Förhistoriska dioder/ Likriktare i Einhell 4A batteriladdare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bearing

Förhistoriska dioder/ Likriktare i Einhell 4A batteriladdare

Inlägg av bearing »

Laddare.jpg
Farsans gamla batteriladdare har slutat ladda ordentligt. Jag har mätt med skopet och konstaterat att laddaren bara halvvågslikriktar. Antagligen en diod i likrikarbryggan som slutat fungera.

Likriktare.jpg
Men vad vad är det här för dioder?
Jag har aldrig sett sådana här förut. Jag antar att det är de kvadratiska brickorna som är själva dioderna. Innan jag skruvade isär likriktaren visade multimetern 0,15V spänningsfall per diod. När jag lägger multimeterns pinnar på var sida av de lösa brickorna lyckas jag inte mäta i diodläget. I resistansläget visas ett tiotal kOhm. Måste brickorna sitta i kläm för att de ska fungera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
YngLi

Re: Förhistoriska dioder/ Likriktare i Einhell 4A batterilad

Inlägg av YngLi »

xxargs

Re: Likriktare i Einhell 4A batteriladdare

Inlägg av xxargs »

Det är gamla selen-likriktare som du plockat isär. Var väldigt vanligt i laddare på 60 och 70-talet trots att det fans kiseldioder även på den tiden

och har man väl plockat isär sådana så får man aldrig dessa att fungera igen enligt min erfarenhet... - Obs lämna dessa till kommunens återvinningsstation som giftigt avfall eller som elektronik-skrot, då dessa plattor om de blir skadade eller brinner av någon orsak avger väldigt giftiga ämnen (selen)

dom här är inte helt enkla att ersätta med en modern kisellikriktarbrygga då det är flera saker som kan strula.

1. som redan nämnt så är framspänningsfallet i ledande riktning väldigt lågt i germaniumdiod-klass medans kiseldiod kräver ca 0.7 Volt spänninsgfall för att börja leda ordentligt. (sådana dioder i miniformat kunde man hitta i gamla mätinstrument och VU-metrar just för att de börja leda vid redan väldigt låg spänning)

2. det är ganska hög resistans i dessa selendioder och fungerade som strömrusninngsskydd vid inkoppling till kraftigt urladdade batterier. dom stora ytorna gjorde att kylningen var väldigt bra.

3. om vi hade fortfarande 220 V i våra elnät så kanske trasformatorns spänning hade varit en aning för låg för att kompensera för låga spänningsfallet från selendiod till kiseldiod med högre spänningsfall - nu med 230V elnät så kanske det klarar sig bättre.

4. du måste nog koppla in en extra effektmotstånd i serie med likriktarbryggan då inre resistansen är mycket lägre i kiseldioder och strömmen rusar för mycket när det kopplas till urladdade batterier - i köpta sådana laddare på 80-talet så var det ofta en bit fjäderlindad kantal-tråd i serie med likriktaren för att få rätt resistanslinje för laddning - nackdelen var att de kunde börja glöda om batteriet var i dåligt skick och slukade ström och dessa hade också ofta bimetall-automatsäkring som bröt och slöt periodvis vid överlast med mer eller mindre stor gnista, detta tillsamman med utdustade bensinågor från dåtidens förgasarmotorer så...

---

Slutligen - låt denna gå till återvinningen om du inte har användning av trafon till något och köp istället en intelligent laddare typ Ctek eller motsvarande biltemas mm. som laddar efter program och sedan går i underhållsladdning och kan lämnas ansluten till batteriet över vintrarna utan att skada batteriet.

Den laddaren-typen som du pillat på har säkert förstört tiotusentals batterier under åren för att man glömt bort att ta bort laddaren redan efter ett dygn och batterierna kokat och torkat sönder... kort sagt den här typen av oreglerade laddare borde utrotas från alla garage som finns i sverige...
bearing

Inlägg av bearing »

Intressant, Selenlikriktare kände jag inte till.

xxargs:
Tack för ett bra svar!
Jag har en intelligent batteriladdare, men den är på bara 2A, så jag brukar köra den intelligenta parallellt med den här för att "snabbladda".

>dessa hade också ofta bimetall-automatsäkring som bröt och slöt periodvis vid överlast med mer eller mindre stor gnista, detta tillsammans med utdustade bensinågor från dåtidens förgasarmotorer så...

Hah, ja, en sån automatsäkring hittade jag i laddaren. Ser ut att ha slagit gnistor där, för porslinet runt gapet är sotat svart. Automatsäkringen sitter innan likriktarbryggan. Jag har trott att automatsäkringen sitter i "knappen" under amperemätaren. Men vad den gör vet jag inte. Knappen sitter i serie med utgången, och har resistansen 0 oavsett om trycker in knappen eller inte.

