Konstant spänningsfall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cfr

Konstant spänningsfall

Inlägg av cfr »

Hej,

Hoppas att någon kan hjälpa en fullständig nybörjare inom området.

Jag har en 1kOhms potentiometer som har 10.2 VDC in. Den har ett elektriskt område 340grader och levererar där 10-0,1V. I normalfallet används spannet 5,3-0,1.
På grund av att plasten har tagit skada får jag nu inget värde där den borde leverera 3-0,3V.

Min tanke är nu att försöka använda typ 9,5 till 4,3 istället och använda några komponenter till att sänka spänningen med något mellan 4,2-4,8V så jag hamnar inom rätt intervall. Detta bör ske med så lite effektförlust som möjligt, vet inte exakt hur mycket jag behöver ha kvar.

Frågan är då ganska enkel, hur går jag tillväga?

Tackar på förhand.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Konstant spänningsfall

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!

Varför kan du inte byta ut potentiometern?

Det du vill ha är en nivåskiftare. Jag googlade snabbt och fick bland annat upp denna design. Oavsett vad du använder tror jag att det blir avsevärt mer komplicerat (och dyrare) än att byta ut potentiometern så länge den inte är synnerligen exotisk.
cfr

Inlägg av cfr »

Den kanske inte är så exotisk men en ny kostar 5.700 SEK, tänkte försöka komma undan ganska mycket billigare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är kanske att potentiometern är en givare för ett mekaniskt läge och därför inte är så lätt att byta? Kan vara specialkapsling?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag ger mig :) Sex papp för en potentiometer gör den exotisk i mina ögon. Vad är det för pryl?

I så fall skulle jag gå på nivåskiftarspåret. Dock är jag för okunnig för att föreslå en exakt lösning, tyvärr.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kostar bara potentiometern i sig 5700:-? Antar att du menar hela enheten...

Annars går det ju att bara slänga på en zenerdiod på 4,3V eller 4,7V i serie med utgången, så har du ett "fast" spänningsfall på det.
Jag antar att poten används som spänningsdelare, och där med är det garanterat en ström på nära noll = lösningen ger knappast någon effektförlust.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag undrar hur fast spänningsfallet blir om det i stort sett inte går någon ström genom zenerdioden, eller är jag ute och cyklar?

cfr: det blir mycket lättare att hjälpa dig om du beskriver litet mera i detalj hur kopplingen ser ut och vad det rör sig om för apparat.
cfr

Inlägg av cfr »

Okej.

Det är precis som Nerre beskriver en givare för mekaniskt läge. Den sitter som diametergivare på en kvistkniv i ett skördaraggregat. 2 sådana ska tillsammans generera värden som i ett senare skede körs in i en A/D omvandlare som skickar adresser till apteringsdatorn.

Klas-Kenny: bara poten går inte att köpa utan måste i så fall köpa hela inkapslad och klar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Går det inte att öppna grejerna och byta ut poten som sitter inuti?
cfr

Inlägg av cfr »

Öppna går ju, det är det jag har gjort för att se vad felet var och bl a bytt lager i den. :D
Problemet här blir den nya poten. Den är gjort av bei duncan och omöjlig att få tag på för oss vanliga människor. Att bygga om allt för att sätta dit en klen standardpot är inte aktuellt. Den lever ett ganska tufft och våldsamt liv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Foto på grejerna?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det skulle nog inte skada med ett nummer på din potentiometer, då kan det kanske finnas en ersättare, för detta verkar inte vara en helt vanlig potentiometer, om den inte går att få tag i lätt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

cfr: har du kollat med BEIs svenska återförsäljare? Fast det kanske var det du menade med att den inte går att få tag på för vanliga dödliga :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det går att göra ett nivåskift med en operationsförstärkare.

Protte
cfr

Inlägg av cfr »

Okej, hur då?

Här behövs gärna en detaljerad beskrivning om jag ska begripa detta. :humm:
Skriv svar