Pratar Assembler. Vill lära mig nytt språk..
Pratar Assembler. Vill lära mig nytt språk..
Har nu pratat assembler i över ett år och tycker att det är dags att lära mig något nytt... Vilket tycker ni skulle vara ett lämpligt steg?
Re: Pratar Assembler. Vill lära mig nytt språk..
Ett språk så jag kan komunisera med en microcontroller som tillexempel en PIC
Alltså jag skriver nu min kod i asm och tycker att det är helt ok. men när jag kollar in annan kod som dyker upp här på forumet så inser jag att för det första så fatta jag inte något av den och för det andra ser det så änkelt ut..
Alltså jag skriver nu min kod i asm och tycker att det är helt ok. men när jag kollar in annan kod som dyker upp här på forumet så inser jag att för det första så fatta jag inte något av den och för det andra ser det så änkelt ut..
C är det nästan självklara valet. Skulle våga påstå att det är de facto standard för mikroprocessor-utveckling.
Kan du C har du även kommit en bra bit på väg till att lära dig de flesta andra populära programmeringsspråken
Kan du C har du även kommit en bra bit på väg till att lära dig de flesta andra populära programmeringsspråken
Vad bra det låter enkelt nog.. Då navigerar jag in på www.google.com och söker på bokstaven C och ser om jag får någon träff..
Japp jag fick ungefär 22 240 000 000 träffar..
Några andra nyckelord kanske...
Provar att läga till nybörjare
Ungefär 1 220 000
Provar att lägga till PIC
Ungefär 1 050 000
+Mplab
546 träffar nära nog.. Bara att börga ögna igenom dessa sidor..

Crtl+P
Lägga utskrifterna brevid toan...
Perfekt dass lektyr..
Japp jag fick ungefär 22 240 000 000 träffar..
Några andra nyckelord kanske...
Provar att läga till nybörjare
Ungefär 1 220 000
Provar att lägga till PIC
Ungefär 1 050 000
+Mplab
546 träffar nära nog.. Bara att börga ögna igenom dessa sidor..

Crtl+P
Lägga utskrifterna brevid toan...
Perfekt dass lektyr..
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Haha, ja det är en nackdel med C
Själv tycker jag det är enklast med learning by doing, att lära sig vid behov. Tex om jag vill få en lysdiod att blinka söker jag efter kod på nätet som använder det språk min miljö använder och som får en lysdiod att blinka. Vill man hellre läsa allt från grunden finns ett antal böcker, och även Pdf:er som tex http://www.it.uu.se/edu/course/homepage ... C-kurs.pdf.

Själv tycker jag det är enklast med learning by doing, att lära sig vid behov. Tex om jag vill få en lysdiod att blinka söker jag efter kod på nätet som använder det språk min miljö använder och som får en lysdiod att blinka. Vill man hellre läsa allt från grunden finns ett antal böcker, och även Pdf:er som tex http://www.it.uu.se/edu/course/homepage ... C-kurs.pdf.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det går att göra en hel del i Assembler , typ allt
Vad jag menar är att man knappt är fullärd efter ett år, så det finns
mer att lära.
Har du något exempel på något du skrivit i Assembler?
Swech

Vad jag menar är att man knappt är fullärd efter ett år, så det finns
mer att lära.
Har du något exempel på något du skrivit i Assembler?
Swech
Dock kan jag känna att det är dumt att låsa sig vid assembler. Ska man väl göra något avancerat med en mikrokontroller blir det mycket enklare med C. Jag hade skaffat mig en grundläggande bok om C-programmering och satt igång med något eget projekt som är kul.
Ja nog kan man göra allt i assembler men det finns ju en anledning till varför någon har tagit sig tid till att utväckla c..
Jo jag har en hel del färdiga rutiner som kommer till användning i nästan alla projekt..
En 16bitars delat rutin som jag hadde mycket bekymmer med att klura ut..
Ja det är precis sådana tips jag vill ha.. Förslag på en bok eller guide websida programvara?
såg att microchip har nått till mplab Hitec-c som va gratis är det något?
projekt finns det gott om...
Jo jag har en hel del färdiga rutiner som kommer till användning i nästan alla projekt..
En 16bitars delat rutin som jag hadde mycket bekymmer med att klura ut..

Ja det är precis sådana tips jag vill ha.. Förslag på en bok eller guide websida programvara?
såg att microchip har nått till mplab Hitec-c som va gratis är det något?
projekt finns det gott om...
När det gäller C finns det bara en bok, "The C Programming Language" skriven av de som skapade C, dvs Kernighan och Ritchie.
Dock kanske den skall ses lite mer som referensbok.
Det finns mängder av vettiga läroböcker för C.
Dock kanske den skall ses lite mer som referensbok.
Det finns mängder av vettiga läroböcker för C.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Läst mitt tidigare inlägg??kvaark skrev: Ja det är precis sådana tips jag vill ha.. Förslag på en bok eller guide websida programvara?
PHermansson:
Japp jag såg det... det där blir det första jag läser så jag kan se vad jag har att göra med... sedan får jag se om det blir till att investera i någon bok..
Japp jag såg det... det där blir det första jag läser så jag kan se vad jag har att göra med... sedan får jag se om det blir till att investera i någon bok..
-
Det finns mängder av bra tutorials på YouTube. Man bör dock komma ihåg att dessa är för PC men språket är det väl ingen större skillnad på.
tex.
Rekommenderade sökord: C programming language.
tex.
Rekommenderade sökord: C programming language.
Varenda bibliotek har normalt flera nybörjarböcker till C.
När man har lagt en månad på en sådan är det enklare
att ta till sig (den ibland lite ostrukturerade) online infon.
När man har lagt en månad på en sådan är det enklare
att ta till sig (den ibland lite ostrukturerade) online infon.
En bok är helt klart bättre då den oftast är skriven av någon expert samt granskad av flera kollegor. Jag förstår inte envisheten att läsa tutorials på Internet då de flesta bibliotek har kvalitéstexter gratis. Ungefär som att värma en Finduskarton hemma när det serveras gratis oxfile en kilometer bort, orkar man inte lyfta på rumpan får man skylla sig själv.
En bok är kanske extra viktig när det gäller programmering av mikrokontrollers, där en naken miljö kräver lite mer förståelse för de olika verktygen som C-språket ger när ett operativsystem inte finns till hands.
En bok är kanske extra viktig när det gäller programmering av mikrokontrollers, där en naken miljö kräver lite mer förståelse för de olika verktygen som C-språket ger när ett operativsystem inte finns till hands.