Vill ha en liten CNC maskin för retrofiting med LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
smprobban

Vill ha en liten CNC maskin för retrofiting med LinuxCNC

Inlägg av smprobban »

Hej!

Ny på forumet skulle vilja ha tag på en liten cnc typ http://www.lowcostcncretrofits.com/EMCO ... age004.jpg
Men är väl omöjligt att få tag på. Det får inte bli för kostsamt då detta är för att testa om jag kan få det att fungera. Givetvis
behöver det inte vara en sån maskin men den bör vara i den storleken eller mindre.

Förlåt om jag formulerat mig på ett idiotiskt sätt.

Tacksam För Svar

Robin
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vill ha en liten cnc maskin för retrofiting med linuxcnc

Inlägg av Meduza »

Så, ungefär vad får detta projekt kosta? :)
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Ska inte bli för mycket eftersom det är ett test och kan jag få det att fungera så ska det göras på ett företag senare. Där drivsystemen pajjat på stora maskiner.
Men vad tror du det skulle kosta? Maskinen ska jag bara testa med eftersom jag är helt ny på detta. Kanske har den som hobbymaskin sen eftersom efter allt läsande och stirrandes på youtube osv har jag faktiskt blivit intressserad :)Tack för att du svarade så snabbt. Förlåt att jag inte svarade specifikt på din fråga men har ju ingen aning om vad priserna ligger på osv.

Edit. Datorbiten blir nog inga problem är van vid både linux och allt annat i datorvärlden Edit.

Tack

/Robin
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Visst är det en svarv på bilden?
De går nog att göra något billigare än en fräs, men räkna med 10 000:- - 20 000:- för en snikvariant om du inte har något sedan innan.
Det kostar tyvärr mer än man tror, men låt inte detta avskräcka dig.

Vad vill du bearbeta och hur noga ska de delar du vill göra vara?
Agwan

Inlägg av Agwan »

En sån där svarv kanske man skulle ha. Hittar du två så kanske jag tar den andra.

/Anders
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du ligger och bevakar blocket så dyker det i bland upp gammla skol-cnc-svarvar i liknande storlek som den du visade för mellan 5000 och 15000kr med defekta styrsystem, oftast närmare 10+kkr än 5kkr.

Sedan ska du byta till ett modernt styrsystem, räkna med minst 5000kr i drivelektronik, breakoutkort och nätagg, mer om du vill ha lite prestanda på maskinen också.

Om du ändå byter styrsystem är det ofta en bra ide att byta stegmotorer också, dom som sitter är ofta av en i sammanhanget uråldrig typ med dåliga prestanda, lägg typ 2000kr till här.

Sedan kommer du vilja med största sannolikhet byta ut allt kablage då dessa har en tendens att vara slitna och i dåligt skick, minst en tusenlapp kommer gå åt här.

Komplettera med dator, skärm och sånt

Precis som Zeus säger, räkna med att projektet kommer kosta 20kkr som en basnivå, pengarna rullar iväg fortarare än man tror :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om enda anledningen till att skaffa en maskin, är för att "öva" på en konvertering, då vete sjutton om det är så lyckat.

Det är ganska stor skillnad att konvertera en liten maskin, med stegmotorer och ett fåtal funktioner, jämfört med en stor produktionsmaskin.
Det funkar liksom inte att bara flytta över konverteringen från den lilla till den stora.
Då kan du nog lika gärna köpa några lösa stegmotorer och öva på. Till en bråkdel av kostnaden.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Där drivsystemen pajjat på stora maskiner.

Kan bara hålla med om vad säter skriver.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Stämmer bra som säter säger, det är en milsvid skillnad mellan en servostyrd Vmc med verktygsväxlare och hundra funktioner och en liten bordsfräs med tre stegmotorer :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag håller med jag också, jag hade tänkt att skriva samma sak, faktiskt med nästan exakt samma formulering :D Men något annat kom emellan.

