Vilket som så har jag köpt mig en julafräs och ska rusta upp och konvertera den till en CNC. Jag håller på att göra det som ett projektarbete i skolan, jag har tillgång till en DMG DMU 60 (5-axlig fräs) och en Mazak Integrex 200-IV ST (9-axlig svarv).
Kan väl tillägga att det var Morgons som fick mig att göra detta projektet, jag var lite sugen på att bygga en CNC så han rekommenderade att kika in på EF i uffes julafräs tråd, och nu är jag fullt uppe i en julafräskonvertering.

Nu till det roliga, lite bilder!

Jag tillverkade lite detaljer till den nya drivningen av X och Y-axlarna. Originalet är under all kritik, det är fortfarande lite vändglapp men det är mycket mindre än förut. Kan hända att jag löser det senare.
Originalderarna som jag ska återanvända(basen/stommen, X/Y-led och bordet) var mycket grader på så de har jag även filat bort.
Ihopbyggnaden påbörjad!

Hade inte så mycket att göra en dag så jag körde ett par rattar till stegmotorerna, eftersom motorerna jag har köpt(3Nm från JBCNC) hade dubbla axlar döljer jag den bakre axeln med en handratt.
Har även börjat på elskåpet, saknas dock fortfarande lite grejjer.
Jag har även filmat lite när jag har fräst.
DMG - DMU 60 Fräsning med C-axel
DMG - DMU 60 Fräsning med 5-axlar