Switchregulator till sollcellsdriven USB-laddare

Berätta om dina pågående projekt.
bigsmile

Switchregulator till sollcellsdriven USB-laddare

Inlägg av bigsmile »

Hej :P
jag har som projektarbete att bygga en Solcellsdriven usb-laddare som främst ska testas med en gammal mobil.

Jag har då fått tips om att använda den här switchregulatorn( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19196 ) för att då få ut rätt Volt och ampere som jag behöver.
Men vad krävs mer? förutom solceller som ger ut åtminstone 7V som den switchregulatorn kräver, hur mycket ampere kan solcellerna behöva ge ut för den regulatorn? och förutom solceller, switchregulatorn och USB delen vad mer kan behövas? har hört om kondensator osv men man hör vissa som säger att det krävs och andra som säger att det är onödigt vid så låga värden och vad för värden ska då kondensatorn tåla och hur ska den vara kopplad i kopplingsschemat?

Ska kondensatorn i sådanna fall kopplas som i här fast byta ut den så kallade "mobi" delen på bilden till en usbhub? (http://img268.imageshack.us/img268/3718 ... schema.png)
eller är den här mer korrekt i ett sådant sammanhang?http://forum.allaboutcircuits.com/image ... ionyi9.jpg
den senare länken såg jag en gång en likadan fast fans med två kondensatorer och tror den var kopplad mellan input på spänningsregulatorn och 1 på usb delen.

jag är lite nybörjare med allt det här och var dumt av mig att välja något jag inte hade mer hum om. och det är absolut inte mot några "regler" vid projektarbetet om jag får lite hjälp från någon. så länge jag inte får ett kopplingsschema samt vilka delar jag ska ha givna till mig bara sådär :P så lite hjälp uppskattas väldigt!

har ni några andra synpunkter eller tips utöver det jag frågar om så vill jag ha synpunkter om det med! ^^ och är somsagt lite nybörjar inom det här så ta det på en nivå så jag har en chans att förstå med lite lätt googling åtminstone.

Har dessutom ett eget kopplingsschema som jag ska göra om, när jag fått delar och tagit reda på mer, men det är min utgångspunkt (se bifogad fil)

säger väll tack på förhand också ;P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ElectricNooB

Re: Switchregulator till sollcellsdriven usbladdare

Inlägg av ElectricNooB »

Vad är det för solcell? :)

Edit: Eller var det det du ville ha tipps om?

Dubbeldeit: Ett vanligt USB utag ger några hundra mA

extremfall: Låt säga att du har en pryl som drar 400mA dvs 0.4A*5V=2W

Nu vet jag inte om man kan räkna såhär men jag låtsas att man kan.

Låt säga att regulatorn får 10Volt.

Lasten var 2W och regulatorns effektivitet är 88% Dvs regulatorn kommer dra ca 2.3W

Då W=UI =>I=W/U dvs 2.3W/10V=0,23A

Solcellen behöver i detta fall ge 230mA

Som sagt, detta kan vara helt uppåt väggen... :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ska ha ut 5V duger regulatorn bra. Såklart ska kondensatorerna monteras!

"...rätt Volt och ampere..."
Lite språkpolis: "rätt spänning" och "rätt ström"

Med regulatorn är det enkelt: den har en minste spänning som den fungerar vid, i detta fall tydligen 7V.
Strömmen är lite mer knasig men USB standarden säger att man kan dra 100mA normalt men om enheten frågar om lov kan den få godkänd att dra 500mA

Så maximal effekt blir alltså 5V * 0,5A = 2,5W. Regulatorn har en verkningsgrad på 88%, den behöver alltså minst 2,84W in för att klara detta.

2,84W vid 7V blir ~410mA.

Så solpanelen ska klara att ge minst 2,84W vid en spänning som inte understiger 7V. Vid t.ex. 12V blir strömbehovet ~240mA osv.
bigsmile

Inlägg av bigsmile »

Jo jag har lite svårt att benämna dem med spänning och ström, glömmer lätt bort vad som är vad ;P
men en nämnde för mig att i regel är den förlorade effekten ca på en sån regulator 50%. så vid 5W behov ska jag kanske stoppa in 10W.

med den regulatorn jag tänkt ha så spelar det roll om effekt in antalet är lite högre än vad det beräkna antalet som är ut effekt? till exempel, in effekt är 15W och ut effekt skulle kunna vara 10W med en 66% effektivitet. kommer då den regulatorn att ge ut 10W fast jag endast behöver 5W? då den ska ge ut 5V så blir det alltså 2A vilket är max den kan ge ut också, men mobilen jag laddar med behöver inte så mycket troligtvis utan grillas den då eller ger regulatorn ut 5V och 1A?

eller då verkningsgraden är 88% så behöver den alltså kanske 5.6W in för att ge ut 5W?

