Hur använda Arduino UNO för att sampla och lägga i databas?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hur använda Arduino UNO för att sampla och lägga i databas?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av Raspberry Pi.

Jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva smidig tillgång en del av vad en mikrodator har att erbjuda.

Jag har en analog signal som jag vill kunna sampla lagom ofta och lägga i en databas för sedemera överföring till PC via USB.

Jag har förstått det som så att man kan få Pi med exempelvis Linux eller Android OS.

Jag kan absolut ingenting av dessa operativsystem men det låter spännande.

Jag undrar dock hur svårt det är att t.ex programmera Android till att göra det jag vill.

Eller kanske man inte ska se det så.

Kanske man ska se det som att hur programmerar jag C++ till att göra det jag vill?

Jag är som ni märker ute på väldigt djupt vatten här.

Någon som har lust att förklara?

Min önskan är att datumstämpla datavärdena.

Eventuellt ihop med en ID/username.

Men vad jag förstått så ingår inte någon RTC varesig i modell A eller B.

Så om jag vill datumstämpla värdena måste Pi vara uppkopplad mot antingen en PC eller någon annan sever.

Såg dock på Wikipedia att man kan köpa ett "Gertboard" vilket kan användas för utbildande syfte och medger användande av LEDs, brytare, analoga signaler, givare och andra enheter.

Tänker mig att denna Gertboard skulle kunna byggas om till att ta emot min analoga signal.

Tänker jag rätt då?

MVH/Roger
PS
Dom momentana värdena är tänkta att presenteras på en enkel LED-display.

Edit: Raspberry Pi --> Hur använda Raspberry Pi för att sampla och lägga i databas? --> Hur använda Arduino UNO för att sampla och lägga i databas? //blueint
Senast redigerad av blueint 31 januari 2014, 23:51:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Raspberry Pi

Inlägg av MiaM »

Om du har nån "acceptabel" vanlig dator i bra-att-ha-samlingen så kan det kanske vara läge att provköra Linux på den först för att avgöra om det är nåt för dig?

(Jag har ingen Raspberry själv men om jag skulle vilja logga saker med en "pytteliten dator" så skulle en sån ligga bra till. Alternativt en halvgammal bärbar ur bra-att-ha-lådan).
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

För att låta lite tråkig men är det inte att gå över ån för vatten....
Det måste väl finnas millioner färdiga loggkoncept som gör exakt det du är ute efter?

Men är det ett projekt för att det är kul så kör hårt

Swech
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har du nåt färdigt loggkoncept att rekommendera?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, vad gäller RTC så är det bara vid boot en Raspberry inte har koll på vad klockan är, om jag fattat rätt.

Anslut den till hemmanätverket så kan den synka upp klockan de få gånger den behöver boota om.

eventuell loggande mjukvara kan ju kanske ha koll på ifall klocksynkningen inte funkat och kompensera sina tidstämplar när synkronisering faktiskt uppnås.
Nerre

Re: Hur använda Raspberry Pi för lösning?

Inlägg av Nerre »

Raspberry pi låter väl lite overkill för en sån applikation, det borde väl gå att lösa med en mikrocontroller?

Det svåra är ju programvaran, men den programvara som ska köras på en "paj" går ju att skriva till en PC först och provköra (om man väljer Linux).
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag har precis köpt en raspberry pi men inte kört igång den ännu. Men jag är ganska van vid Linux och vet att klockan går att synka automatiskt med NTP mot en tidsserver på internet (eller en server i ditt lokala nätverk) när den bootar upp. Alla mina linuxdatorer kör synkade klockor och visar alltid rätt tid så att den inte har RTC är inget problem bara man har nätverk, vilket också tidigare nämnts i tråden.

Raspberry pi kan i princip ersätta "PC" i din applikation. För att kommunicera med en annan dator är det nog lättast att göra det via nätverket istället för via USB. Du skulle kunna ha en databas i MySQL eller om du vill köra något enklare bara spara värdena tillsammans med tidsangivelser i en vanlig textfil som du delar ut på nätverket eller lägger upp på en webbsida. Om du vill kan du skaffa en usb-wifi trådlös nätverksadapter så kan du kommunicera trådlöst med den.

Här finns en guide: http://learn.adafruit.com/reading-a-ana ... i/overview
Verkar ganska smidigt tycker jag. Du behöver alltså köpa till en DAC-krets och koppla litegrann och sedan kan du programmera den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för era tips!

Men det verkar inte som om ni förstått min applikation riktigt (bifogar skiss).

Jag vill alltså att min enhet ska fungera helt stand-alone dvs inga som helst uppkopplingar mot varesig PC eller via Ethernet.

Visserligen är WiFi lite intressant men den behöver inte jobba på det viset.

Jag vill bara kunna ta ett gäng sampel tills dess jag är nöjd och lagra dom lokalt (med datumstämpel och ID-nummer) sen tar jag gärna enheten fysiskt i min hand och kopplar in den via USB till en maskin. Där kan jag sen göra grafer m.m över mätvärdena.

Mitt system vill jag ska vara sånt.

Vad jag har förstått har jag då följande problem med Raspberry Pi:

1) Det går preliminärt inte att datumstämpla mätvärdena (mha en extern realtidsklocka (RTC) kopplad till I2C-bussen går det enligt Wikipedia dock)
2) Ingen ADC ingår. Du ronnylov har dock gett mig ett bra tips på hur man kommer över detta problem.

Är 1 och 2 några egentliga problem?

