CNC-funderingar...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

CNC-funderingar...

Inlägg av simon78 »

Nu när min båtvärmare börjar närma sig färdig börjar bli ganska sugen på att bygga en CNC-fräs. (avrapportering på båtvärmarprojektet kommer senare.)

Jag vill kunna fräsa trä, plexi, kretskort, ABS-plast och kunna gravera och kanske kunna fräsa i ALU. Jag gillar alu ganska mycket så jag skulle nog vilja kunna fräsa enklare grejor i det, förresten. Problemet är väl budgeten. Jag blev väldigt inspirerad av Loterus bygge, som inte verkar kostat mer än skjortan och två fingrar... :). (http://www.elektronikforumet.com//forum ... nc&start=0)

Vad behöver jag?
* Ställning/Bord i MDF. 300:-?
* 3st Bipolära stegmotorer (1,0-1,5Nm kanske?) Pris? Jag såg att http://www.allmotion.se/ hade ett bra sortiment. 1000:-?
* 1st stegmotorkontroller. Jag gör gjärna en själv, om jag bara hittar ett bra schema eller helst PCB-layout. Har ni några tips här? funkar ett sånthär? http://www.futurlec.com/StepperMotorController.shtml . 400Kr?
* Nätagg. ATX nätagg borde väl funka tillsvidare? (0kr, finnes)
* Glidskenor, eller vad det kan kallas. Jag vet inte riktigt var man ska få tag i dessa. Jag har sett att det sitter bronslagrade sådana i skrivmaskiner och finare skrivare. Men då får jag ju slakta 6 skrivare... Jag såg några på http://www.komponenter.biz/Skenstyrningar.htm (den nedersta). Är det någon som har något begagnat eller vet var man kan få tag på delar så vore jag glad. 1200kr.
* Matningsstång. Rostfri M6 får duga tillsvidare. Jag gängar ett järnblock som fäste. 200kr.

* diverse annat: 10000kr.. :)

Tror ni att det går att få ihop något fungerande för 4-5kkr? Sedan kan man ju uppgradera allt eftersom intresset stiger. Jag kan inte sikta för högt direkt, utan vill ha något fungerande som går att ändra på allt eftersom. Och främst av allt, jag vill ha nått i händerna nu! Måste ha ett projekt :)
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Fick svar från allmotion. Han föreslog denna:

Kod: Markera allt

Artikel 	Hållmoment(Nm) 	Stegvinkel Fasström Diam Längd 	Typ
57STH76A2-284 	1,85 	1,8 	2,8 	56,4 	76 	2-fas High Torque
563kr inkl moms

Är det en bra motor, eller klarar jag mig med mindre?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Du ska defenetivt ta den, för annars kommer du bara att ångra dig om du börjar snåla på kraften!.
Och glöm inte att dokumentera hela bygget på forumet när du kommer i gång!. :)
Lycka till!
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Angående detdär styrkortet: funkar det med den motorn jag har valt? Jag antar att det krävs ett sådant kort per motor?

Jag undrar lite mer om kortet, finns det mer info om det någonstans? Tex vad är IC1, och OP1&2 för komponenter? och var skall motor och parport kopplas...

Nu börjar jag bli riktigt sugen... på en cncfräs asså...

Det enda som jag inte har hittat någon bra lösning på ännu är glidskenorna. Var kan man få tag på sådana? Frugan kräver att maskinen har en arbetsyta på 12x12 tum, minst.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

På Ebay.com (eller ännu bättre .de om du kan tyska) kan du hitta fina skenstyrningar för inte så mycket pengar. Sök på linear guide(s), THK o.s.v.

Jag betalade 3149:- inkl allt för riktigt rejäla saker, THK HSR25, 2x640 mm långa och 2x280 mm långa, med två slädar på varje skena.

(Dessa klarar att du sätter på en 1 m hävarm på en släde och sen ställer dig längst ut på denna. Alltså de kan arbeta under den belastningen. Klenare går säkert att hitta till ett lägre pris.)

Arvid
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Japp ett kort per motor!.
Du får ladda ner databladen på kretsarna, där finns schema!.
IC1= L298
IC2= L297
OP1&2 Är Optokopplare PC817
Motorn kopplas till dom stora paddarna L1-L4, & Paddarna U9 & U10 Är märkta med step & dir!.
Om du väljer egenskaper för varje komponent så står det beskrivert vilket värde di har!.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Liten notis, PC8x7 kan vara lite väl långsamma optokopplare så välj hellre snabbare typ 6N137 eller motsvarande. Allt hänger ju på hela driver konstruktionen.... Fråga mig inte hur jag vet....
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag såg att det fanns surplus-stegmotorer hos bde.se. (http://www.bde.se/s_urplus.htm sid 35) 80 spänn för en motor på uppskattningsvis 1Nm känns ganska billigt... men det kanske är dumt att snåla... Har någon sett några kraftigare motorer hos någon surplushandlare?

Det blir väl att beställa delar till korten från futurlec, eller nått annat ställe som inte tar ett halvår på sig för en leverans...

BTW: äre bara att byta ut optokopplarna? dvs, är dom pinkompatibl?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag kör med gamlma begangnade PC817 & det funkar hur bra som helst i allafall för mig!.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Så, då har jag varit och köpt fräsar, borr och A4 M6 på jula. Då är det bara resten som fattas! Stegmotorer är ju inga större problem att få tag på, bara man laxar upp lite slantar. Jag har dock ännu inte hittat några glidskenor med lite längd, och till ickeastronomiskt pris. Det jag har hemma är från äldre skrivare, men då får jag ju bara en slaglängd på ca 20cm, vilket är alldeles för lite. Det duger fint till Z-axeln. X och Y vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Det går ju iofs börja med Z och sen göra X och Y allteftersom jag får tag i material.

Stegmotordrivarna har jag inte fixat än. Var rekomenderar ni att beställa ifrån om man ska ha komponenter snabbt och billigt. Jag har beställt från futurlec förut, men dom ä inte snabba...
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

EDIT: Flyttat min post till köp/sälj, http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?p=73174
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Då håller jag på att prototypa Z-axeln lite. Det verkar som de flesta har stegmotorn uppifrån, och den drar via gängstång in verktyget när det ska uppåt. Är det så smart egentligen, då kommer ju gängstången peta ner och man får inte någon större "markfrigång", dvs Z-axelns arbetsintervall blir ganska litet?
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu är jag igång och beställer komponenter för stegmotordrivarna. Det verkar som om det finns en "vanlig" L298 och en L298N. Vilken ska man ha?
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nä, jag fortsätter att svara mig själv. Nu blir jag mer å mer intresserad av att köpa tre st http://www.futurlec.com/StepperMotorController.shtml . Man sparar ju typ inget på att göra kontrollers själv. Åsså funkar det utan att behöva mecka allt för mycket.
Skriv svar