Börja med AVR, råd önskas.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MaggoT
Kontakt:

Börja med AVR, råd önskas.

Inlägg av MaggoT »

Jag har nu bestämt mig att börja lära mig att programmera och joxa lite med AVR, men jag hittar nästan för mycket fakta.. är helt snurrig :)
Jag tänkte att det bästa vore att sätta upp ett litet projekt, så man känner att det går framåt istället för att torrläsa teori ut och in (vilket jag har gjort hittills utan att bli mycket klokare).

Jag bestämde mig för den traditionella blinkande lysdioden :) så nu undrar jag vilken AVR skall jag välja för detta ändamål? Går säkert med många men ni sakkunniga kan säkert rekommendera någon passande. Iden är alltså att göra allting så simpelt det bara går, för att min hjärna skall ha en minsta chans att förstå hur det fungerar, för att sedan kunna utvecklas framåt från detta :)

Sedan är det ju programmeraren.. vilken rekommenderar ni? En färdig eller hemmagjord? Kraven är att den skall anslutas till en seriell port, samt fungera under linuxmiljö. Samma gäller då språket (assembler / c) ?

Så om jag skulle få en någålunda bild över vad som passar till detta så har man ju åtminstone en ände att börja i :)

Tacksam för hjälp/råd.
// MaggoT
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Är i ungefär samma position som dig MaggoT så se inte mina kommentarer som några expertutlåtanden.

http://www.lancos.com Har både programmerare och mjukvara för både windows och linux. Kanske kunde vara något? Om du kan tänka dig att använda parallellporten så finns det en enklare programmerare där.

Vilken AVR du ska använda har du redan listat ut, vilken som helst i princip. Du kan t.ex. använda en ATtiny12 som är en av de minsta, eller någon annan ATtiny. Det går även bra med en ur ATmega-serien, exempelvis ATmega8. Jag skulle inte använda någon som finns bland 'mature products'.
http://www.atmel.com/dyn/products/devic ... ily_id=607
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> MaggoT

Vi har en fin tråd under FAQ som du bör läsa igenom. "Mikrocontroller för nybörjare"

AVR är ett bra val enligt mig. Du kan lämpligen börja med ATtiny2313 eller Mega48. Köp/skaffa inte äldre chip som börjar på AT90S**, de är omoderna och framför allt duktigt överprisade. Även Mega8 är faktist lite gammal (ersätts med Mega48/Mega88).
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Tänk på valet av programmerare/mjukvara om du tänker använda någon av de nyare AVR. Om du väljer att använda programmeraren som finns på lancos.com som tidigare nämndes och använda PonyProg till denna finns inte stöd för tex Mega48/Mega88.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det är inte programmeraren (hårdvaran) som inte klarar nyare AVR:er utan det är programmeringsmjukvaran som måste stödja den önskade AVR:en. Det gäller så länge man väljer att bygga en vanlig enkel programmerare utan någon inbyggd processor dvs.

Klarar inte Ponyprog av t ex Mega48 så går det bra att köra med t ex avrdude som mjukvara, med samma hårdvara.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag rekommenderar Atmels eget starterkit STK500. Det gör saker ganska enkla då du inte behöver tänka på att det kan vara fel i hårdvaran jämfört med om du skulle bygga en egen programmerare.

Jag anser även att du borde välja att programmera i assembler. Mest för att man verkligen kommer nära hårdvaran och sätter sig in i hur µCn arbetar.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Okej, tack för alla tips!

Hittade (art.nr: 73-666-77) på ELFA.. ser ju riktigt bra ut i mina ögon :), lite väl dyrt bara :( finns den billigare nånstans? Och om vi antar att jag skulle köpa en sådan, vilken mjukvara skall jag använda i linux? (Länka gärna om ni vet om tutorials eller dyl.).
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Lawicel och sök på stk500.
Eller menyn, 'Microcontrollers' -> 'AVR' -> 'Starterkits'

EDIT: Björn, ;)
Senast redigerad av karlstedt 30 augusti 2005, 15:28:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Fan karlstedt, du var en sekund snabbare än jag :(

PS. Lawictel har även billigare avrkretsar än elfa.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Under GNU/Linux så använder jag KDevelop. I makefilen gör man en regel som programmerar avr:en. Då kan man kompilera och programmera på en snabbtangent och sen har det ju en riktig fin programeringsmiljö.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Karlstedt & björn> Tack så mycket, det var en _ganska_ stor prisskillnad :shock:
Har faktiskt börjat inse att elfa är svindyra på senaste tiden.. skulle gärna beställa grejer från kjell & co ibland men de skickar ju inte ordrar till finland under 1500kr.

simon87> okej, skall testa det.. kan man annars skriva koden rätt och slätt i en textfil och sedan "köra in det i avr:en" på något vis? Antar att man måste skriva en makefile då.. blir att experimentera lite när jag väl får beställt grejorna..

Ps. behöver man något speciellt stöd i kärnan för progammeraren eller?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag (anti-GUI-mannen) har satt upp en enkel miljö i Emacs där jag genom ett enkelt tryck på F7 får koden kompilerad (C-kod i mitt fall) och sedan överförd direkt till chippet (Mega48) genom programmeraren bestående av tre motstånd kopplad till parallellporten.
Mycket smidigt må jag säga! Och billigt att komma igång med!

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det lät ju nästan oförskämt smidigt :)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det där med vilket IDE man använder är ju högst personligt. Det behövs inget speciellt i kärnan, förrutom parallelportsstöd, för programmeraren. Jag använder avrdude för att programmera (skicka över programmet asså) till chippet. Jag använder samma makefil med lite modifieringar till varje projekt. Jag börjar med att modifiera makefilen och sedan importera den i KDevelop, så får man med alla targets och saker som finns i makefilen.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Okej, tack så mycket för alla tips!
Skall beställa en programmerare så småningom...
Skriv svar