Känner för Linux men Android vore kanske bättre?

MVH/Roger
PS
Hur stora problem får jag med LED-displaydrivningen?

Tänker mig att handhavandet blir som följer:

1) Tryck "New User"
2) Se till så givaren är obelastad.
3) Tryck på CAL
4) Applicera kraft

Varje gång derivatan blir negativ så bibehålls maxvärdet (i inställbart antal sekunder dvs som en slags filtrering mot "digital panik") och en ny serie mätdata förbereds genom att avvakta tills kraften är i det närmaste den som kalibrerats som noll (en liten tröskel måste nog programmeras in här).

Efter att man uppnåt maxvärdet och släppt till nära noll så startas en ny mätserie (dock med det gamla maxvärdet bevarat).
Med tillräckligt långt vald tidskonstant för maxvärdets bevarande så kommer endast maxvärden över det tidigare maxvärdet visas. Om tidskonstanten är kort kommer dock alla momentana värden visas (med tappat maxvärde).

Denna nya mätserie kopplas dock ihop med den tidigare mätserien genom att hänga på ett suffix (0-255 förslagsvis) vilket innebär att man maximalt kan göra 256 försök för varje "ID" (för att skapa en helt ny mätserie och därmed ID måste man trycka på "New User").

När man är nöjd för dan går man till en PC och tankar över värdena som presenteras av nåt slags program på skärmen. Håller man bara reda på datum och tid man gjorde dessa tester så kan man enkelt gå tillbaka och jämföra med tester man gjorde för månader sen. Allt man egentligen behöver göra är att komma ihåg datumet (eller ID-na).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag skrivit innan, Raspberry Pi är overkill för applikationen.

En microcontroller med inbyggd realtidsklocka är en betydligt bättre lösning.

1. Billigare
2. Inbyggd realtidsklocka
3. Lägre strömförbrukning
4. Inbyggd A/D-omvandlare
5. Med rätt uC får du även USB-kommunikation på köpet

Finns färdiga kodexempel på hur du t.ex. fixar USB-kommunikation och interface mot en display.

Nackdelen är kanske att det är lite högre tröskel att komma igång med programmeringen.

Sökte fram ett par andra trådar om att bygga logger (har inte kollat så noga i dem dock).

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=60457
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=64539
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Något åt detta håll känns lämpligare om du vill ha huvudsaken av elektroniken färdig:

En https://www.adafruit.com/products/849
+ https://www.adafruit.com/product/1141
+ https://www.adafruit.com/products/271
+ http://www.adafruit.com/products/181
+ ev http://www.adafruit.com/products/292

Så har du nästan allt för att bygga en färdig kapslad datalogger med display :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Behöver burken kunna stängas av från att du loggat till du överför till en dator? Om inte så kan du ju som sagt lagra tidsstämplar som "tid sen burken slogs på" och sen jämföra burkens "tid sen burken slogs på" med PC'ns faktiska tid nät datat överförs.

Annars kan du ju alltid slänga på en DCF77-mottagare. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej MiaM!

Det är faktiskt en lösning.

En något krånglig lösning men den går att realisera.

Fast jag fastnar i behovet av A/D och faktiskt också LED-display drivare.

Hade jag haft tid hade jag realiserat det här med hjälp av nån PIC.

Men jag har inte så mycket tid.

Och som nån sa, det finns mängder med moduler som kan logga.

Gäller bara att hitta nån lämplig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag bannemej bestämt mig.

Raspberry Pi är sanslöst häftig!

I praktiken en hel PC!

Liten som ett kreditkort!

Kan gå på så hög klockfrekvens som 800MHz!

Kostar mindre än 400 spänn (325 för model B @ http://www.webhallen.com)!

Funkar för mängder med operativsystem (speciellt intressant är Linux).

En GPIO (General Purpose I/O) som verkar vara hela 26 pinnar bred (varav jag hoppas två är matning).

FAQ-en (http://www.raspberry.org/faqs) visar en fin bild.

Den roligaste och mest onödiga finessen torde vara kompositvideo-utgång :-)

Den mest nödvändiga bestyckningen för att seriöst kunna kalla den en PC saknas dock, dvs ingen RTC. Här skyller dom på att dom är rätt dyra men jag har hittat en för 50 spänn (exklusive batteri). Återstår dock att se om den fungerar som tänkt.

Men vilket koncept!

Kommer köpa en omedelbart!

Bara för att ha en liksom :-)

Jag har nu detaljplanerat gränssnittet för mitt projekt.

Jag har dock inte kollat upp några data för kretsarna annat än de som stått i min gamla men trevliga(re) ELFA-katalog.

Jag har heller inte kollat om dom fortfarande går att få tag på.

Katalogen är dock inte mer än 5 år gammal (2008).

Hoppas på det bästa :-)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Låter som du har mer nytta av en AVR eller Ardunio i detta fallet. Och kanske rentav en Ethernet-modul för kunna hämta loggdata.

Fördelen med RPi är att du kan använda något rent praktiskt språk som t.ex Python, samt växla saker med nätverk är en ren barnlek via något kul HTTP API t.ex. Även logga/grafa saker är lättare. Nackdelen är att du måste se till att ett helt operativsystem rullar som det ska givetvis.

Jag gillar RPi'n, men skulle inte ha den som kärna i något verksamhetskritiskt. SD-minnet eller grafikkretsen kan flippa ur eller vad som helst.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varför skulle inte flashminne eller silikonchips i en mikrokontroller flippa ur?
Skriv svar