Efterlysning av vänstergängad mutter...

stefanden

Efterlysning av vänstergängad mutter...

Inlägg av stefanden »

Söker som rubriken lyder efter en M10x1,5 Vänstergängad mutter Finns det någon där ute som eventuellt vet vart en sådan skulle gå att få tag i? Har varit och hört på lokala gräsklippar/röjsågs firmor, Tools, Tools momentum i karlstad och bara fått negativa svar överallt....

Den skall förövrigt vara till remhjulslåsning på denna pumpen https://www.surpluscenter.com/item.asp? ... =hydraulic

mycket tacksam för svar.

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
jihe

Re: Efterlysning av vänstergängad mutter...

Inlägg av jihe »

En vanlig standardmutter, typ DIN 934, vad gäller ytterdimensionerna? Jag kan eventuellt ha en över. Tror den är i rostfritt i så fall. Skall kika imorgon.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Japp en helt vanlig standardmutter bara att det skall ju vara denna förbaskade vänstergängan och till råga på allt 1,5 i stigning och inte 1,25 som jag har förstått är "standard/vanligast". Övriga dimensioner är inte så noga, rimligt med plats runtom och rikligt med gängor att skruva i.

Vore evigt tacksam om du kunde göra det, trodde verkligen inte att den skulle vara så svår att få tag i. :shock:

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En annan metod är att byta bulten till en som är högergängad eller att gänga om den i en mindre gänga.

Eller så köpa man en sådan mutter från "huvudleverantören" Ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/Pack-of-5-Ste ... 0968684256? (från Kina)

M10 x 1.5 (vänster) verkar vara någon udda standard så det finns ganska mycket, tyvärr är frakten ganska stor del av priset.

Finns även från UK som då troligen går på ett par dagar http://www.ebay.co.uk/itm/National-Rod- ... 56531e9f06 (man kan ju skicka ett meddelande och fråga om 130kr i frakt är vettigt).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det verkar finnas på många ställen.
http://www.verktygonline.se/verktyg-pa- ... nster.html
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Tyvärr var det M12 jag hade.

Något du kanske kan testa att leta efter är vantskruv - där är ju ena sidan vänstergängad. De är väl förvisso inte direkt gratis, men jag kan tänka mig att det är det enklaste sättet att lokalisera en. Det finns ju hos båthandlare och till och med på kinavaruhus som biltema, clas ohlson mfl.

Biltema har en i M10 för 129 kr: http://www.biltema.se/sv/Bat/Monterings ... ruv-25335/
Julas var billig, 49 kr, men verkar åtminstone på bilden inte vara försedd med muttrar.
Shargo

Inlägg av Shargo »

stefanden skrev:... 1,5 i stigning och inte 1,25 som jag har förstått är "standard/vanligast"...
Tvärtom, Grov M gänga (som är den vanliga) har stigningen 1,5 medans 1,25 är en vanlig stigning för M-fin (tillsammans med 1,0)
Källa: Verkstadshandboken utgåva 14
stefanden

Inlägg av stefanden »

Kan nog härmed meddela att jag prövar att slänga iväg en beställning från Ebay för bekvämlighetens skull då det inte är livet till låns bråttom, jag får tacka Shargo för rättningen kunde ju ha frågat bibeln först 8)
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Går det inte bra med en hemtillverkad mutter?
Är ju inga problem att fixa en sådan.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Självklart skulle det också gå, har dock hunnit att få iväg en beställning från kina som redan skall vara skickad.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har du provat pumpen något?
Jag och ett par kamrater funderar på att använda en sådan till ett framtida projekt.
Vad gick frakten till sverige på?
stefanden

Inlägg av stefanden »

Hej LaRdA, nej har inte fått muttern ännu samt att jag har väntat på stål till ramkonstruktionen (anlände idag) hoppas på eventuellt i bästa fall ha en motorupphänging/monteringsram färdig till nästa helg, har lite mycket att stå i för tillfället...

Övrigt så känns pumpen riktigt robust och rejäl, fann någon tråd på internet på en som använder en till att hydraulkonvertera en bobcat.

tror bestämt att jag fick betala 600-800 när jag hämtade ut den på posten för "tull"? har för mig att total summan blev 1700-1800 :- hemma i handen i sverige...
Skriv svar