Frekvensomriktare till hissdörrsmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dunderklumpen

Frekvensomriktare till hissdörrsmotor

Inlägg av Dunderklumpen »

Hej!

Jag har fått tag på en motor som tidigare öppnat dörren på en hiss. Det är en lågvarvig 400-voltsmotor som jag ska använda för att driva en kardmaskin som ser ut ungefär såhär: http://4.bp.blogspot.com/-mJNOluVanNE/T ... 0_6384.JPG
Om jag kopplar in motorn till 400 volt så snurrar den tyst och fint. Problemet är bara att det inte finns så värst mycket 400 volt där kardmaskinen ska användas.

Finns det något slags frekvensomriktare som transformerar upp 1-fas 230 volt till 3-fas 400 volt? Gärna med ställbar frekvens så motorn kan köras i olika varvtal. Motorn har ju låg effekt så jag antar att den körs på 3-fas för att den ska kunna gå med lågt varvtal utan att behöva växellåda? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF

Re: Frekvensomriktare till hissdörrsmotor

Inlägg av GFEF »

Läs : http://www.axplock.com/el-lara/motorer.html

Och jämför vad det står på din motor.........

Allmän regel kan man inte grunder så ta hjälp av någon kan........
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Om motorn har använts för att öppna en dörr kanske den inte är gjord för kontinuerlig drift. Motorn kan köras på 230V som du ser på märkskylten men då ska den vara D-kopplad. Och det finns frekvensomriktare med 1x230V in och 3x230V ut.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

En frekvensomriktare som matas med 230V enfas kommer endast leverera 230V men trefas.
I ditt fall fixar din motor detta om du kopplar om den till D och dimentionerar omriktaren till 0,37A. :)
Dunderklumpen

Jättebra länk!
Om motorn har använts för att öppna en dörr kanske den inte är gjord för kontinuerlig drift. Motorn kan köras på 230V som du ser på märkskylten men då ska den vara D-kopplad. Och det finns frekvensomriktare med 1x230V in och 3x230V ut.
En bekant har provat att köra en likadan motor på 400 V i en kardmaskin under lång tid och det verkar fungera. Den tidigare lösningen med en billig slipmaskin från jula eller clas olson funkade inte för kontinuerlig drift. Den motorn blev varm.
Jag skruvade bort kåpan vid anslutningen och hittade plinten där man kopplar om :)
En frekvensomriktare som matas med 230V enfas kommer endast leverera 230V men trefas.
I ditt fall fixar din motor detta om du kopplar om den till D och dimentionerar omriktaren till 0,37A. :)
Då ska jag försöka mej på det.

Tack för tipsen. Jag är ganska van att hålla på med elektronik, datorer och mekanik men inte van med motorer och 230/400 V.

Om jag har förstått det hela rätt så har jag alltså en motor som
0 går på trefas
1 kräver 0,37 A om man D-kopplar och kör på 230 V
2 kräver 0,21 A om man Y-kopplar och kör 400 V
3 ger 0,85 Nm i vridmoment vid varvtalet 600 varv per minut och 50 Hz matningsfrekvens

Bilden visar hur det ser ut vid kopplingsplinten. Motorn är Y-kopplad nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dunderklumpen

Här har jag hittat en frekvensomriktare som kanske fungerar för ändamålet? Min motor verkar dra 230V*0,37A=85W? Den här omriktaren kan ge 120W tror jag.

SIEMENS FREKVENSKONVERTER SINAMICS G110 0.12KW

http ://www.conrad.se/websale7/?Ctx={ver%2f7%2f ... %2f0%2fcmd}
{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}
{p1%2f2d394e252d2d11782e38411c158f33b0%2fp1}
{md5%2f7fc237ede830426d29793f1acf682a75%2fmd5}&act=product&prod_index=198079&
cat_index=SHOP_AREA_17346_1101123&otp1=tablink2

tinyurl.com/conrad.se/websale7/..prod_index=198079

Hm, länken blev konstig...

Den kostar 1900 kr. Kan det finnas billigare varianter?
Senast redigerad av blueint 23 maj 2013, 18:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: länkfixning
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Finns till bättre pris i tex. England, http://www.inverterdrive.com/group/AC-I ... AB11-2UB1/

Själv handlade jag precis ifrån http://www.999inverters.com/ (också England) med gott resultat, bra sökfunktion.
Dunderklumpen

Tack för tipset!

Det billigaste jag hittat i Sverige är Toshiba VF NC3 hos sigbi. 1320 kr.
Dunderklumpen

Nu har jag tittat på tre omriktare men jag kan inte bestämma vilken jag ska köpa. Lite till hjälp på vägen uppskattas :)

Omron 1,4A
http://www.999inverters.com/omron-jx-3g3jx-ab002-ef

Mitsubishi 0,8A
http://www.999inverters.com/our-inverte ... s-008sc-ec

Schneider 1,4A
http://www.999inverters.com/our-inverte ... tv12h018m2

Alla tre bör räcka till mer än väl då min motor är märkt med 0,37A/230V.

