BlybatteriAktivator
BlybatteriAktivator
Hej
Har ett bilbatteri som istället för att bli använt som det var tänkt istället mest blev stående, på grund av lite byte av bil mm. Nu, när det är dags att använda det så verkar det ha tappat kapacitet.Det håller kvar tomgångsspänning men vid urladdning så verkar en cell bli tom mycket tidigare än de övriga, det fastnar vid ca 10V...
Har försök med att cykla det o ladda med en modern laddare som ska bidra med lite rekonditionering av batteriet, och har oxå skaffat en BatteriAktivator, en liten krets som ska hängs dit till batteriet och förhindra att batteriet blir sulfaterat samt oxå kunna slå bort redan befintlig sulfatering. Nån som vet om det kan va nåt o hoppas på, kommer det funka?
Tycker oxå att det är skralt med info om kretsen,. Kan man ha den sitta monterad i bilen, eller är det bara på ett löst batteri den kan användas?
/Lars
Har ett bilbatteri som istället för att bli använt som det var tänkt istället mest blev stående, på grund av lite byte av bil mm. Nu, när det är dags att använda det så verkar det ha tappat kapacitet.Det håller kvar tomgångsspänning men vid urladdning så verkar en cell bli tom mycket tidigare än de övriga, det fastnar vid ca 10V...
Har försök med att cykla det o ladda med en modern laddare som ska bidra med lite rekonditionering av batteriet, och har oxå skaffat en BatteriAktivator, en liten krets som ska hängs dit till batteriet och förhindra att batteriet blir sulfaterat samt oxå kunna slå bort redan befintlig sulfatering. Nån som vet om det kan va nåt o hoppas på, kommer det funka?
Tycker oxå att det är skralt med info om kretsen,. Kan man ha den sitta monterad i bilen, eller är det bara på ett löst batteri den kan användas?
/Lars
-
danielr112
Re: BlybatteriAktivator
Du kan ju länka till sakerna du har vetja.
Sedan är min erfarenhet att batterier som stått på ett eller annat sätt oladdat eller liknande är körda. behövs inte mycke när det gäller blybatterier. Är lätt att bränna dem om man kör slut på dem.
Sedan är min erfarenhet att batterier som stått på ett eller annat sätt oladdat eller liknande är körda. behövs inte mycke när det gäller blybatterier. Är lätt att bränna dem om man kör slut på dem.
Batteriet har alltid skötts om med underhållsladdningar mm, det har dock hunnit bli rejält gammalt. Men, det skedde en liten olycka. En gång när det satt i en skrotbil/projektbil så blev det parkerat utomhus på vintern med innerbelysningen på, o då frös det faktiskt ihop till en klump. Troligtvis är det kass, men, det tar laddning, behåller spänning, men har inte kapcitet i alla celler.
/Lars
/Lars
Eftersom cellerna är seriekopplade räcker det att en cell är kaputt.
Men det vet du väl redan...
Men det vet du väl redan...
Senast redigerad av SM7CZR 29 mars 2013, 10:36:08, redigerad totalt 2 gånger.
Det jag hoppas på är att en sånhär pulsande grej som ska kunna avlägsna redan utfälld sulfatering kan hjälpa den stackars cellen som inte helt lirar med de andra. Vad jag inte fattat är om denhära kretsen ska kunna sitta monterad i bilen, medans batteriet laddas av generatorn, medans motorelektronik behöver hyfsat jämn spänning osv. Jag vill inte spraka sönder bilens nya megasquirt-motorstyrning, tex. Om det kan hända så vore det ju bättre att från början sätta dit ett nytt batteri ist.
/Lars
/Lars
Du skrev samtidigt som jag editerade!
Om du tänker få igång batteriet så kan du inte ha det inkopplat i bilen.
En grej som jag fick lära mej av en tyghantverkare i lumpen kan du prova.
1- Töm batteriet på all syra. Spara syran i en plastdunk.
