Återkommer här med lite info jag fick från 999inverters:
Mitsubishi D700 FR-D720S-008SC-EC Part Number: FR-D720S-008SC-EC
är ett bra val i det här fallet. Den officiella rekommendationen är att man ska använda filtret
Mitsubishi FFR-CS-050-14A-RF1 Part Number: FFR-CS-050-14A-RF1
men många kunder väljer att vara utan filter och det fungerar bra för en del av dem och mindre bra för andra.
Den lilla modellen som ger 0,8 ampere kommer att orka med att driva motorn, även om jag vill variera varvtalet mellan 100 och 800 rpm. Vid låga varvtal kan visst överhettning av motorn bli ett problem så då bör man tänka på att använda en kylfläkt. I mitt fall kommer jag att köra på låga varvtal under korta perioder så det blir nog inget problem.
Angående effekten,
It’s a very non exact science with regards KW rating and current now days you can have three different motors from three different manufacturers all stamped on the name plate with 5kw yet the current required to deliver that 5 kw would vary quite considerably from manufacturer to manufacturer due to varying factors quality of materials in manufacture, losses in magnetic flux transfer , efficiency in the motor rotor to produce torque etc. hence why Mitsubishi have started to rate their drives in AMPS as opposed to KW which stops people selecting a drive that may not deliver the current required for the particular motor even though the kw rating matches the plated specification.
Man ska tydligen titta på vad omriktaren kan leverera för ström, snarare än att titta på effektspecifikationen.
Det är ingen nackdel att ha en omriktare som är stor (i mitt fall frågade jag om den större varianten som ger 1,4 ampere) så länge den inte är löjligt stor; om den är dimensionerad för mycket stora strömmar är det inte säkert att den kan mäta de små strömmarna det blir tal om kopplar den till en liten motor. (Det kanske ger problem med motorskyddet?) Jag frågade om det kunde bli problem med elektromagnetiska störningar om man har en för stor omriktare, men det ska visst inte vara något problem.
Så nu blir det att beställa en mitsubishi och sedan får jag återkomma med en rapport när (om

) jag får det hela att fungera.