Välja diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
knustlis

Välja diod?

Inlägg av knustlis »

Till mitt problem; i ett 12v DC system (min bil) vill jag att två olika strömkällor skall kontrollera ett relä. Oberoende av vilken källa som har ström, alternativt båda, vill jag att relät skall dra. Jag vill dock undvika att spänningen går baklänges och aktiverar andra saker. Jag kan visst installera ytterligare ett relä och på så sätt isolera de två olika kretsarna, men bilen är redan full av sådana. Skulle inte någon typ av diod / brygga på var och en av mina strömkällor vara en snyggare lösning?

Till frågan; vilken typ av diod skall jag välja och vad bör jag tänka på när jag dimensionerar den typ jag behöver? En schottkydiod kanske?

Spänningsfallet bör ju inga vara något större problem efter som att det bara är ett relä som jag skall driva. Behöver jag oroa mig för krypström som går baklänges genom dioden?

Och för att vara på säkra sidan så ber jag om ursäkt för mina bristande elektronikkunskaper. :oops: För det andra så ber jag om ursäkt om detta ämne redan diskuterats; men jag kunde inte hitta något svar. :? För det tredje ber jag för säkerhes skull också om ursäkt om jag lyckats posta i fel forum… :cry:
limpan4all

Re: Välja diod?

Inlägg av limpan4all »

Vanligaste enklaste diod löser din uppgift.
Krypströmmen eller läckströmmen som det heter i en diod är i bilsammanhang helt försumbar (i storleksordningen mikro A).
Dioden med benämning 1N4004 tål i stort sett allt och löser jobbet perfekt.
knustlis

Inlägg av knustlis »

Tackar så väldigt mycket för din hjälp, precis vad jag behöver. Vad skulle du rekommendera om jag behöver en diod som kan hantera 12v 10A? Finns där något ur samma serie? Finns där någon risk att man överdimensionerar? Högre spänningsfall? Är det OK att löda en diod direkt på kabeln och dra en krympslang över eller behöver dioden kylning? Kan jag undvika överhettning om jag överdimitonerar?

Igen, tackar så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Reläet behöver väl inte 10A för att styras, hoppas jag! Den last du styr med reläet drar kanske 10A, men reläspolens styrström är normalt i storleksordningen tiotal milliampere.
knustlis

Inlägg av knustlis »

Självklart! Ni har löst mitt problem. Jag antar att även 1A dioden som föreslogs är mycket större än vad spolen på reläet någonsin kommer att behöva. Men jag försöker ta tillvara på er kunskap och lära mig hur jag skall kunna lösa andra problem i framtiden. För står jag bara bakgrunden så kan jag säkert dimensionera på egen hand.

Jag funderar lite på framtida projekt där jag kanske inte ens behöver något relä. Så min fråga kvarstår: vad skulle du rekommendera om jag behöver en diod som kan hantera 12v 10A? Finns där något ur samma serie? Finns där någon risk att man överdimensionerar? Högre spänningsfall? Är det OK att löda en diod direkt på kabeln och dra en krympslang över eller behöver dioden kylning? Kan jag undvika överhettning om jag överdimitonerar?

Igen, tackar så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

70-218-92
70-029-50
70-029-52
70-029-55
70-099-22
Detta är de som är exakt 10A, men det gör inget om de skulle klara högre ström.

elfa. se --> Aktiva komponenter --> diskreta halvledare --> Likriktardioder -->likriktardioder standard, sedan får du klicka i urvalet det som passar.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Överdimentionering medför i allmänhet att spänningfallet minskar. Omslagstiden kan öka, men det påverkar inte dig. Kvar är priset, som ökar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tilläggas kan vara att framspänningsfallet blir lite lägre med lägre spärrspänning.
En 1000 V "förlorar" en aning mer än en 100V.

Protte
knustlis

Inlägg av knustlis »

Tackar hjärtligt alla för all hjälp!!!
Skriv svar