Hur få Busybox på nya kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ehlmatlab

Hur få Busybox på nya kretskort?

Inlägg av ehlmatlab »

Har ett litet elektroniksystem på jobbet som det snurrar en liten Atmel-processor på. Vill tillverka några nya kretskortkort men ett bekymmer återstår att lösa. Det snurrar nått Linux-operativ som jag tror är "Busybox". Jag har inte en aning om hur Busybox funkar.
Som systemet funkar nu kan jag föra över egentillverkare linux-program via en FTP-server. Jag behöver alltså inte en extern programmerare "tanka" över program.

Om jag tillverkar nya kort behöver jag då bara ladda hem den senaste versionen av Busybox och föra över filen med lämplig extern programmerare eller måste jag ha nån speciell version av Busybox för att få det att funka?
Senast redigerad av blueint 10 mars 2013, 23:37:34, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: Busybox
JanErik

Re: Busybox

Inlägg av JanErik »

Busybox är ett skal, en kommandotolk, som innehåller de flesta vanliga systemapplikationer, istället för att ha dem som skilda binärer i filsystemet.

Utöver Busybox behöver du få initialiserat filsystemet och överfört resten utöver busybox, t.ex. kernel-imagen, bootloadern (ofta syslinux på embedded), antagligen glibc och andra bibliotek om det inte finns i busybox, och en del script.
blueint
Kontakt:

Re: Hur få Busybox på nya kretskort?

Inlägg av blueint »

Busybox kan bara erbjuda FTP osv.. om det redan körs. Så du behöver programmera flashkretsen på ditt nya kretskort på något sätt. Och eftersom processorn på kortet behöver programvara för att göra något så kan den inte ordna det utan att den antingen bootas från annat media eller du använder extern programmerare ansluten till en PC etc.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, kortet har alltså en minimal linux-installation.

Busybox är ett litet program som kan ersätta några dussin olika linux-kommandon och på så sätt minska ner utrymmesbehovet (dels genom att eliminera en hel del overhead, men också genom att de kommandon som den emulerar inte riktigt har lika mycket finesser som de riktiga).

Min router har t.ex. busybox men jag har fått installera den fulla versionen av några kommandon för att få saker och ting att fungera som jag vill.

Troligen ligger operativet i ett flash-minne.

Du måste ta reda på vad det är för operativ. Troligen går det inte bara att stoppa in vad som helst eftersom kerneln antagligen behöva anpassas till vad det finns för kringkretsar.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är det nuvarande kortet något slags utvecklingskit, och det nya är något egendesignat?

Fick du inte med SDK och instruktioner med det första kortet för att kompilera och lägga in "rätt" kod?
Om det nya är tillräckligt likt kan du förmodligen använda det rakt av, men om det skiljer sig vad gäller t.ex. typ/storlek av RAM/flash och användning av I/O-pinnar så kan det behövas anpassningar i källkod eller konfiguration.

Är omöjligt att ge några detaljer när all information är "något kort med en atmel-processor".
Skriv svar