Omron har ett inbyggt filter medan de andra inte skyltar med det. Är det viktigt att ha filter i hemmamiljö? Bör jag köpa till ett filter om jag väljer Mitsubishi eller Schneider?

Är det något annat jag måste tänka på, eller något som gör att någon av de tre är olämpliga för min enkla applikation? Det jag vill kunna göra är att dra ut några signalkablar så att jag kan starta/stoppa välja fram/back och välja varvtal1/varvtal2 med tryckknappar som jag monterar någonstans på kardmaskinen.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

När jag skulle köpa frekvensare för ett tag sedan fick jag rådet att alltid köpa ett externt filter oavsett om frekvensaren har ett inbyggt eller inte, varför fick jag dock ingen bra förklaring på men eftersom det handlade om ~16£ i mitt fall och ~10£ i ditt (http://www.999inverters.com/omron-ax-fij1006-re) så hade jag inte chansat.

Är för dåligt insatt än så länge för att svara på dina övriga frågor.
Dunderklumpen

Tack för tipset. Det lutar åt en Mitsubishi. Mest för att jag i manualen har hittat ett schema som stämmer med vad hur jag har tänkt använda omriktaren.

http://www.999inverters.com/our-inverte ... s-008sc-ec

Frågan som kvarstår är då vilken storlek jag ska ta (0,8 eller 1,4 ampere). Jag är inte helt med på hur man räknar effekt i de här sammanhangen. Från hemsidan:

Power (kW): 0.1
Current (Amps) : 0.8
IP Rating: 20
Voltage: 240
Phases: Single Phase

Power, är det den effekt som den klarar att lämna? Hur stämmer det med att strömmen är 0,8 A? 230V * 0,8A = 180W i min värld?

EDIT: Jag har skickat ett mejl med liknande frågor till supporten på 999inverters. Återkommer med svaret :)
Dunderklumpen

Återkommer här med lite info jag fick från 999inverters:

Mitsubishi D700 FR-D720S-008SC-EC Part Number: FR-D720S-008SC-EC
är ett bra val i det här fallet. Den officiella rekommendationen är att man ska använda filtret
Mitsubishi FFR-CS-050-14A-RF1 Part Number: FFR-CS-050-14A-RF1
men många kunder väljer att vara utan filter och det fungerar bra för en del av dem och mindre bra för andra.

Den lilla modellen som ger 0,8 ampere kommer att orka med att driva motorn, även om jag vill variera varvtalet mellan 100 och 800 rpm. Vid låga varvtal kan visst överhettning av motorn bli ett problem så då bör man tänka på att använda en kylfläkt. I mitt fall kommer jag att köra på låga varvtal under korta perioder så det blir nog inget problem.

Angående effekten,
It’s a very non exact science with regards KW rating and current now days you can have three different motors from three different manufacturers all stamped on the name plate with 5kw yet the current required to deliver that 5 kw would vary quite considerably from manufacturer to manufacturer due to varying factors quality of materials in manufacture, losses in magnetic flux transfer , efficiency in the motor rotor to produce torque etc. hence why Mitsubishi have started to rate their drives in AMPS as opposed to KW which stops people selecting a drive that may not deliver the current required for the particular motor even though the kw rating matches the plated specification.
Man ska tydligen titta på vad omriktaren kan leverera för ström, snarare än att titta på effektspecifikationen.

Det är ingen nackdel att ha en omriktare som är stor (i mitt fall frågade jag om den större varianten som ger 1,4 ampere) så länge den inte är löjligt stor; om den är dimensionerad för mycket stora strömmar är det inte säkert att den kan mäta de små strömmarna det blir tal om kopplar den till en liten motor. (Det kanske ger problem med motorskyddet?) Jag frågade om det kunde bli problem med elektromagnetiska störningar om man har en för stor omriktare, men det ska visst inte vara något problem.

Så nu blir det att beställa en mitsubishi och sedan får jag återkomma med en rapport när (om :) ) jag får det hela att fungera.
Dunderklumpen

Då var det beställt. Det blev en Mitsubishi D700 FR-D720S-008SC-EC och ett EMC-filter från 999inverters. De sänkte frakten från magstarka £50 till mer måttliga £30 :-)
Dunderklumpen

Så, nu har den kommit och man har 288 sidor :shock: instruktionsbok att se fram emot.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har tidigare köpt samma inverter från inverterdrive.com. Frakt på ca £25 tror jag det var.
Skriv svar