"Dentpuller" aka punktsvets
-
"Dentpuller" aka punktsvets
Något som jag behöver när jag fixar och lackar lite bildelar är just en punktsvets. För att så smidigt som möjligt kunna dra ut buklor så underlättar detta och typen jag är ute efter att göra är just denna:
Så frågan är lite runt elektroniken. Spånar lite på vad som behövs för att göra det.
Första tanken är vad jag ska driva den med. bilbatterier eller ett större nätagg? Jag har några större liggandes från UPSer.
Ska man mellanlagra energin i kondensatorbank för att slippa ha kraftig drivning?
T ex ta ett bilbatteri. Motstånd mellan den och Kondensatorbanken för att ladda upp sakta samt inte få strömrusning. Sedan har man en större kontaktor man släpper lös energin i kondensatorbanken och svetsar fast piggen. Vad tror ni?
Tror dock vid närmare eftertanke att det är alldeles för hög spänning på de större nätaggen jag har... förmodligen 70volt+
Så frågan är lite runt elektroniken. Spånar lite på vad som behövs för att göra det.
Första tanken är vad jag ska driva den med. bilbatterier eller ett större nätagg? Jag har några större liggandes från UPSer.
Ska man mellanlagra energin i kondensatorbank för att slippa ha kraftig drivning?
T ex ta ett bilbatteri. Motstånd mellan den och Kondensatorbanken för att ladda upp sakta samt inte få strömrusning. Sedan har man en större kontaktor man släpper lös energin i kondensatorbanken och svetsar fast piggen. Vad tror ni?
Tror dock vid närmare eftertanke att det är alldeles för hög spänning på de större nätaggen jag har... förmodligen 70volt+
Re: "Dentpuller" aka punktsvets
Alltså, det du behöver är väl ett svetstransformator?
Det är ju ström du skall ha. Spänningen är ju bara några volt, men strömmen är betydligt större.
Det är ju ström du skall ha. Spänningen är ju bara några volt, men strömmen är betydligt större.
-
Jo, Därav frågan om man ska köra med ett batteri som sedan laddar upp ett par kondingar eller liknande.
Det finns två typer av punktsvetsar, dels se som använder en kraftig transformator (svetstransformator) och dels de som använder kondensatorer. Används kraftig trafo så är spänningen låg, som Nerre skriver, bara någon/några volt. Används kondensator är dock spänningen betydligt högre, + 300 V (den vi hade på jobbet gick upp till 400 V).
Varför det är så är ganska logiskt om man tänker på det, när man punktsvetsar med en trafobaserad svets kan varje svets ta lite tid (jag vet inte vad det tar i praktiken, kanske 0.15-0.3 sekunder? När man punktsvetsar med en kondensatorbaserad svets tar varje svets runt en tusendel, upp till en knapp hundradel, av en sekund. Det behövs alltså en betydligt högre spänning för att hinna tillföra tillräckligt mycket energi till svetsstället, eftersom svetsperioden är så pass kort.
Vidare har vi det faktum att energin lagrad i en kondensator är proportionerlig till kapacitansen, men kvadratisk till spänningen. Formeln är 0.5*C*U^2. Skulle kondensatorerna bara lagra ett par volt så skulle de behöva vara fullkomligt gigantiska för att kunna lagra den energimängd som behövs för att utföra en punktsvets.
En fråga, har du testat limpistol och draghammare? Den metoden finner jag smidigare än metoden med punktsvets.
Varför det är så är ganska logiskt om man tänker på det, när man punktsvetsar med en trafobaserad svets kan varje svets ta lite tid (jag vet inte vad det tar i praktiken, kanske 0.15-0.3 sekunder? När man punktsvetsar med en kondensatorbaserad svets tar varje svets runt en tusendel, upp till en knapp hundradel, av en sekund. Det behövs alltså en betydligt högre spänning för att hinna tillföra tillräckligt mycket energi till svetsstället, eftersom svetsperioden är så pass kort.
Vidare har vi det faktum att energin lagrad i en kondensator är proportionerlig till kapacitansen, men kvadratisk till spänningen. Formeln är 0.5*C*U^2. Skulle kondensatorerna bara lagra ett par volt så skulle de behöva vara fullkomligt gigantiska för att kunna lagra den energimängd som behövs för att utföra en punktsvets.
En fråga, har du testat limpistol och draghammare? Den metoden finner jag smidigare än metoden med punktsvets.
-
Nja limpistol är inget alternativ när man ska dra ur större plåtskador. Det kan behövas upp antal kilo i dragkraft och föredrar då en vanlig punktsvets.
Funderar på om man ska linda om sekundären på nån transformator som man har liggandes.
Är ju bara å testa och se
Funderar på om man ska linda om sekundären på nån transformator som man har liggandes.
Är ju bara å testa och se

