med B-varianten.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hittade en del forumtrådar som starkt rekommenderar 2N3904 så jag kommer nog köra på dem.
- prototypen
Vad är det som är så fantastiskt med 2N3904?
Dålig hFE. Det är inte hFE hos transistorn som bestämmer förstärkningen, det är kopplingen runt om. hFE måste dock vara tillräcklig.
Som du skriver så har BC minst 110 medan 2N har 40 hFE.
Tål 200 mA som inte behövs i en effektpedal.
Förstärkningsbandbredd 300 MHz, BC 547 har 250, ytterst marginellt.
Har man B versionen så sätter man dit den.
Protte
Dålig hFE. Det är inte hFE hos transistorn som bestämmer förstärkningen, det är kopplingen runt om. hFE måste dock vara tillräcklig.
Som du skriver så har BC minst 110 medan 2N har 40 hFE.
Tål 200 mA som inte behövs i en effektpedal.
Förstärkningsbandbredd 300 MHz, BC 547 har 250, ytterst marginellt.
Har man B versionen så sätter man dit den.
Protte
- PoorCadaver
- Kontakt:
- prototypen
Vad jag kan hjärnanalysera så är det stabilt med vadsomhelst. Prova du med dina B modeller.
Du vet väl hur disten uppfanns?
Du kan göra likadant!
Protte
Det här är inte riktat mot poorcadaver !!!!
Det är konstigt med forum, man frågar om sådana här saker och ska ha svar om det eventuellt skulle överhuvud taget fungera. Man törs inte prova utan lösningen måste vara glasklar innan man börjar. Det blir inga uppfinningar då.
Protte igen
Du vet väl hur disten uppfanns?
Du kan göra likadant!
Protte
Det här är inte riktat mot poorcadaver !!!!
Det är konstigt med forum, man frågar om sådana här saker och ska ha svar om det eventuellt skulle överhuvud taget fungera. Man törs inte prova utan lösningen måste vara glasklar innan man börjar. Det blir inga uppfinningar då.
Protte igen
Eftersom det finns A, B och C varianter av 547 så har
konstruktören av pedalen säkert valt den mest lämpliga
i den aktuella applikationen. Alla de här varianterna har
specade max och min. Nu är väl effektpedaler inga
hi-tech prylar som kräver precision.
konstruktören av pedalen säkert valt den mest lämpliga
i den aktuella applikationen. Alla de här varianterna har
specade max och min. Nu är väl effektpedaler inga
hi-tech prylar som kräver precision.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Naturligtvis kan jag testa, men jag har ännu för dåliga kunskaper för att kunna tänka ut (typ) sånt här själv. Jag vet att olika transistorer påverkar ljudet ut ur kretsen på olika sätt men jag vet inte varför. Om href är hög eller låg, vad spelar det för roll? Har transistorerna andra egenskaper som kanske är svårare att inse enbart utifrån ett datablad? Är vissa modeller dåliga av olika anledningar?
Det är sådana här erfarenheter som jag inte har lyckats skaffa mig ännu och jag är tacksam för all hjälp jag kan få härifrån!
Anledningen att jag frågar just det här är för att jag har kanske 200 st av B-modellen, 4-5 st 2N3904 och inga av A-modellen. Så om det teoretiskt sett inte spelar någon som helst roll vilken man använder så är ju valet av transistor ganska självklart. Sedan får man ju såklart lyssna och se vilken som låter bäst.
P.S.
Många förespråkar att man ska mäta, räkna och läsa sig till kunskap innan man testar att byta ut komponenter. Har fått bane för det också...
Det är sådana här erfarenheter som jag inte har lyckats skaffa mig ännu och jag är tacksam för all hjälp jag kan få härifrån!
Anledningen att jag frågar just det här är för att jag har kanske 200 st av B-modellen, 4-5 st 2N3904 och inga av A-modellen. Så om det teoretiskt sett inte spelar någon som helst roll vilken man använder så är ju valet av transistor ganska självklart. Sedan får man ju såklart lyssna och se vilken som låter bäst.
P.S.
Många förespråkar att man ska mäta, räkna och läsa sig till kunskap innan man testar att byta ut komponenter. Har fått bane för det också...
- prototypen
Beror ju på hur man lastar trissan också har jag för mig. Den större förstärkningen gäller väl bara under en viss last?
-
rikkitikkitavi
-
Mindmapper
Byt du till B-modellen. Jag tycker att man ska läsa sig till kunskap så att man vet vad man kan förvänta sig. Har man baskunskaper räcker det i de flesta fall för att göra avväganden som gör att man inte krachar grejorna. Kunskap är aldrig tungt att bära.PoorCadaver skrev:Naturligtvis kan jag testa, men jag har ännu för dåliga kunskaper för att kunna tänka ut (typ) sånt här själv. Jag vet att olika transistorer påverkar ljudet ut ur kretsen på olika sätt men jag vet inte varför. Om href är hög eller låg, vad spelar det för roll? Har transistorerna andra egenskaper som kanske är svårare att inse enbart utifrån ett datablad? Är vissa modeller dåliga av olika anledningar?
P.S.
Men att prova att byta och analysera resultatet efter bytena ger en väldigt viktig sak, erfarenhet. Erfarenhet kan du aldrig läsa dig till, men tillsammans med teori är det en oslagbar kombination.
Jämför hur det låter med så ofärgade öron som möjligt. Blir förstärkningen för hög är det lätt att minska den.
Det finns väl vissa i 2N-serien som är hyggligt lika vissa i europeiska serien, men de är ju inte samma transistorer.kankki skrev:Jag trodde amerikanska 2N serien var samma som europeiska BC serien?
2N används för alla bipolära transistorer om jag inte minns fel, de europeiska är ju uppdelade på BC = småsignal, BD = effekt, BF = högfrekvens o.s.v.
Jämför att vissa europeiska rör är "samma" som amerikanska rör, t.ex. ECC83=12AX7
P.S. OBS att den europeiska transistorserien+diodserien hänger ihop med rörserien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mullard%E2 ... esignation
C = signaltriod eller trebent transistor. D = effekttriod eller effekttransistor. A = signaldiod, Y = effektdiod. F stämmer däremot inte, pentod v.s. HF.
Första bokstav O = kallkatod = ingen glödspänning, därav att de första transistorerna hette typ OC71 o.s.v.