Jag provar att sätta i 4 schottky-dioder och ser vad som händer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

var försiktig och lämna det inte oövervakat till en början - risken är stor att schottky-dioder leder för bra och du måste lägga till extra resistans i slingan - helst sådan som inte blir glödvarm.....

knappsäkringen under visaren är av bimetalltyp den också och som när den öppnar förmodligen trycker ut knappen en liten bit och när du återställer har lite fjädermotstånd tills det med litet klick fastnar i bottenläget och din knapp sitter 'löst'
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Edit:
Editerad på grund av senil demens :)

Jag har för mig att man aldrig fick ut mer än 12 V från den laddaren och byte man likriktare så fick man ut 14 V och en säkring som gärna löste ut. Obelastad så tror jag den gav ut ca 17 V.
Senast redigerad av BEEP 12 mars 2013, 01:34:52, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Nu, med schottkylikriktare (axiella 5A - SR505), ger den 12,3V DC obelastad enligt multimetern. Effektivvärde, antar jag. Oscilloskopet visar 18V topp.

Jag kopplade in laddaren på ett nyladdat bilbatteri, 13V obelastat. Då visade amperemätaren 4-5A, och sjönk efter en minut till drygt 2A när batteriet steg till 15,5V. Batteriet kokade. Energimätaren visade då 50W in, 70VA reaktiv, spänning 229VAC, ström 0,30A, PF = 0,75. Schottkydioderna blev inte ens ljumna vid 2A. Obelastad laddare förbrukar 9W / 30VA.
xxargs

Inlägg av xxargs »

För mycket - du borde ligga under 0.5 ampere med fulladdat batteri, annars kommer det att korrodera upp invändigt i rekordfart om du glömmer laddaren kvar något extra dygn... - jag skulle prova med likriktarbrygga med kisel-dioder istället för att se om laddströmmen vid fulladdad batteri håller sig inom rimlig nivå - men innan dess bör du också prova att ladda ett tomt batteri (urdladdad till 10.8 Volt med tex. en bilstrålkastare) på minst 50 Ah och med extra resistans i serie så att inte automatsäkringen hela tiden börja slå av sig - dvs. att strömmen håller sig bit under under 10 ampere...

Att anpassa passivt som man gör här är väldigt vanskligt då det bero på inkommande matningsspänning, transformatorns omsättning - likriktarens spänningsfall och slutligen kretsens inre resistans om man skall få vettigt beteende mellan hur mycket ström det ger vid tomt batteri till när man når fulladdat batteri...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har bytt ut selenlikriktare mot vanlig kiselbrygga i ett antal gamla batteriladdare, har aldrig varit nåt problem för mej iaf.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har förut använt en sådan ombyggd laddare i många år och var då tvungen att ha en bra koll på laddningen för annars så kunde det koka friskt i cellerna så jag håller med xxargs att den bör lämnas till återvinningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det står ju t.om på batteriladdaren "Einhell" dvs Ett helvete :D
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

LOL.
jag tycker dock att du skall excorsera laddaren med heligt vatten eller något. en modern smart laddare är inte dyr jämfört med batterierna.

selen är inte värre än blyet i allt lödtenn som sitter i laddaren (och alla tusentals ton elektronikskrot som årligen slängs) så bry dig inte om det men givetvis lämna in den på återvinningscentralen.

selen är livsviktigt i små mängder men skadligt i större. de dioderna motsvarar dock årsbehovet för ett par personer.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det farliga vid överladdning är väl gaserna som bildas och det får mig tänka på den gången när grannen skulle hjälpa mina föräldrar igång med bilen. Tyvärr så var det ingen som tänkte på att våran bil hade 6 volts system och grannen hade 12 volt... kaboom, kvar var bara botten på batteriet och små fragment som flög runt i luften.
Senast redigerad av BEEP 12 mars 2013, 12:01:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är dock som regel aluminiumplattor med ett tunt lager selen i dedär.
Anledningen till att de är stackade är att det inte går att överskrida en bestämd area (kontra) effekt med den enskilda plattan (såvitt jag lärt iaf) däremot kan man stacka den i princip i oändlighet vad jag lärt. Plattorna och mittledarskruven är en avstämd enhet som Henry sade, varje platta har således en egen utgång.

Jag har sproilans nya selenlikriktare om du behöver "direct replacement"

.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

selenskiktet har väl rätt låg backspänningstålighet?enstaka volt eller så?
Skriv svar