Workbench-funderingar!
Workbench-funderingar!
Lite ideer till en vettig arbetsplats på en liten yta! Kom gärna med synpunkter!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Workbench-funderingar!
Elskåp vänstersida!
Snett ovanifrån!
Och en bild till!
Och en till!
Provat att göra lite annorlunda i mitten, utrymmet längst ner är för lödstationen! Nackdelen är att det blir lite för smalt för verktygshållaren jag hade tänkt använda(600mm)!
Om det är trångt så tänk på att bygga skåp och sektioner så att de går att lirka på plats. Eller att du bygger direkt på plats.
Jo, överdelen blir en hel sektion som kan lyftas och skjutas på plats! Sen tänkte jag att man bara låser den med ett par skruvar underifrån! Ev några styrpluggar!
Om monitorn ska vara till dator så kan ett tips för att spara plats på skrivbordet vara att ha en utdragbar hylla under för mus och tangentbord.
Jag skulle inte sätta "gömman" för tangentbordet under skärmen. Har man grejer på bordet kommer man inte att få fram tangentbordet... (egen erfarenhet).
Utdragbar skiva under bordet är antagligen vettigast, för då kan man alltid dra fram det även om skrivbordet är fullt med grejer. Annars ha det på en liten hylla ovanför skärmen, så man kan lyfta ner det vid behov.
Utdragbar skiva under bordet är antagligen vettigast, för då kan man alltid dra fram det även om skrivbordet är fullt med grejer. Annars ha det på en liten hylla ovanför skärmen, så man kan lyfta ner det vid behov.
Vettiga synpunkter! Tyckte det var bättre med bara ett fack än med en låda! Ska man dra ut en låda så måste det vara så soprent på skivan att man kan dra ut hela lådan! Ett fack så lyfter man bara och vinklar ut tangentbordet! Huvudanledningen var dock att få upp skärmen lite för bättre betrakningsvinkel! I vilket fall som helst så kommer tangentbordet för min del att stå framme 95% av tiden, men det är ju bra att ha någonstans att ställa undan när man skulle behöva! Sen blir ju monitorn lite som en dörr för skåpet bakanför och då är du ju bara en fördel att underkanten på monitorn hamnar över tangentbordet när man öppnar den! Man slipper flytta på tangentbordet var gång man öppnar skåpet! Men det är ingen dum ide alls att ha en utdragbar skiva eller en hållare eller att man bara lägga upp den på hyllan! Ska fundera på det! Täppte man igen facket så kunde man sätta en uttagslist där med vga, composite, usb, hdmi mm! Inte så dumt! Har redan ritat in en kanal för sladdar som går i hörnan i "skåpet"!
Senast redigerad av Platis 4 mars 2013, 10:45:19, redigerad totalt 1 gång.
Ja, fack är bättre än låda, men skiva UNDER skrivbordet är ännu bättre.
Som sagt var, jag har haft ett fack sådär (två reglar och en skiva ovanpå som skärmen stod på) och det var skitjobbigt. Man får inte glömma heller att när man har tangentbordet framme så kommer en massa grejer att åka in i det där facket...
Som sagt var, jag har haft ett fack sådär (två reglar och en skiva ovanpå som skärmen stod på) och det var skitjobbigt. Man får inte glömma heller att när man har tangentbordet framme så kommer en massa grejer att åka in i det där facket...
Ja det är bra du säger det! Det är såna små detaljer man inte tänker på förrens man själv har råkat ut för det! Påpekar någon det så kan man ju åtgärda det innan man byggt ihop nåt! 

Jag menade också hylla under själva skrivbordet, inte under monitorn. Sen är jag lite skeptisk till att ha skärmen sådär snett, lätt att man får ont i nacke osv..
Här är en lite färglagd skiss för att få bättre uppfattning! Översta skivan är tvådelad och uppfällbar, fronten i aluminum och plexi!