Det står på mobilbatteriet ( HTC WILDFIRE mobil btw om ni hittar något vettigt själva) "Rating 3.7vdc sen något konstigt tecken som typ ser ut som en heldragen linje med tre streck efter varandre under, typ som "===" fast de övre linjerna är en enda heldragen linje, sedan står det 1200mA och sedan 4.81Whr. alltså vill den ha ca 4V 1200mA och det ska vara 4.8W? eller är det liksom den effekten den ger ut till mobilen?

dock står det på adaptern till mobilen att 5V och 1A alltså 5W så vet inte riktigt vad kravet för mobilen är då, 5W verkar ju vara okey ändå när det gäller det.

eller räcker det då kanske med 2.84W som Icecap skrev för att de ut som ett vanligt usbuttag ger ut? för är ju olika sen beroende på vilken typ av usb hur mycket den ger ut, som en 3.0 usbport ger ut 5V (+- 0.5V) och 900mA om jag minns rätt vilket är den typ av usbport jag har på datorn och laddar mobilen via.

Men ja, om det är en HTC wildfire mobil som är huvudsaken att ladda så vad skulle ut effekten från regulatorn behöva vara? och någon som har tips på några kondensatorer som skulle passa bra till den här kopplingen? jag är lite osäker på hur de funkar (de förhindrar typ att det blir en strömspik i hela alltet som grillar det som är ikopplat, allt jag vet) så vilka värden ska en sådan tåla och allt.

Jag skriver det lite rörigt kanske (blir själv förvirrad när jag håller på och kollar igenom och lägger till och ändrar vad jag skrivit :P) så försök kolla bortom all rörighet ;P
bigsmile

Inlägg av bigsmile »

Och sedan när jag har rätt saker, duger det att koppla så som kopplingsschemat jag har med där säger eller? har för mig att längst till höger är input, mitten jordningen och vänster output på regulatorn förresten.

om inte någon som orkar ta sig tid att snabbt rita upp ett slarvigt schema jag kan utgå ifrån?
För mitt schema är utgått ifrån en video jag tittade på för ett tag sen fast jag har lagt till kondensatorer i mitt kopplingsschema, han använde bara solceller, spänningsregulator och USB av någon sort som kallas A-typ eller nått.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad som står på batteriet har ingen betydelse alls! Du har redan fått svaren rörande effekt osv. Koppling ser du i databladet för regulatorn.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Vad som står på adaptern och på batteriet har ingen betydelse i detta fall. Ett normalt USB uttag kan bara leverera några hundra mA.

Om du har svårt att skilja mellan ström och spänning så rekommenderar jag att du läser lite ellära. Det kommer göra det mycket lättare att utföra detta projekt. :wink:

Vad kondensatorn beträffar: Kondensatorer brukar markeras med en viss spänning. Tex: 25V.
Detta betyder att spänningen över kondensatorn inte får överstiga 25V. Det är det bra att hålla sig några volt under det för att få en hygglig livslängd på kondensatorn.

Kondensatorns kapacitet mäts i Farad (F).

Jag vet inte exkat hur stor kondensator du behöver men det kan vara bra att hänga på ett par olika. Men låt säga att du iaf. kör på en 1000µF kondensator.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En kondensator på 1000µF är direkt fel! Rätt värde står i databladet. Orsaken till kondensatorerna är att regulatorn är en switch-mode och det finns störningar i samband med den teknik. Dessa ska avkopplas för att ge stabil funktion och där behöver kondensatorn ha bra värde vid högre frekvenser - vilket en 1000µF kondensator INTE har.

Återigen: läs databladet, där står allt man behöver veta!
bigsmile

Inlägg av bigsmile »

Jag försökte läsa igenom databladet men är lite osäker på vad för farad kondensatorn ska tåla osv. Den solcell jag funderar på ger ut 17.6 volt och den låg på runt 200mA. Ska dubbelkolla lite med om den duger men vad för kkondensator skulle behövas då? Om någon kunde ge ett exempel med typ solcell, kondensator och switchregulator så skulle det uppskattas :p jag förstår lättast vid exempel :p
bigsmile

Inlägg av bigsmile »

Jag försökte läsa igenom databladet men är lite osäker på vad för farad kondensatorn ska tåla osv. Den solcell jag funderar på ger ut 17.6 volt och den låg på runt 200mA. Ska dubbelkolla lite med om den duger men vad för kkondensator skulle behövas då? Om någon kunde ge ett exempel med typ solcell, kondensator och switchregulator så skulle det uppskattas :p jag förstår lättast vid exempel :p
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Icecap: Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev:
Jag vet inte exakt hur stor kondensator du behöver men det kan vara bra att hänga på ett par olika
Självklart är kondensatorer frekvensberoende. Det var därför jag skrev"_bra att hänga på ett par olika".1000µF är bara till för att täcka tillfälliga skymningar av solcellen så som tex. 50Hz lampor eller ett bladen från ett vindkraftverk.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att sätta flera kondensatorer parallellt blir nästan exakt samma sak som att sätta en större kondensator...

Om kondensatorerna är ideala så blir det exakt samma sak, men nu har riktiga kondensatorer lite inre resistans och kanske även induktans i ledarna.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Nja, det kan vara bra att sätta på ett par olika då olika kondensatorer har olika "verkningsgrad" beroende på frekvens. Idealt så skall man matcha dem så att man täcker "alla" frekvenser.
Nerre

Inlägg av Nerre »

ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Ja, och?
Skriv svar