ABC80 Datadisc80 floppy enhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hean8209

ABC80 Datadisc80 floppy enhet

Inlägg av hean8209 »

Hejsan!
Har kommit över en ABC80 med datadisc 2x floppy enhet,
och har ett litet problem med en av floppy enheterna:
då den är inkopplad, går 3.15AH säkringen.. Nån som har erfarenhet av denna obskyra hårdvara, och kanske vet vari felet ligger?
Eller om det ens är någon ide att rota inne i floppy driven?

All hjälp uppskattas, ont om information om dom här grejerna
blueint
Kontakt:

Re: ABC80 Datadisc80 floppy enhet

Inlägg av blueint »

Foto? fota i synnerhet nätdelens innanmäte.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Du har väl kontroller enheten emellan datorn och floppy stationen? (eller är det versionen med inbyggd kontroller?)
Risken är om det är samma kabel (minns inte riktigt, vagt) att man kopplar in floppy stationen in på datorns buss när den skulle in i kontrollern först, då blir det nog lite lajbans för den lille ABC'n. :shock:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Databord 4680 har väl klart fler pinnar än nån floppykabel har (ofta 34 pinnar för 5.25" eller mindre, och 50 pinnar för 8")?
hean8209

Inlägg av hean8209 »

Båda floppy enheterna sitter inuti den gigantiska datadisk80 enheten (stor som en tower låda nästan)
Har testat byta ström kabel till floppyn, och nätagget är det inget fel på inuti datadiscen (eget nätagg däri)
Något i den ena 5,25" floppy enheten kortsluter/överbelastar.
100% funktion när den inte är ansluten (Har spelat en "masken" klon på den.. good times :)

Mellan datorn o disklådan finns bara en flatkabel, inget annat,
och båda floppys går till insticks kort inuti datadiscen (3 st insticks kort där).
Sedan vidare till datorn från ett av korten.

Ska fixa bilder på monstret till helgen, kanske hjälper ;-)

EDIT: Hittade en gammal bild på nätet som visar min "setup":
Bild
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Kabeln mellan ABC80 och Datadisc är en förlängning av databussen till I/O-moduler och du har ett flexskivestyrkort i datadisken och plats för något annat "kul" kort att koppla till databussen t.ex. parallelport till skrivare. Det är ett 19" rack utan fästöron därav storleken.
Jag byggde en motsvarande låda till min ABC80 som jag hade i slutet av 70-talet för att få plats egna konstruerade I/O kort och minneskort och allt va det nu var något. Floppydiscen va på 80kB det fanns även 160kB att få tag på.

Bildskärmen ovanpå är bara en vanlig TV som är lite strippad från fabrik och innehåller nätdelen till ABC80 datorn
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, plattan som ABC80-loggan sitter på på skärmen täcker över diverse hål i plasten som är anpassade för typiska "VHF+UHF-rattar" om jag inte minns fel :)

Åter till ämnet.
Då är det väl i princip 100% säkert att det är själva diskdriven som det är nåt knas med.
Bilder kan kanske hjälpa.

Just det mekaniska utförandet som visas på bilden, med en bred lucka som man fäller ner, var väl rätt ovanlig sett generellt för datorer i allmänhet, men i princip alla 5.25"- och 3.5"-diskdrives är elektriskt kompatibla med varandra och därför kan du i princip montera in en annan diskdrive (även 3,5" bör gå bra). Det som man behöver ha koll på är framförallt byglingarna för drive select. I PC är en drive normalt alltid byglad för drive select 1 och kabeln kopplad så att båda drivearna kan vara byglade likadant. I andra burkar brukar det vara som det var tänkt från början, d.v.s. drive select 0 för första drive'n, drive select 1 för andra o.s.v.

(Det finns vissa undantag, pulluppmotståndsnätet som sitter på riktigt gamla 5.25"-drive'ar orkar inte alltid drivas av modernare datorer, t.ex. så får man ersätta motståndsnätet med ett högohmligare om man har en gammal 5.25" 360k-diskdrive från en ur-pc och försöker köra den mot en Amiga 500 visade praktiska studier. Likaså drar olika diskdrives givetvis olika mycket ström. Vissa styrsignaler kan också vara olika, men det är nog stor chans att ingen inkomaptibel signal används till ABC80-diskkontrollern).
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

MiaM du minns inte fel ! Plattan satt där för att dölja annan "verksamhet" som var urplockad ur burken men istället fanns strömförsörjningen till datorn's råspänning c:a 8-9V till de båda 7805'orna som satt i kylprofilen ovanför tagenterna. Min floppydrive har samma typ av lucka som på bilden. Tillverkaren kan vara BASF om jag inte minns fel.
Men nu är det säkringen som går sönder för hean8209 och felet sitter troligen i den driven, kan vara någon tantalkondensator mellan + och - på 5V eller 12V matningen. Det är inte helt ovanligt att det blir spontan kortslutning i tantalkondensatorer, det har hänt mig mer än en gång kan jag säga.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En ohmmätning (med spänningen avslagen) mellan jord och ingångarna för +12V eller +5V på diskdriven kan nog säga en del. Om det t.ex. är en tantalkonding så lär det väl vara rätt nära noll ohm? Om det däremot är fel på drivningen av någon motorstyrgrej så är det antagligen inte nära 0 ohm.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Jag håller med dig MiaM, någon tiondels ohm mer än när man slår ihop pinnarna.
Tantalerna C5, C7, C9, C11 på driver'n enl. schemat om det nu är en likadan driver som jag har.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag måste blanda mig i!

Jag tycker att du ska mäta 12V och 5V matningarna inuti DataDisc:en när du ändå håller på, jag har haft en del problem med dålig matning (kassa elektolyter) som förstört saker efter i diskettstaitonerna (till exempel drivenheterna).

Annars så håller jag med om att du ska leta efter kortslutna tantaler. Jag har vid något tillfälle kopplat ett styrkort till ett labbagg först på 5V och sedan på 12V bara för att se vilken matning som drog mest ström. Sedan har jag vridit upp strömbegränsningen och med fingrarna känt efter vad som blivit varmt och på så sätt hittat den dåliga tantalen.

Skulle du inte lyckas laga driven så skicka ett PM så ska jag se om jag inte kan fiska fram en "ny" åt dig. Kolla vad det är för modell av driven, jag har säkert bruksanvisning/schema på denna. Säkert är att det är en BASF, kanske 6106. Om det är samma som på bilden.

http://www.abc80.net/Datorerna/Luxor/Lu ... _info.html
hean8209

Inlägg av hean8209 »

Ska sätta mig nästa helg o mäta lite, men nu har jag lite att gå på i alla fall :-)

Mycket intressanta fakta som dyker upp här, jag frågade på rätt plats verkar det som :-)
Skriv svar