Det pratas ofta att man inte skall ohm mäta på bilen ingående kabel från sensor till datorn (ECM) men är det säkert att ohm mäta kabel till en utgående signal exempelvis bränslespridare.
Jag har sett att man vid felsökning på exempelvis lambda sensorn för att simulera mager bränsleblandning sätter man en test lampa på signal kabeln och till jord.
Är inte så hemma på elektronik men jag tycker strömmen borde öka även fast lampan är på liten effekt. Lambda sensorn producerar mellan 0,2V-0.9Volt det kanske gör att det är säkert att göra så.
Är inte hemma på elektronik men förstår Volt, Ampere, motstånd och även pull up och pull down på exempelvis dörrlås där kan man kolla brytaren ( koppla förbi) med testmejsel men då måste man ta reda på om det är en pull up eller pull down system. Om man tar fel i detta läge och sätter testmejseln på + istället för jord när man skall aktivera dörrlåset då bränner man kretsen i datorn ? eller!
Hoppas någon förstår vad jag menar.
Inputs och output
-
- Inlägg: 7141
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Inputs och output
Först och främst att ohmmäta gör man utan spänning inkopplad i kretsen, dvs allt ska vara strömlöst. Den ende som ska leverera ström till mätobjektet är multimetern annars får man felvisning. Ett annat sätt att få felvisning är om man har flera saker inkopplade än mätobjektet.
Att multimetern ska ta skada av ohmmätning eller att multimetern då ska skada någon känslig komponent är inte troligt i en bil. Så länge du inte mäter på högspänningsdelar.
Att en testlampa ska skada något är knappast heller troligt. Det finns så mycket transienter och skit i det elektriska systemet i en bil, att skulle det gå sönder av lite resistanser i en testlampa under en kortare stunds inkoppling, skulle systemet knappast klara driftsmiljön i bilen öhtaget.
Däremot så ska man vara försiktig så att man inte kortsluter utgångar på riktigt. Men att koppla in en testlampa under en kortare stund för att belasta ner utgången så den ger en lägre spänning under en kortare stund är knappast något problem. Detta sagt ur en bilamatörs synpunkt. Jag är inte någon bilexpert så det kan säkert finnas någon givare i en bil som inte tål den behandling jag nämt.
Är inte så hemma på elektronik men jag tycker strömmen borde öka även fast lampan är på liten effekt. Lambda sensorn producerar mellan 0,2V-0.9Volt det kanske gör att det är säkert att göra så.
När du kopplar in testlampan ökar strömmen naturligtvis från givaren. Den ska ju både driva ström den normala vägen + till testlampan. Denna ökade belastning gör att givaren inte orkar hålla uppe spänningen till samma nivå som förut. Ökar strömuttaget mer än vad givaren klarar av riskerar man att givaren överhettas pga överbelastning efter en stund. I regel tål alla utgångar en högre ström under kortare tid, men får överbelastningen vara inkopplad länge riskerar man överhettning.
Att multimetern ska ta skada av ohmmätning eller att multimetern då ska skada någon känslig komponent är inte troligt i en bil. Så länge du inte mäter på högspänningsdelar.
Att en testlampa ska skada något är knappast heller troligt. Det finns så mycket transienter och skit i det elektriska systemet i en bil, att skulle det gå sönder av lite resistanser i en testlampa under en kortare stunds inkoppling, skulle systemet knappast klara driftsmiljön i bilen öhtaget.
Däremot så ska man vara försiktig så att man inte kortsluter utgångar på riktigt. Men att koppla in en testlampa under en kortare stund för att belasta ner utgången så den ger en lägre spänning under en kortare stund är knappast något problem. Detta sagt ur en bilamatörs synpunkt. Jag är inte någon bilexpert så det kan säkert finnas någon givare i en bil som inte tål den behandling jag nämt.
Är inte så hemma på elektronik men jag tycker strömmen borde öka även fast lampan är på liten effekt. Lambda sensorn producerar mellan 0,2V-0.9Volt det kanske gör att det är säkert att göra så.
När du kopplar in testlampan ökar strömmen naturligtvis från givaren. Den ska ju både driva ström den normala vägen + till testlampan. Denna ökade belastning gör att givaren inte orkar hålla uppe spänningen till samma nivå som förut. Ökar strömuttaget mer än vad givaren klarar av riskerar man att givaren överhettas pga överbelastning efter en stund. I regel tål alla utgångar en högre ström under kortare tid, men får överbelastningen vara inkopplad länge riskerar man överhettning.
Re: Inputs och output
Skulle nog föredra en multimeter, då är man på säkra sidan, brukar ha Mohm i ingången, en lampa kan ju vara bara ett par 100 ohm initialt.