Indikera radiovågors intensitet

ollebolle

Indikera radiovågors intensitet

Inlägg av ollebolle »

Är spekulant på en lägenhet intill några master med paraboler och antenner. Troligen mobilmaster. Lägenheten ligger bara hundra m från masterna och det har demonstrerats mot ett ytterligare mastbygge i byn.
Kan man på nåt enkelt sätt få en hum om strålningsnivåerna med nån koppling och indikera med ett universalinstrument t.ex? Bara som en jämförande mätning mot den miljön man redan har runt sig normalt.

Lägenheten är i Italiem och sällan pratar nån ett språk jag förstår. Inte självklart att fråga på kommunhuset alltså.

Förhoppningen är att inga ytterligare master byggs.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Indikera radiovågors intensitet

Inlägg av PHermansson »

Ju längre till masten desto mer måste din egen telefon stråla... Ju tätare mellan masterna desto svagare fält.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Ja det var ju ett påpekande att ta till sig. Kör vår operatör via den masten får vi kanske lägre strålning när vi själva telefonerar!

Nu vet vi inte vad masterna är till för, säg att det är TV/Radio. Kommer att vara orolig mamma med baby boende i huset men bara förlängd semester och barnaledighet så det är nog inget att oroa sig för. Telefonerna har de ju ingen tanke att sluta dribbla med.

Men finns ett enkelt sätt att indikera radiovågors intensitet eller elektrika fält så tas det tacksamt emot. Vill dock inte köpa dyr utrustning bara för detta utan snarare resonemangsmässigt och på ett trevligt sätt göra jämförande mätningar och se att det inte är mer än en vanlig mobiltelefon exempelvis.

Antenn, spole, svängningskrets? likriktning, dc-mätning, eller likn.
slft

Inlägg av slft »

när det gäller telefoni har du ju motparten som antennen strålar till precis vid ditt öra och den strålar väl lika mycket

som sändaramatör tror jag rekomendationerna är ett avstånd på minst 5 meter när man kör 1000w men det är på andra frekvenser än tv/tele

//Ola
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att bo nära en mast är knappast ett problem! Antennerna är riktade i höjdled så att effekten når längst ut, rent faktisk kan det vara mycket svårt att få kontakt med just den mast om man står för nära den! Anledningen är att den "skjuter över huvudet" nära masten.

Men såklart går det att mäta fältstyrkan, priset för lämplig utrustning är dock seriös!

En annan sak som rent faktisk kan vara farligt är om det befinner sig en "kvarterstransformator" i huset. Detta har ju funnits här i Sverige och de har ju ställd till problem med de magnetfält som uppkommer. Den form av störning är mycket mer aktuell ur hälsoskäl än en mobilmast.

Och lite logik: mobiloperatörerna vill ha maximal vinst, därför kommer utrustning som blåser ut hemule med effekt att förkastas, det kostar multum i inköp, installation och drift. Sedan är det även en fråga om regler osv.

Snarare är jag rimligt säker på att det väljs "för svag" utrustning, just för att spara in på installation & drift för att använda som bonus åt högsta hönsen i vanlig ordning.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man är rädd för radiostrålning så är grejorna omkring sig som är dom värsta källorna - dvs. nallar, smarttelefoner WLAN-pryttlar som genererar högst fältstyrka med kanske upp till +23 dBm EIRP för UMTS och LTE medans gamla GSM 900 kunde ge upp till +33 dBm i peak när den sände och WLAN typiskt +10 dBm.

Typisk nivå inomhus med signal från basstationerna utifrån brukar vara -60 - -80 dBm (och kan mätas med lämplig app i tex. androidtelefon), högre än -40dBm vill man ogärna ha då det börja bli strul med mottagarna i telefonen (intermodulation i ingångssteget pga. för stark signal) och det blir klagomål av den anledningen för att telefonerna inte fungerar - man kan nog säga att det är garanterat lägre än -40 dBm fältstyrka på 99% av ytorna som människor rör sig på (undantaget flygplatserna där man trycker på så mycket man kan för att hugga anländande utlandsturisters nallar precis när de kliver ur planen - eftersom det är dom man tjänar pengar på!)

Skillnaden mellan +23 dBm som en LTE-telefon kan ge vid dålig mottagning och -40 dBm som man i praktiken aldrig överstiger i publika ytor och i hus och hem - +23 -(-40) = 63 dB och tar man 10^(63dB/10) = 2000000 ggr dvs signalen från basstationen är i fallet med minus -40 dBm ca 2 miljoner svagare styrka än den signalen som sänds från nallen några cm från örat

Har man signalvärden -63 dBm respektive -83 dBm så är signalstyrkan 200 miljoner resp 20000 miljoner svagare än den signalstyrkan som sänds ut av nallen man ringer med.