Ta bara en sån sak att stora produktionsmaskiner inte använder stegmotorer utan servomotorer. Interfacet är för det mesta inte alls lika, stegmotorer drivs ofta med pulsade signaler i form av steg+riktning, servodrivare med +-10 V i ett av tre "modes"; Torque mode, velocity mode och position mode. Det vanligaste för moderna CNC-maskiner är torque mode, förr var velocity mode vanligt. Vidare har servosystem så kallad feedback, återkoppling, som talar om för kontrollern t.ex. hur många varv motorn har snurrat (så kontrollern vet vart t.ex. bordet eller släden befinner sig), eller för maskiner som har glasskalor den exakta positionen på bordet/släden som servomotorn rör. Ett stegmotorsystem är alltså "dumt" på så sätt att OM bordet/släden inte kan röra sig av en eller annan anledning så uppfattar inte drivsystemet det (ok, det finns lösningar för feedback även med stegmotorer, men det tillhör inte det normala), om en servomotor inte kan "ta bordet dit det ska" av en eller annan anledning så får kontrollern veta det (så den kan slå av och varna/larma/ge felindikation).

Det finns alltså i princip inga likheter mellan ett system som använder stegmotorer och ett system som använder servomotorer.
Senast redigerad av Walle 21 mars 2013, 16:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ändrade "återföring" till "återkoppling", tack Tecno! :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

feedback, återföring(?)
Återkoppling är ordet du letade efter Walle
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Det är ju inte konvertering jag ska testa och givetvis är det stor skillnad på en liten maskin och en stor. Det jag vill lära mig är LinuxCNC och se om jag kan förstå det och istället för att en maskin ska stå utanför produktionen en längre tid och jag inte ens vet om jag kan få det att fungera. Så sitter jag hellre här inne på kontoret och testar med en 100-300 kg maskin än flyttar ut och sitter i verkstaden. Det jag vill är ju testa och prova om jag kan fixa LinuxCNC retrofiten osv på alla maskiner får ju sådana som kan sånt göra. Har ni nått vettigare tips att testa LinuxCNC på så man kan se hur det funkar i praktiken? Vill ju se saker röra sig och se om man kanske kan göra en liten bit med LinuxCNC. Själv har jag inte pysslat med cnc maskiner sen jag gick i skolan så jag är helt ny på det men finns ju kunniga på allt som har med det att göra här.
Användarvisningsbild
säter

Re: Vill ha en liten CNC maskin för retrofiting med LinuxCNC

Inlägg av säter »

Jag blir lite förvirrad av det du skriver.

"Det är ju inte konvertering jag ska testa"
och sedan
"Det jag vill är ju testa och prova om jag kan fixa LinuxCNC retrofiten osv"

Att fixa själva axelstyrningen, är enligt min uppfattning, det minsta problemet.
Även om bara det kan vara ganska knivigt.

Det som är svårare att fixa, rör inte själva axelstyrningen.
T.ex. spindeldrift, verktygsväxlare, växellådor mm.

Sedan är det en bit till.
Du måste få till en vettig maskinpanel.
På en "riktig" maskin duger det inte att klicka med musen för olika funktioner.
Det krävs riktiga rattar och knappar.

Du kanske kunde lista upp de maskiner som är aktuella för konvertering?
Då blir det lite lättare att ge råd.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Valdermarsvik och CNC-konvertering, någonstans i bakhuvudet ringer en klocka om att jag har pratat med någon som ville konvertera en massa svarvar där.
Det var i våras tror jag, förmodligen din chef. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Bobbox: det kan stämma :)

"Det jag vill är ju testa och prova om jag kan fixa LinuxCNC retrofiten osv"

Missade en punkt där sorry. Skulle vart en punkt efter linuxcnc.

Det jag menade var att jag vill lära mig linuxcnc men på ett mindre objekt :)
Skriv svar