20 W klass A förstärkare PROBLEM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andreas.k.86

20 W klass A förstärkare PROBLEM

Inlägg av Andreas.k.86 »

Som tråden låter så håller jag på med ett litet förstärkar projekt. Förstärkaren är lite av ett projektarbete i skolan och jag har nu stött på ett problem som jag inte har en blekaste aning av hur jag ska lösa huhh.

Nedan följer en länk på schemat jag bygger efter.
http://sound.westhost.com/project10.htm

jag har byggt en stabil 20 + 20 - nätdel med regulatorer som skall klara 3 A.
transformatorn är en gammal torid transformator jag lindade om och den är ju ganska "redig" så det tror jag inte är felet i detta bygget.

Det som händer när jag kopplar på och trycker in en signal är att jag bara får ut ett brötande tickande ljud ungefär som om en kondensator laddar upp och laddar ur först i en snabb takt för att sedan gå långsammare och regulatorerna blir rejält varma så man knappt kan ta på dom först trodde jag att jag hade råkat kortsluta något men så var inte fallet. när jag mätte strömmen från plus och minus sidan såg jag att den slog upp till 1.8 A på på minus sidan och 1.3 på plus för att efter några sekunder sjunka rejält jag vågade givetvis inte mäta allt för länge. Visst är det så att klass A steg bränner en del ström i vilo läge men inte så mycket eller?
Det första problemet jag hade var val av bipolära kondensatorer men efter en del funderande valde jag att använda mig av polyester den stora kondensatorn på 22uf har jag dock inte köpt ännu så jag har satt dit en mindre men jag ser ändå inte hur den skulle kunna vara orsaken till problemet den har ju inte med förstärkningen i sig att göra.

Mina frågor är alltså kan detta ha något med nätdelen och göra? Är det kanske för lite skillnad i spänning från transformatorns 28 volt och vad regulatorerna klarar av att leverera vid den skillnaden, den måste ju ha lite att ta på för att regulera. jag har inga kylflänsar på regulatorerna ännu kan det vara det?!?! :?
Har jag likt förbannat kortslutit något trotts att jag sökt varenda millimeter på kortet :doubt:
När man kopplar in förförstärkaren så kopplar man plus på IN och minus på -20 och däremellan högtalaren mellan OUT och -20 eller hur?!

haha kanske dumma frågor men aldrig byggt någon förstärkare innan och jag blir tokig på detta nu suttit i två dagar och bara kollat på ursäkta mig... Detta förbannade bygge inte nog med det är man ju stressad också och vill få klart bygget så snabbt som möjligt så jag kan skriva min rapport och skicka in. tack på förhand
SM3BDZ

Re: 20 W klass A förstärkare PROBLEM

Inlägg av SM3BDZ »

Frågor som denna är inte lätt att ge ett generellt svar på. För att lösa problemet krävs relevanta mätningar och förståelse, annars blir det som att famla i blindo!

Den här meningen är svår att veta vad du menar med:

"När man kopplar in förförstärkaren så kopplar man plus på IN och minus på -20 och däremellan högtalaren mellan OUT och -20 eller hur?!"

Insignalen kopplas mellan "IN" och jord. Högtalaren mellan "OUT" och jord. