Varvtalsstyra sandfilterpump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mesh
EF Sponsor

Varvtalsstyra sandfilterpump

Inlägg av Mesh »

Tjena,

Jag har införskaffat en sandfilterpump till ungarnas pool på 4 kubik.
http://www.jula.se/sandfilterpump-classic-952044
Trots att den var den minsta jag hittade så är den i kraftigaste laget och jag behöver strypa flödet en aning. Det känns dumt att låta pumpen gå för fullt och strypa med ventilerna. Pumpen drar 200 W så kunde man få ner effekten med typ frekvensstyrning eller liknande vore det kalas.

Nån på forumet som har nån bra idé?

/Mesh
Användarvisningsbild
zeus

Re: Varvtalsstyra sandfilterpump

Inlägg av zeus »

Den minsta frekvensaren du kan hitta borde ju vara toppen!
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Ja en liten frekvensare vore ju toppen. Är det någon som sitter på en man inte behöver så är det bara att höra av sig.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det en 3-fas motor på pumpen är väl det första du ska kolla upp.
Joe

Inlägg av Joe »

Ju högre flöde desto högre strömförbrukning.
Så stryp flödet på utloppet, men se upp med är kavitation om du stryper för mycket.
Repen

Inlägg av Repen »

Kavitationen minskar när man stryper på trycksidan,kavitation= luftbubblor som brister på undertrycks-sidan av impellerns vingar, högre mottryck = mindre kavitation.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man får aldrig någonsin strypa en pump på sugsidan, då går den sönder, trycksidan är helt ok.
I ditt fall skulle jag strypa ned pumpen, billigast och bäst.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är fel. Det går utmärkt att strypa en pump på sugsidan givet man vet vad man gör (rätt typ av pump och koll på tryckfallen)

Det finns pumpar man inte får strypa på trycksidan däremot och det är deplacementpumpar eller volymetriska pumpar med tvär pumpkurva.

Men i detta fallet håller jag med att en lätt strypning på trycksidan gör susen, bättre än att blanda in en VFD etc etc.

mvh Rickard
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Tackar för alla tips om stypning. Verkligen intressant att det går åt mindre energi om man stryper pumpens flöde. Fast när jag tänker efter lite så fungerar ju dammsugaren likadant. Den varvar ju faktiskt upp när man håller för munstycket.

Så fort poolen är i drift igen skall jag mäta tillförd effekt och strypa på trycksidan. Min idé om att varvtalsstyra var för att sänka energiförbrukningen och den slänger vi papperskorgen tillsvidare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Centrifugalpumpar som det här handlar om dör om man stryper dem på insidan, eller snarare så att axeltätningen skär ihop.
Kugghjulspumpar, kolvpumpar mfl skall man strypa på sugsidan, då det är olämpligt att strypa dem på trycksidan, då de då kan lämna ett oändligt tryck, och följaktligen brisera.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, och om man har en tätningslös pump då ;) ?

Strypningen kan ge strömningsproblem i inloppet eller så kan den ge kavitation och marginalerna är små, men det finns ingen regel som förbjuder det. Vet inte var du har fått det med att tätningen havererar ifrån? ovan nämnda problem kan givetvis ge tätningshaveri, men det är mycket som kan ge tätningshaveri.

Jag har aldrig designat med strypning på sugsidan om jag kan undvika det såklart, eftersom det är dumt att tulla på marginalerna och systemet blir mera osäkert.

Deplacementpumpar skall inte strypas på sugsidan heller för flödesreglering, möjligen kan man ha ett litet reglerområde med en overflowreglering (tryck=>sugsida) men det är riskabelt pga risken för överhettning. Ett icke kompressibelt media (vatten?) med strypning på sugsidan ger inte någon flödessänkning om du inte har kavitation och då brukar de flesta deplacementpumpar avsedda för vätska haverera rätt fort. Det är varvtalsstyrning (eller slagfrekvens,längd på membranpumpar) som gäller för en pålitlig design.

Deplacementpumpar avsedda för gaser kan man strypa på sugsidan eftersom lägre inloppsdensitet ger lägre flöde. Det kan man också göra med centrifugalfläktar, eller egentligen använda ledskenor (guide vanes) men nu pratar vi riktiga maskiner (> 250kW installerad effekt) och inte poolfilter.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Men dela utgången i 2 slangar. låt det ena gå till det du vill, stryp det så mycket du vill. och den andra returnerar du bara in på sugsidan.
Skriv svar