Bota knasig brandvarnare?
Bota knasig brandvarnare?
Inatt fick brandvarnaren spader... larmade en stund, hämtade andan, larmade osv. Batteriet är ganska nybytt, och ljudet var inte det försynta lilla "blipp" jag tidigare hört när det varit dags för batteribyte.
Kan det vara så enkelt som att den fått i sig damm och börjat hosta, eller var det en åldrad varnares sista rosslingar jag fick höra? En gulnad lapp inuti sa att den var tillverkad 1983, så det kanske är dags för en ny i alla fall?
Kan det vara så enkelt som att den fått i sig damm och börjat hosta, eller var det en åldrad varnares sista rosslingar jag fick höra? En gulnad lapp inuti sa att den var tillverkad 1983, så det kanske är dags för en ny i alla fall?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Bota knasig brandvarnare?
Radioaktiva har jag för mig är 10 år, sen har de tappat för mycket strålning.
Optiska är jag lite osäker, men gissar att den optiska sensorn dels åldras och dels blir fylld med damm.
Optiska är jag lite osäker, men gissar att den optiska sensorn dels åldras och dels blir fylld med damm.
Finns det någon anledning till att snåla med en sådan säkerhetsdetalj som brandvarnare?
Släng den och köp en ny
Släng den och köp en ny

Clas O hade rea på nån såg jag häromdan. Känns inte värt att snåla när de kostar så lite.
Själv slog jag till och köpte Nexas trådlösa på ICA Maxi, de tog 299 för 2-pack.
Själv slog jag till och köpte Nexas trådlösa på ICA Maxi, de tog 299 för 2-pack.
- prototypen
- Klas-Kenny
Intressant det där med livslängden på tio år, eftersom att det görs reklam på TV för batterier som ska hålla så länge. 

- 13th.Marine
- EF Sponsor
När jag fick tillträde till min lägenhet förra året så tog jag ner brandvarnaren som satt där "Släng efter 1993", och det var en äldre dam som bodde här innan...
Köp en ny, gärna två =)
Köp en ny, gärna två =)
195+frakt här:Nerre skrev: Själv slog jag till och köpte Nexas trådlösa på ICA Maxi, de tog 299 för 2-pack.
https://www.m.nu/tradlos-optisk-brandva ... p-217.html
Poängen med dem är att "batterierna räcker brandvarnarens livslängd". Så marknadsfördes de i alla fall när de kom.Klas-Kenny skrev:Intressant det där med livslängden på tio år, eftersom att det görs reklam på TV för batterier som ska hålla så länge. :P
Fanns inte med på Prisjakt.... :(elf98 skrev: 195+frakt här:
https://www.m.nu/tradlos-optisk-brandva ... p-217.html
brand varnare bör sitta i varje rum och dom skall lösa ut varandra
om det ska vara heltäckande så varje utrymme större än 1kvadratmeter
och utrymmen med tekniskaperatur som går till annan byggnadsdel
om det ska vara heltäckande så varje utrymme större än 1kvadratmeter
och utrymmen med tekniskaperatur som går till annan byggnadsdel