Man kan ju räkna "bakvägen".
En "normal" svets ger en visst ström i en viss tid. Om jag nu inte minns helt fel så är 1 As detsamma som 1 Coulomb.
Och Q = CU, d.v.s. 1 As kan t.ex. vara 300 V och 3300 uF.
Men nu är det väl inte riktigt så enkelt att det bara är laddningen som är intressant, så det går kanske inte att översätta rakt av...?
En "normal" svets ger en visst ström i en viss tid. Om jag nu inte minns helt fel så är 1 As detsamma som 1 Coulomb.
Och Q = CU, d.v.s. 1 As kan t.ex. vara 300 V och 3300 uF.
Men nu är det väl inte riktigt så enkelt att det bara är laddningen som är intressant, så det går kanske inte att översätta rakt av...?
Det finns ett "fultrick" jag sett tas till när saker ska fästas/najas direkt på en plåt, iofs på betydligt tjockare än bilplåt.
Ta en pinnsvets, tänd pinnen, slå av strömmen och tryck in pinnen i plåten. Kanske blir svårt att inte bränna hål i plåten men med 2.0/1.6 pinnar kanske det kan gå?
Ta en pinnsvets, tänd pinnen, slå av strömmen och tryck in pinnen i plåten. Kanske blir svårt att inte bränna hål i plåten men med 2.0/1.6 pinnar kanske det kan gå?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Walle:
"Används kraftig trafo så är spänningen låg, som Nerre skriver, bara någon/några volt."
Hur många Ampere behöver man komma upp till för punktsvetsning av den här typen?
(dvs för att kunna fästa hyfsat men ändå kunna vrida loss, inte någon enorm hållfasthet.)
Jag klurar på liknande grejer som trådskaparen.
Limpistol var en intressant idé som måste testas. Tack för det tipset.
"Används kraftig trafo så är spänningen låg, som Nerre skriver, bara någon/några volt."
Hur många Ampere behöver man komma upp till för punktsvetsning av den här typen?
(dvs för att kunna fästa hyfsat men ändå kunna vrida loss, inte någon enorm hållfasthet.)
Jag klurar på liknande grejer som trådskaparen.
Limpistol var en intressant idé som måste testas. Tack för det tipset.

-
Har tittat på några klipp och då låg en av dem på runt 500A i kortsluten ström vid spolen och runt 1.5volt tomgångsspänning ut. (Obelastad spänning ut)
Jag har en gammal UPS transformator som kommer bli donator. Ska bara linda om primären. Måste bara mät nuvarande utgångsspänning.
Jag har en gammal UPS transformator som kommer bli donator. Ska bara linda om primären. Måste bara mät nuvarande utgångsspänning.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tack. Då vet man ungefär vad man ska leta efter.
Berätta gärna hur det går med transformatorn.
Berätta gärna hur det går med transformatorn.

-
Verkade som om primär och sekundär var lindat tillsammans.... Jag hade för mig jag hade sett det som att de var lindade var för sig... Får fundera lite. ska kolla lite om man inte råkar ha någon "mikro" liggandes...
När man ska rycka ut bucklor är det ju oftast ett helt gäng kopparbrickor man vill fästa, elelr åtminstonde nåt man kan fästa en slidhammare på.ylle skrev:Det finns ett "fultrick" jag sett tas till när saker ska fästas/najas direkt på en plåt, iofs på betydligt tjockare än bilplåt.
Att linda om en MOT kan fungera alldeles utmärkt. Jag har gjort detta och förvisso har jag inte maxat strömuttaget men när jag får till rätta elektroder lär den ganska säkert ge ström nog att punktsvetsa med.
-