Billig avlödningsspets

YngLi

Billig avlödningsspets

Inlägg av YngLi »

Jag gjorde en enkel avlödningsspets, det funkade ganska bra.
Behövde få hyfsat med värme till två lödställen samtidigt för det skulle bli enkelt att "dra ur" några snap-in kondensatorer som ledde bort ganska mycket värme från lödställena.

Köpte en ganska billig 100W lödkolv och en ankarkrok av mässing (spetsämnet) som jag sågade av slipade och filade till.
Det hade säkert varit bättre med temperaturreglering på kolven. Sen vet inte jag om det finns någon nackdel med mässing, jag har inte märkt något ännu.

Jag tror ankarkroken kostade 49 kr. För mig var det helt klart värt besväret att slipa och fila till en egen spets, det tog inte så lång tid efter som formen på den nästan var färdig från början.
Foto1185.jpg
Foto1186.jpg
Foto1193.jpg
Foto1196.jpg
Foto1201.jpg
Foto1204.jpg
Foto1209.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Billig avlödningsspets

Inlägg av bit96 »

Riktigt bra grej.
Den tar vi. Idén alltså.
:tumupp:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Snyggt!
YngLi

Inlägg av YngLi »

Tack :), Behövde få loss de där kondensatorerna utan att riskera att kopparfolien under dem följde med och sen orkade inte min andra lödkolv värma hela lödstället ens på ena sidan av kortet. Läste att någon använde en lampdimmer för att reglera effekten i sin lite billigare oreglerade lödkolv, om man skall använda den ofta skulle man kanske kosta på något liknande?

Edit, Märkte när jag skulle göra ren lödöarna efter jag dragit ur snap-in kondensatorerna att även de ganska väl tilltagna ledningsbanorna sög en hel del värme så jag använde den nya lödkolven för att få rent lödöarna och hålen också, jag fick dutta med spetsen uppe på avlödningsflätan för det inte skulle bli varmt (en annan spets nu, jag filade lite på den med då den var så bred orginal) och när jag la ifrån mig kolven blev den ganska snabbt mycket varm, insåg jag nog ändå skulle behöva denna kolv även för att löda fast de nya kondensatorerna så jag åkte och köpte en sladd-dimmer efter som jag läst att någon hade använt en sån till sin lödkolv. Lödkolven är märkt 100W och dimmern jag fick tag på skall kunna dimma lampor med effekter mellan 40W och 160W, jag vet inte hur en 100W lödkolv är specad riktigt, om den drar betydligt mer effekt under uppvärmningstiden (som ju är mycket längre än uppvärmningstiden för en glödlampa) jag får väl mäta det någon dag, dimmern var i vart fall avsäkrad. Det funkade bra att dimma lödkolven (som det verkar), den blev mycket mindre varm när man la den ifrån sig den när man hade minskat effekttillförseln (förstås), efter som det är så mycket gods i kolven och spetsen så tappar man inte så mycket temperatur precis då man löder ändå som det verkar och självregleringen hos kolven borde göra sitt även om man minskar tillförd effekt lite, själva lödningen gick bra/ enkelt att fixa med den dimmade kolven hur som helst. Jag tror inte jag hade fixat det lika enkelt med min lödstation.
Skriv svar