Kan Arduino "spela" in vad man gör
Kan Arduino "spela" in vad man gör
planera att styra mina två DC motorer med en joystick men bara undrar om man med hjälp av en Arduino kan spela in rörelsen?
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
Det är väl en fråga om hur mycket lagringsutrymme och vilka krav du ställer. Din fråga saknar dock underlag för att säga så mycket.
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
ok, frågan var bara om det går eller rättare sagt om det går om det är väldigt svårt.
Tänkte mer att det är mer av ett plus om det går men går det inte eller att det är svårt så blir jag inte lessen för det
Tänkte mer att det är mer av ett plus om det går men går det inte eller att det är svårt så blir jag inte lessen för det

Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
Du kan skicka data till datorn med hjälp av serieporten.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
Klart det går. Läs av joysticken med analoga ingångar, lagra en tidsstämpel och läst värde när positionen ändras. Men som sagt, det tar lagringsutrymme och det är bäst om man kan skicka värdena till datorn med jämna mellanrum.
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
Med ett externt i2c-minne löser du det enkelt, det är inte speciellt komplicerat att programmera så, svaret på frågan är ja!
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
> Klart det går. Läs av joysticken med analoga ingångar,
Ja, det *kanske* svarar på frågan, kanske inte.
Joysticken ger ju enbart styrsignalen, det säger ingenting
om vad motorerna gör, om det är *det* man vill logga.
Såvida det inte är ett återkopplat system där ett visst läge på
styrspaken motsvarar en visst fysisk position på motorerna.
Eller också *är* det enbart styrspaken som ska loggas...
Ja, det *kanske* svarar på frågan, kanske inte.

Joysticken ger ju enbart styrsignalen, det säger ingenting
om vad motorerna gör, om det är *det* man vill logga.
Såvida det inte är ett återkopplat system där ett visst läge på
styrspaken motsvarar en visst fysisk position på motorerna.
Eller också *är* det enbart styrspaken som ska loggas...

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
Istället för att sända signalerna till en motor, kan man sända till fil. Och den filen kan sedan emulera joystickens signaler.
Så det borde vara enkelt om det är en lösning utan kontroll!
Så det borde vara enkelt om det är en lösning utan kontroll!
Re: Kan Arduino "spela" in vad man gör
Jag *antar* att man vill ha något slags "operatörslogg" som man sedan kan
stämma av mot det som hände i verkligheten, "efter motorn", så att säga.
Men, det är ju också mest spekulationer...
stämma av mot det som hände i verkligheten, "efter motorn", så att säga.
Men, det är ju också mest spekulationer...