2- Häll i destillerat vatten i alla cellerna.
3- Koppla in växelspänning på + och - polerna. Gissningsvis 50-100 Volt.
4- Låt spänningen vara på ända tills vattnet bubblat i cellerna ett bra tag.
5- Slå ut vattnet och slå på nytt destillerat vatten.
6- Kör samma procedur ytterligare en gång.
7- Slå ut vattnet och slå tillbaka batterisyran i cellerna.
8- Ladda länge med låg laddning tills batteriet nått full laddning.
Enligt tyghantverkaren skulle batteriet få 90% kapacitet.
Själv har jag aldrig provat, mest för att jag var lat och ointresserad.
Men prova om du har lust.
Om du tänker få igång batteriet så kan du inte ha det inkopplat i bilen.
En grej som jag fick lära mej av en tyghantverkare i lumpen kan du prova.
1- Töm batteriet på all syra. Spara syran i en plastdunk.
2- Häll i destillerat vatten i alla cellerna.
3- Koppla in växelspänning på + och - polerna. Gissningsvis 50-100 Volt.
4- Låt spänningen vara på ända tills vattnet bubblat i cellerna ett bra tag.
5- Slå ut vattnet och slå på nytt destillerat vatten.
6- Kör samma procedur ytterligare en gång.
7- Slå ut vattnet och slå tillbaka batterisyran i cellerna.
8- Ladda länge med låg laddning tills batteriet nått full laddning.
Enligt tyghantverkaren skulle batteriet få 90% kapacitet.
Själv har jag aldrig provat, mest för att jag var lat och ointresserad.
Men prova om du har lust.
OK. Anledningen till att jag är intresserad är att jag har en gammal 6V-bil att köra med på sommaren, Syrran har en likadan, gamla Borgward Isabella.... Det här, nästan lite respektlöst sällan, användandet innebär att det är svårt att lyckas bra med att hålla igång batteriet. Nu har vi två likadana batterier o jag brukar hantera dom under vintern somett 12V-batteri, med underhållsladdningar och eventuella cyklingar. Men, det här med 6Voltarna gör att jag är mer intresserad än bara att försöka få liv i ett vanligt standardbatteri...
Detdär med att tömma ur syran och köra på med växelspänning låter ju intressant, oxh eventuellt ganska ofarligt.
Jag har oxå läst på nätet om en metod som går ut på att
1 helt ladda ur batteriet
2 ladda det baklänges, först väldigt fösiktigt sen mer som vid normal batteriladdning, upp till fulladdnings-spänning
3 ladda ur igen
4 ladda normalt
den metoden verkar lite väl krånglig o riskfylld
Ett problem är att just det batteri jag har problem med nu är ett sånt som är heltätat, ej öppningsbart
ps: din metod väcker lite tankar, frågan är ju vad som händer om man kör in växelspänningen vid fullständigt urladdat batteri, ist för att byta vattnet, o undvika att vända o skvalpa runt i batteriet..... tror att det ska finnas plats för lite grummel i botten av batteriet...
Tack för input/Lars
Detdär med att tömma ur syran och köra på med växelspänning låter ju intressant, oxh eventuellt ganska ofarligt.
Jag har oxå läst på nätet om en metod som går ut på att
1 helt ladda ur batteriet
2 ladda det baklänges, först väldigt fösiktigt sen mer som vid normal batteriladdning, upp till fulladdnings-spänning
3 ladda ur igen
4 ladda normalt
den metoden verkar lite väl krånglig o riskfylld
Ett problem är att just det batteri jag har problem med nu är ett sånt som är heltätat, ej öppningsbart
ps: din metod väcker lite tankar, frågan är ju vad som händer om man kör in växelspänningen vid fullständigt urladdat batteri, ist för att byta vattnet, o undvika att vända o skvalpa runt i batteriet..... tror att det ska finnas plats för lite grummel i botten av batteriet...
