Till mitt problem; i ett 12v DC system (min bil) vill jag att två olika strömkällor skall kontrollera ett relä. Oberoende av vilken källa som har ström, alternativt båda, vill jag att relät skall dra. Jag vill dock undvika att spänningen går baklänges och aktiverar andra saker. Jag kan visst installera ytterligare ett relä och på så sätt isolera de två olika kretsarna, men bilen är redan full av sådana. Skulle inte någon typ av diod / brygga på var och en av mina strömkällor vara en snyggare lösning?
Till frågan; vilken typ av diod skall jag välja och vad bör jag tänka på när jag dimensionerar den typ jag behöver? En schottkydiod kanske?
Spänningsfallet bör ju inga vara något större problem efter som att det bara är ett relä som jag skall driva. Behöver jag oroa mig för krypström som går baklänges genom dioden?
Och för att vara på säkra sidan så ber jag om ursäkt för mina bristande elektronikkunskaper.

För det andra så ber jag om ursäkt om detta ämne redan diskuterats; men jag kunde inte hitta något svar.

För det tredje ber jag för säkerhes skull också om ursäkt om jag lyckats posta i fel forum…