remnes DIY reflow/lödugn

Berätta om dina pågående projekt.
remne

remnes DIY reflow/lödugn

Inlägg av remne »

Efter en post i miniprojektråden så tyckte några att jag skulle göra en projekttråd på en lödugn jag håller på att peta ihop.

Posten i miniprojektråden:
Dagens miniprojekt blev att fräsa ut ett litet kort med en MAX31855 thermocoupler + lite annat jokks på ett laminat för en quick'n'dirty lödugnsstyrning :)
Köpte för rätt länge sedan ett ett billigt "utvecklingskort" med en STM32F103, 320x240 pixlars LCD med touchscreen som är inhandlat på Ebay för ett par hundra spänn. Tyckte den kunde göra lite nytta som reflow-ugn-kontroller.

~Totalkostnad:
$2.85 heatsink SSR
$1.99 SSR
$1.85 K-type thermocoupler
$32.00 STM32 kortet m LCD
200 SEK Ugn (köpt på Netto :-)
-----
totalt ~500sek.
MAX31855 gratis, samplad från Maxim. + diverse passiva komponenter jag hade hemma.

Det som hänt sedan posten i miniprojekttråden är att jag har fräst ut en låda i 10mm skummad PVC och skruvat in allting i, samt torr-testkört en gång.
Som ni ser behöver PID'en tweakas till lite (se bild längre ned). Ugnen verkar inte heller orka med riktigt under "soak ramp-up". Antingen får jag leta efter en bättre ugn,
eller så går det relativt OK med denna ugnen ändå, men att jag kanske inte borde löda kort med stora BGA'er på :)
Jag behöver helt enkelt experimentera lite.

Vet inte om det ger någon skillnad att isolera ugnen en aning, samt montera in någon form av fläkt som drar runt luften inne i ugnen lite också.
Någon kanske har idéer / mer erfarenheter av detta?

Lite bilder i helt random ordning:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: remnes DIY reflow/lödugn

Inlägg av tecno »

Snyggt bygge, skummad PVC går tydligen att använda så det är nåt man får ha i minnet. Ett mycket prisvärt verktyg :tumupp:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Oj, riktigt snyggt. Inspirerande bygge :tumupp:
remne

Inlägg av remne »

tackar!

tecno: Det var första gången jag fräste i skummad PVC, och jag måste säga att jag blev imponerad av hur lättfräst och hur bra resultat det blir. 1200m/s ~10krpm körde jag med 3.175mm pinnfräs. 2mm/pass.
Min spontana första känsla var att materialet eventuellt skulle smälta, men det var inga som helst problem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul!
Ser jättesnyggt och fräscht ut.
Tänk bara på att den blir mjuk i värme.
remne

Inlägg av remne »

Var förbi bauhause igår, och hittade en liten bordsfläkt i plåt som jag monterade i ugnen. Provkörde precis en sväng, men ingen märkbar skillnad i värmehastighet, vilket förvisso kanske inte var helt oväntat. Förhoppningsvis ger den bättre värmespridning / jämnare temperatur i ugnen.

Jag behöver helt enkelt hitta en bättre ugn. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du tar ett stycke skummad PVC och bränner med öppen låga, vilken reaktion blir det då?
Var köpte du den skummade PVC:n ?
Skriv svar