Motståndens värden kring LM317T?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mattswe

Motståndens värden kring LM317T?

Inlägg av mattswe »

Hej!
Jag ska koppla en LM317T spänningsregulator, se https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0-77&toc=0.
In kommer 15V och jag vill kunna ta ut 0-12V. (Jag vet att jag inte kommer ner till 0)
Enligt databladet är R1s typiska värde 240 Ohm. Jag skulle dock vilja sätta R1= 1,2k vilket gör att jag kan ha R2(potentiometern)=10k. (Jag har ingen mindre pot hemma.)
Fungerar det med ett så stort värde på R1 eller kan det skapa problem? (blir lite fundersam när de rekommenderar ett så lågt värde)
/Mattias
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Motståndens värden kring LM317T?

Inlägg av psynoise »

Hej.

Ibland får man testa och mäta, skulle det inte fungera bra vet du ju en sak som kan tänkas vara konstigt. Men står det inget i databladet eller i applikationskommentarerna (en. application note)?

Hittar du dåligt med information från ST kan du även kolla National Semiconductors (nu Texas Instruments) som ursprungligen tog fram kretsen.
Castor

Inlägg av Castor »

Kolla lite i detta datablad, finns exempel på koppling med 1K2
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det som avgör hur stort motståndet ska vara är 'minimum load current'.För just denna LM317 är den normalt ca 3,5mA(max 5mA).Eftersom man alltid ska räkna på extremfallet så har fabrikanten valt 5mA.Med 1,2V ut så blir det 240 ohm(det finns andra fabrikanter som anger 10mA så se upp lite här).
Den här strömmen är den minsta som ska flyta GENOM regulatorn för att den ska reglera bra.Teoretiskt skulle man då kunna haka på ett motstånd på utgången som drar just den här strömmen och ha höga motståndsvärden runt 'adj',men det bästa är nog att hålla sig till fabrikantens värden.Kretsen ska dessutom helst fungera utan någon extra belastning.
Man ska i vilket fall som helst inte dra mindre ström ur kretsen,för då går regleringen åt pipan.
.
mattswe

Inlägg av mattswe »

Castor skrev:Kolla lite i detta datablad, finns exempel på koppling med 1K2
Vilket datablad?

Rolf, tack för ett bra och förklarande svar!
Castor

Inlägg av Castor »

Sorry, ibland är man trött fast klockan inte är så mycket

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Låt oss anta att vi använder 1,2kohm som i exemplet i databladet och bara kör ca 1mA genom motståndet och poten,så måste man i alla fall se till att det dras ca 5mA totalt genom kretsen eftersom regleringen fungerar dåligt vid låga strömmar.Det fixar man ju med ett extra motstånd tvärs över lasten.5mA och 1,2V blir då ett 240 ohm.Men höjer man då spänningen till 12V drar man ur 50mA och vid 24V 100mA!Ganska osmart att slänga bort så mycket ström.Nej,använd rekommenderade värden i stället.Har man bara en pot med för högt värde kan man ju parallellkoppla ytterligare ett motstånd så man kommer till önskat värde.Det blir lite olinjärt,men det kanske inte spelar så stor roll på ett nätagg.
Skriv svar