Hur mycket vätgas kan man få av elektrolys?
Hur mycket vätgas kan man få av elektrolys?
Nu är inte svart på frågan "hur långt är ett snöre".
Jag tänkte om man hade en area A och t.ex V volt nere i ett vattenbad. Kan man inte då hitta en formel som grundar sig på att om man har si och så stor area och si och så mycket volt så kommer man få si och så mycket vätgas per sekund?
Jag har hört att två volt ska räcka för att det ska stormkoka i vattnet och allt grundar sig på hur stor arean är.
Jag tänkte om man hade en area A och t.ex V volt nere i ett vattenbad. Kan man inte då hitta en formel som grundar sig på att om man har si och så stor area och si och så mycket volt så kommer man få si och så mycket vätgas per sekund?
Jag har hört att två volt ska räcka för att det ska stormkoka i vattnet och allt grundar sig på hur stor arean är.
Re: Hur mycket vätgas kan man få av elektrolys?
Det borde väl vara strömmen som avgör.
Strömmen anger ju hur många elektroner som passerar och det styr ju hur många molekyler som påverkas.
Strömmen anger ju hur många elektroner som passerar och det styr ju hur många molekyler som påverkas.
- FormerMazda
Tänker högt i ett ämne jag egentligen inte har koll på.
Men om strömmen avgör så borde det vara effektivast med stora areor nära varandra, då blir ju motståndet lägre och strömmen därmed högre. Detta borde ge mer vätgas.
Om man höjer spänningen, borde inte även det påverka mängden vätgas? Är strömmen densamma så ökar ju effekten.
Men om strömmen avgör så borde det vara effektivast med stora areor nära varandra, då blir ju motståndet lägre och strömmen därmed högre. Detta borde ge mer vätgas.
Om man höjer spänningen, borde inte även det påverka mängden vätgas? Är strömmen densamma så ökar ju effekten.
Strömmen kan ökas genom att sänka resistansen ELLER öka spänningen.
Men antagligen så påverkar strömtätheten lite också. Strömmen kommer ju antagligen inte bara att spjälka vattnet utan även värma upp det.
Men antagligen så påverkar strömtätheten lite också. Strömmen kommer ju antagligen inte bara att spjälka vattnet utan även värma upp det.
-
rikkitikkitavi
här kommer en liten utläggning, hoppas den går att följa 
begin...
det finns en tröskelspänning under vilken ingen elektrolys sker, och den kan beräknas från den elektrokemiska spänningserien och de joner som finns i lösningen men också temperaturen och koncentrationen.av joner.
i verkliga världen räcker inte detta utan en högre spänning behövs för att
1)driva strömmen genom kretsens resistans som ni har nämnt
2)övervinna överpotentialen som krävs för att bilda gas , den är beroende av många faktorer bla strömtäthet och elektrodmaterial. man kan höfta denna till 0,5V för vätgas.
mängden vätgas kan beräknas med Faradays lag.
Överförd laddning(amperesekunder) motsvarar antalet joner som upptar laddning och deras specifika laddning (elektronens laddning)
två vätejoner tar upp två elektroner och bildar en väthasmolekyl.
En mol vätgas (drygt 2 gram, eller ca 22 liter i atmosförstryck och rumstemp) behöver 2 mol elektroner. 1 mol elektroner är 6,023 * 10^23 st och med elektronens laddning 1,6*10^-19 betyder det att detta motsvarar 96485 Amperesekunder (detta är Faradays konstant)
Så ca 27 A * 2 timmar ger 96485*2 amperesekunder vilket är 2 mol emektroner och därmed 2 gram vätgas.
Spänningen som krävs grovt uppskattas till dryga 2 V i en mycket bra uppställning.
begin...
det finns en tröskelspänning under vilken ingen elektrolys sker, och den kan beräknas från den elektrokemiska spänningserien och de joner som finns i lösningen men också temperaturen och koncentrationen.av joner.
i verkliga världen räcker inte detta utan en högre spänning behövs för att
1)driva strömmen genom kretsens resistans som ni har nämnt
2)övervinna överpotentialen som krävs för att bilda gas , den är beroende av många faktorer bla strömtäthet och elektrodmaterial. man kan höfta denna till 0,5V för vätgas.
mängden vätgas kan beräknas med Faradays lag.
Överförd laddning(amperesekunder) motsvarar antalet joner som upptar laddning och deras specifika laddning (elektronens laddning)
två vätejoner tar upp två elektroner och bildar en väthasmolekyl.
En mol vätgas (drygt 2 gram, eller ca 22 liter i atmosförstryck och rumstemp) behöver 2 mol elektroner. 1 mol elektroner är 6,023 * 10^23 st och med elektronens laddning 1,6*10^-19 betyder det att detta motsvarar 96485 Amperesekunder (detta är Faradays konstant)
Så ca 27 A * 2 timmar ger 96485*2 amperesekunder vilket är 2 mol emektroner och därmed 2 gram vätgas.
Spänningen som krävs grovt uppskattas till dryga 2 V i en mycket bra uppställning.
Men 2 V och 27 A skulle innebära att resistansen är 74 mohm? Det låter väldigt lågt?
-
limpan4all
- SeniorLemuren
För en tid sedan gjorde jag för skoj skull ett exel-blad för detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
rikkitikkitavi
Ett alternativ är ett antal seriekopplade celler, men med lägre ström.limpan4all skrev:Mycket yta, nära och agitering.
Jag hade tänkt och utnyttja värmeenergin från ett grenrör kopplat till en motor som går på varmluft(steringmotor) och den ska driva en generator som omvandlar värmeenergi till el.
eller så försöker jag bara med gengas
eller så försöker jag bara med gengas
Om vi för enkelhetens skull förutsätter att det funkar fram till elsteget. Så tjänar du mycket mer på att avlasta generatorn. Skulle du mot förmodan få mer el än bilen behöver, kan du använda generatorn som motor. Att gå via vätgas medför bara en massa onödiga förluster.
- prototypen
Är det inte så enkelt att
Elenergi x verkningsgrad = vätgasenergi
Kan man pytsa i salt för att öka konduktiviteten?
Protte
Elenergi x verkningsgrad = vätgasenergi
Kan man pytsa i salt för att öka konduktiviteten?
Protte
Beror väl på hur man ser det. Visst kan man se det så enkelt, men hur stor verkningsgraden är beror på alla dessa olika faktorer som strömtäthet etc.
Jag tolkar TS ursprungliga fråga som "Hur stor är verkningsgraden?"
Jag tolkar TS ursprungliga fråga som "Hur stor är verkningsgraden?"
Men om man ska återvinna värme från en motor med en Sterlingmotor sedan omvandla det till el, sedan till vätgas, för att omvadla det till rörelseenergi i motorn. Så kommer man när man summerar förlusterna i princip inte få något kvar. Det kommer antagligen att vara mindre kvar än det kostar att släpa på hela härligheten. Kan du få ut någon energi från värmen så använd den med så få omvandlingar som möjligt.