Driva motorer med ett nätaggregat från dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JsE

Driva motorer med ett nätaggregat från dator

Inlägg av JsE »

Hej! Ny här på forumet och undrar om någon kunde hjälpa mig med en fråga jag har. Jag är ingen jätteexpert på elektronik men jag kan en del basic saker...

Jag hade tänkt att bygga mig en Bordtennisrobot, ung. en sådan här

Jag tänkte driva den med ett gammalt nätaggregat från en dator jag har hemma.

Nu undrar jag vilka motorer som klarar av jobbet? Den ena motorn bör vara på ca 800 varv/min och den andra på runt 60.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
zeus

Re: Driva motorer med ett nätaggregat från dator

Inlägg av zeus »

Hej och välkommen!

Kul maskin som nog går att bygga på väldigt många olika sätt.
För själva skjutdelen tror jag det funkar bra med en ganska liten motor men ganska högt varvtal.
Med lite vikt i själva hjulet "laddas" det upp energi som gör att det funkar med liten motor.

Lägg upp lite bilder på motorerna så går det nog ganska snabbt att säga vad som funkar.
Eller har du ingen motor? Tror det funkar med vilket som av dessa: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ik/motorer
JsE

Inlägg av JsE »

Hej

Nej jag har inga motorer men jag hade tittat på ung. en sådan som du länkade till skjutdelen. Det jag har lite svårt att förstå med motorerna är strömförbrukningen. Det står att de du länkade har en förbrukning på mellan 150 mA till 300mA. Betyder det att om jag ger dem en högre ström än det så går dem sönder? Förlåt om jag ställer dumma frågor.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De tar den ström de behöver, men du får inte överskrida max spänningen.

Får de jobba för hårt blir de överhettade. Om du bromsar dom så att de inte orkar.
Jämför med en bil, motorcyckel eller moped. Sätter du ett lastbilssläp efter en vanlig bil orkar den helt enkelt inte med, motorn kommer att bli överhetad, om växellådan och kopplingen håller. Går det tungt kommer bilen att dra mera bensin, samma med elmotorn, fast den drar mera ström.

Varvtalen är på inget sätt kritiska. Använder du varvtalsreglering kan du ändra varvtalen och få olika skruvar. Högre fart på den övre och lägre på den undre ger överskruv. Tvärtom ger underskruv. Om du gör hela utskjutningsanordningen vridbar kan du få sidskruv.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inga frågor är för dumma. :)

Om du har nära till kjell skulle jag köpa och testa, de är så billiga. Eller så finns det liknande i väldigt många maskiner.

150mA är vad den drar utan belastning, 300mA när den är max belastad. De här går nog att mata på med ännu mera utan problem.
Men överlag är den högra siffran så mycket motorn tål innan den brinner upp.

Har du ett nätaggregat som ger tex 10A är det inga problem, motorn tar så mycket den behöver.
JsE

Inlägg av JsE »

Tack för snabba svar! Nu förstår jag hur det funkar! Jag tänkte även lite på varvtalsregleringen. Går det att reglera varvtalen med en potentiometer eller behövs det någon krets eller liknande för det? Den andra motorn som reglerar tillförseln av bollar kan ju inte ha samma varvtal som den som skjuter bollarna. Behövs det en annan motor för den eller är det möjligt att reglera en av dom motorerna att göra ca 60 varv/min? Jag har ganska nära till kjell så att få tag i motorerna därifrån är inga problem.

EDIT: stavfel
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det finns massor med sätt att reglera hastigheten på motorn. Enklast och det som jag tror passar dig är att helt enkelt sänka spänningen.
Lägre spänning ger lägre varvtal. Att göra det med en potentiometer funkar, men den behöver då vara ganska spänningstålig.
Bättre välja tex: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... wm)-p87588

edit:
Något liknande dessa är nog ännu bättre. Men hittade inte på kjell.
http://www.electrokit.com/spanningsregu ... v-1a.43269
http://www.electrokit.com/variabel-span ... v-1a.43377
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul tråd. Visste inte att det fanns så många sätt att lösa ett problem.
Skall nog vara en med variable rörelse och skruf!
Kul projekt!
JsE

Inlägg av JsE »

Hade en dag ledigt från jobbet i dag så jag sprang ned till kjell och inhandlade motorer. Jag har även grävt fram lite rör och jag började att jobba med delen som skjuter ut bollar. Dock har jag stött på ett problem. Tänkte att ett sånt där hjul som sitter fram och sätter skruv på bollen inte kunde vara så svårt att göra, men det var det. antingen blev det skevt eller inte centrerat. Så jag undrar om någon vet vart man kan få tag i ett hjul med en storlek på ca 50mm och bredd på 10mm med en axeldiameter på 2mm?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom det inte är någon belastning kan det vara ett gummistycke.
Du kan skära ut ett hjul!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Hjul från lego kanske kan passa?
JsE

Inlägg av JsE »

Lasp >> Testade att skära ut från ett gummistycke jag hade hemma, det blev sådär. Det var väldigt svårt att få hjulet balanserat.

Jag skall försöka leta upp nått legohjul, det är nog inte helt omöjligt att dom passar! En sak som jag upptäckte snabbt var att det måste vara bra grepp i däcket för annars kommer det inte att bli någon fart på bollen. Testade med ett hjul av hårdplast och det gick inget vidare...
Skriv svar