Liten auto spelande MP3 spelare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Liten auto spelande MP3 spelare

Inlägg av mark »

Hej,

En bekant kom till mig med ett problem jag inte riktigt lyckats hitta en bra lösning på.
Han är möbelsnickare och håller på att bygga en demonstrations möbel för ett stipendium.
Möbeln ska ha en liten lur med en högtalare som spelar ett ljud när besökaren lyfter den och håller den mot örat.
Luren är en fyrkantig liten träkloss som är H:100xB:65xD:25. (Eventuellt kan den vara lite djupare.)

Optimalt skulle man ta en MP3 spelare som kör Autoplay och repeat på samma ljudfil och en liten högtalare infrästa i klossen.

Luren bör automatiskt stängas av när den sätts tillbacks på sin plats och startar igen när man lyfter den. (kanske med en magnetisk tungelement brytare?)
Finns det möjlighet vore det optimalt med en Induktiv laddare men det är inget krav.
Klossen får inte ha några sladdar så batteri drivet är en förutsättning.

Att fräsa höljet och anpassa klossen för luren har han inga problem med.
Han behöver hjälp med elektroniken och ev. programmeringen.

Har någon några bra förslag eller kanske till och med möjlighet och lust att delta i hans projekt?
Han har en mindre budget för allt men jag tror att modifiera något halvfärdig MP3 spelare är nog billigast/enklast.

Tacksam för förslag.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Liten auto spelande MP3 spelare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Laddningen sköter man på samma sätt som tandborsten.
En magnet är det enklaste sättet att slå av och på om man inte vill ha någon brytare.
Kanske skall den ha en funktion om den är för långt ifrån möbeln också.

Spelaren kan ju finnas i möbeln och högtalaren kan vara liknande Ericssons bluetoth klot!
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Kanske detta http://www.mikroe.com/click/mp3/ och en liten micro som fixar.
Sen en MEMS accelerometer eller kapacitiv avkänning för on/off?.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Ifall man laddar induktivt (eller på annat sätt när klossen är på sin plats), är det ju bara att börja spela så fort laddspänningen försvinner.
Edit: eller kanske man ska ha nåt extra, så den inte spelar vid strömavbrott eller när möbeln flyttas t. ex...
Kapacitiv avkänning som detekterar om någon håller i klossen, kanske?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag hittade denna induktiva laddare: http://dx.com/p/qi-standard-wireless-ch ... ite-177079

Är det någon som har förslag på någon färdig liten MP3 spelare man kan slakta och utgå ifrån?
Som har autoplay och repeat helst eller där det skulle vara lätt att göra.
Skriv svar