Hej, jag skulle gärna få lite hjälp att sortera upp mina tankar inför ett projekt jag går och funderar på.
Bakgrunden är att jag håller på att bygga om en skivspelare med en ny plint och det kommer att medföra att den mekaniska hastighetsjustering som finns som standard inte längre kommer att finnas kvar. Därför vill jag styra hastigheten på motorn genom att ändra på frekvensen den matas med. Det är relativt viktigt att den fortfarande får sinus för att undvika att motorn vibrerar.
Motorn i skivspelaren (en Lenco L75) är en asynkron 15W motor med 220V märkspänning. Det finns ett lååång tråd här på Lencoheaven där man tagit fram en konstruktion baserat på ett DC-Steg, en sinusgenerator (baserad på XR2206) som styr 2 parallellkopplade chip-ampar (TDA7293) som i sin tur driver en "baklängeskopplad" transformator för nätspänning ut. Efter många om och men verkar de ha fått till funktionen och det är t.om. ett kretskort på gång, men jag funderar på om det inte måste finnas mycket bättre sätt att få till det än att ha audioslutsteg och massiva kylflänsar.
Det jag funderat på är en någorlunda högfrekvent switchad inverter som med hjälp av pwm skapar den sinus man vill ha på utgången. Då borde man ju kunna styra utspänningen genom att variera duty på pwm-signalen. Just att kunna styra utspänningen är inte den viktiga biten utan det är frekvensstyrningen.
Som en extra bonus skulle denna inverter kunna användas för att testa diverse elektronik genom att "mjukstarta" dem istället för 230V direkt. Om man kunde få till nåt i stil med 0-230V och 10-400Hz sinus vore det ju himla käckt.
Mina tankar så här långt är:
* en microprocessorstyrd kontrollenhet som genererar pwm-signalen med önskad sinus-frekvens och dutycycle. PWM Switchfrekvens runt 50KHz borde utan problem kunna ge tillräckligt fin sinusform.
* Styrning av denna enhet via 1c2
* Ett ingångssteg AC => DC (24V) (Möjligen även med batteribackup på 24V som option)
* En H-brygga som driver Power Mosfetar och en utgångstrafo som transformerar upp 24 => 230V
Det finns inte obegränsat med resurser för att genomföra detta, jag har ett par gamla APC UPS:er som jag misstänker jag kan använda en del delar från, t.ex. utgångstrafo och låda. Jag skulle vilja kunna utveckla kontrollenheten i en arduino för att senare köra på en AVR, men är inte låst till det.
Frågetecken så här långt:
* Är jag helt ute och cyklar, finns det andra bättre och/eller enklare sätt att lösa en sådan här sak på?
* Vad händer när man matar en vanlig nättransformator med högfrekvent PWM-signal?
Alla synpunkter tages gärna emot!