Tack för input/Lars
Senast redigerad av lekman123 29 mars 2013, 10:48:34, redigerad totalt 1 gång.
OK, då blir det ju svårt.Ett problem är att just det batteri jag har problem med nu är ett sånt som är heltätat, ej öppningsbart
Men i vilket fall som helst, ha inte batteriet inkopplat i bilen när du labbar!
Då blir det spännande skulle jag tänka mej.lekman123 skrev:din metod väcker lite tankar, frågan är ju vad som händer om man kör in växelspänningen vid fullständigt urladdat batteri, ist för att byta vattnet, o undvika att vända o skvalpa runt i batteriet..... tror att det ska finnas plats för lite grummel i botten av batteriet...
För det första måste det bli en lägre växelspänning man matar in.
Antagligen inte så mycket över 6 Volt i ditt fall.
Värmeutvecklingen blir nog större i cellerna.
Vågar inte spekulera mer, men att polvända ger gissningsvis samma resultat.
Det är inte värt och hålla på med blyaccar i onödan om dom stått tomma.
Lite dyrare fritidsbatterier har dock en del material och utrymme i botten så dom tål skräp där nere utan att kortsluta celler.
Dessa kan man ju rekonda men det är lite tidskrävande - så du får nog kalkylera ut det där om det inte är värt och köpa nytt i jmf mot arbetet du får lägga ner
Lite dyrare fritidsbatterier har dock en del material och utrymme i botten så dom tål skräp där nere utan att kortsluta celler.
Dessa kan man ju rekonda men det är lite tidskrävande - så du får nog kalkylera ut det där om det inte är värt och köpa nytt i jmf mot arbetet du får lägga ner
har batteriet frusit och en av cellerna dyker i förtid men olastat fulladdat håller förväntad spänning för motsvarande full laddning - så är risken väldigt stor att du har mekanisk skada i plattpaketet pga. frysningen och alla plattor är helt enkelt inte med i spelet vid urladdning just för att metallförbindningarna mellan olika delar i batteriet är avbrutna eller väldigt tunna.
sådana batterier går inte att renovera med vare sig kemikalier, metoder med destvatten eller omvänd laddning eller avsulfaticerare, utan det är bara att köpa läget och skaffa nya batterier...
sådana batterier går inte att renovera med vare sig kemikalier, metoder med destvatten eller omvänd laddning eller avsulfaticerare, utan det är bara att köpa läget och skaffa nya batterier...
Förr i tiden, när bilbatterier var relativt sett dyra och arbetstid billigt brukade min mekaniker göra följande när ett batteri hade kortslutning på någon cell:
Häll ut syran i närmsta gräsmatta
Spola rent cellerna med högtryckstvätten
Fyll på ny ren syra
Ladda med låg ström
Nuförtiden när man tar hänsyn till miljö, arbetskostnad och personskydd är det nog enklare att köpa ett nytt batteri var sjunde år.
Häll ut syran i närmsta gräsmatta
Fyll på ny ren syra
Ladda med låg ström
Nuförtiden när man tar hänsyn till miljö, arbetskostnad och personskydd är det nog enklare att köpa ett nytt batteri var sjunde år.
Dock en sådan operation fungerar inte om halva plattpaketet är kvar i batteritrågen när man lyfte ur plattpaketet, som tex efter att batteriet har varit fruset eller överladdad under 7 dagar med en oreglerad batteriladdare av klassisk modell...
Ja, det är väl rimligt att det är resultat av frysningen jag märker på dethär batteriet, o är nog böjd att hålla med -inte mycket att lägga ner tid på. När det gäller 6-Voltarna så har jag ju två identiska o i samma, idag goda skick, så räknar jag med att en sån modern krets kan underhålla dom under vintern i många år framåt (får man hoppas) där jag har dom tillsammans som ett stort gammaldags 12V-batteri
/Lars
/Lars
mrfrenzy skrev:Häll ut syran i närmsta gräsmatta