AND med transistor? LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

AND med transistor? LÖST!

Inlägg av hanzibal »

Hej, jag har två 5V TTL signaler som jag vill AND:a med varann och resultatet skall sedan in till GPIO på en MCU, dvs hög impedans på pinnen.

Eftersom jag inte har någon AND-krets (74LS...) så tog jag en vanlig NPN-transistor BC547.

Kopplade ena signalen till kollektorn och den andra till basen och tänkte att då får jag AND-resultatet på emittern - förvisso med litet spänningsfall över trissan men ändå.

Borde inte detta funka?

EDIT: fixat stavfel.
Senast redigerad av hanzibal 21 mars 2013, 23:04:48, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: AND med transistor?

Inlägg av Klas-Kenny »

Släng på ett motstånd mot jord också, så borde det fungera. Utan det kan ju ingen ström flyta genom transistorn då kan den heller inte öppna ty den är strömstyrd. Dessutom vill du ju inte ha ingången på MCU'n flytande.
bearing

Inlägg av bearing »

Annars kan du använda ett motstånd och en diod på vardera signal, inkopplade till ingången vid diodens anod.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar för svar!

@Klas-Kenny: Ja, såklart - det är därför den beter sig konstigt, ingen ström ju pga höga impedansen ju. Jag lägger ett motstånd mellan emittern och jord då alltså?

@bearing: Ja, det vore nästan bättre så slipper jag trissan. Har använt den varianten förr, fattar inte varför jag inte tänkte på det nu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja precis. Borde fungera fint med något kiloohm, eller några. :)
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Du har alltså slut på I/O-pinnar? Annars drar du ju bara in båda signalerna till MCUn och gör AND i mjukvaran.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

bearing skrev:Annars kan du använda ett motstånd och en diod på vardera signal, inkopplade till ingången vid diodens anod.
Med två dioder så blir det en OR.
Sedan har du helt koll på anod och katod?

Protte
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Som bearing beskrev det, med diodernas anod till MCU-ingången (och pull-up-motstånd) så blir det en AND-grind.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: AND med transistor? LÖST!

Inlägg av hanzibal »

Japp, det blir en AND så som bearing skrev men utsignalen blev ganska ful och gick inte att använda. Går nog att snygga till med rätt resistorvärde men jag tog Klas-Kennys modell som funkar bra.

Tack!

EDIT:
1. Anoden på en diod är väl förresten den omarkerade sidan, d.v.s den med högst potential när dioden är kopplad i framriktningen?
2. Tricket med bearings lösning är väl att strömmen går tillbaka i endera in-signalen om inte båda dessa är höga varvid den istället "fortsätter" via utsignalen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför blev utsignalen "ful"? Dioder är snabba (nanosekunder) och fungerar perfekt som and eller or-krets, om man har rätt motstånd. Om man har korta avstånd ( någon cm) från dioderna till MCU-ingången och inte har krav på jättesnabba omslag (över 100kHz) så räcker det med 10-33k motstånd, men 3.3k rekommenderas för bra störtålighet och högre hastigheter. Spänningsfallet på dioderna är bara 0.6 volt, så det kommer att hamna väl inom marginalen för logisk "nolla" eller "etta".

En förutsättning är förstås att insignalerna kan driva ordentligt hög eller låg (beroende på om man vill ha and eller or-funktion). Alla normala COMS-kretsar fungerar utmärkt. TTL är kanske lite knepigare då de inte ger bra ström på hög signal.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

I detta fallet har jag ett pulståg som jag vill stänga av/på vid behov. Ena signalen är pulståg och den andra är "enable". Jag rafsade åt mig en 1k-resistor och med den överlagrades pulståget på ca 2V. Snabbheten var det inget fel på.

Smart koppling så lite slött av mig att inte försöka justera in resistorn. Jag testar på nytt imorgon med en trimpot istället.

När jag tänker efter så är det CMOS och inte TTL. Signalerna klarar 25mA i båda "riktningarna". Man kanske inte talar om "source" och "sink" när det gäller CMOS men vad heter dessa på svenska?
Skriv svar