Vill man inte utsätta sig för onödig radiostrålning så blir det att sluta använda nalle och smarttelefon (tänk på att den sänder även när du kör SMS och surfar) Wlanroutrar och Wlan på laptopen och läsplattan - inte använda DECT-telefoner, trådlösa möss och tangentbord - inte använda trådlös energimätare eller lampstyrning, fjärrkontrollen på bilen - RFID-chip i kort och annat och vägra gå igenom slussar, passage-dosor mm. som trycker på RF för att avläsa dyliga chip etc.

- Kort sagt avstå från _precis allt_ som är trådlöst och se till att de är avstängda helt och hållet!!! - för det är dom prylarna som står för majoriteten av radiostrålningsexponering eftersom man är nära apparaterna när de sänder och därmed utsätts för högre fältstyrkor än det som kommer från fjärran basstationer även om dessa bara är ett par hundra meter bort

Angående eventuella misstänkta skador... vi har haft TV och radiosändare sedan innan 1950-talet igång dygnet runt och för att en FM-transistor/bergsprängare skall gå helt brusfritt i stereo så måste fältstyrkan vara mer än -60 dBm - med andra ord alla ställen där en transistorradio fungerar utmärkt - så utsätts man för radiostrålning från FM-sändarna i samma klass och högre än normala fältstyrkorna från mobilmaster....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

För några år sedan var jag på en föreläsning om elektromagnetisk miljö. Professorn som föreläste påpekade att ojordade lampor med metallkonstruktion och CRT-bildskärmar påverkade folk allra mest. Symptomer som kunde uppstå var huvudvärk och torr hud.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men det har inget elektromagnetisk strålning att göra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Och personligen tror jag att det var fladdrande ljuset från lysrör och bilduppdateringen i monitorer som gav utmattningssymtom som senare kallas 'elöverkänslighet' - mao. man har letat på fel ställe även om inlärd irritation och förhöjd känslighet för snabba ljusskiften kan vara nog så plågsamt för dom drabbade - 100 Hz fladdrande och överlagrad belysningsljus finns ju nästan precis överallt så fort det är elektrisk belysning med i bilden och då kan det lätt uppfattas som att det är elallergi.

I det här fallet med TFT-skärmar med vit LED som bakgrundsbelysning och vita-LED matad med helt rippelfri likström som belysning förmodligen skulle göra det drägligare för dom som är 'elöverskänsliga'
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl mer eller mindre bevisat att den sk "bildskärmsallergin" på 80 och 90-talet beror på dels flimmer/interferens mellan bildskärmar och lysrör (skapar trötthet och huvudvärk) samt det elektrostatiska fältet mellan bildskärmen och operatören vilket drar till sig diverse luftföroreningar som då avsätts på operatören.
Har då personen i fråga känslig hy/slemhinnor kan problem uppstå.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Tack alla som hjälpt oss att belysa problematiken och förstå lite av tankegångarna kring radiovågor fältstyrka och utbredning.

Får anse hälsoriskerna som lägre än mobilen vid örat. Känns ju rätt.

Kom på ett annat spörsmål rörande radarn på båten. Den sitter strax över huvudet bakpå båten. Används vid dimma dvs några timmar per år. Liten radar på 4kW men väldigt korta pulser förstås så energin blir inte stor. Nån som har nåt att säga om det kan vara farligt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag hade hand om reparation av belysningsradar i lumpen som strålar kontinuerligt. När systemet var igång gällde om jag nu minns rätt ett säkerhetsavstånd på 70 meter som aldrig fick beträdas och inom 300 meter handlade det om maximalt minuter.

Sedan har jag hört om gamla historier där lotsar vid radarns intåg stod framför antennen av gammal vana vilket gjorde att flera fick cancer. Om det är sant eller inte vet jag inte men det är vad jag fick höra på lotsstationen som liten.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag har läst varningsskyltar på antenner
på landningsbanor, undvik att ställa dig framför.
Är väl någon typ av radar för inflygning misstänker jag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som fd. radartekniker på en spaningsradar kan jag berätta att effekten av att stå mitt för en båtradar är försumbar.

Dels kör den runt, dels har den mycket korta pulser för att få någon användbar upplösning. Den har däremot rimlig hög PRF men medeleffekten är så pass låg att den inte har betydelse, i alla fall om man inte stoppar dess rotation och lägger sig i solstolen framför den i ett par dagar.

Och står man under den är man ganska säkert på stället det strålar minst!
Skriv svar