Problemet jag har nu är var Line in och jorden ska kopplas, vanligtvis kopplas ju jorden in på mittpinnen, men någon sådan finns inte här...
Tacksam för pedagogisk förklaring

6V6 har bara en styrpinne i mitten av sockeln. Hållaren är av typen Oktal.Nu sprang jag på en rörhållaren som inte har någon mittenfot (där jag jordat på tidigare rör)
Anodpänningen är angiven i förhållande till jord. Det viktiga är anodströmmen och skärmgallerströmmen stämmer och att den negativa bias-spänningen på styrgaller (stift 5) ligger inom rätt värde i förhållande till katoden. Då varar röret längst och man får optimal ljudkvalité.YngLi skrev:I länken -> http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6v6gt.html i kopplingen/ exemplet där anges spänningen vid (pinne 5) i förhållande till (pinne 8 ) och inte i förhållande till "jord" (45mA x 270 Ohm = 12,375V), hur är det med spänningen 250V är den 262,5V i förhållande till "jord" i exemplet egentligen, alltså anodspänningen i förhållande till katoden även där.
Härligt, tack tack.SM7CZR skrev:Ja, katodmotståndet på 270 Ohm skall sitta från stift 8 till jord.
Frågan är fri...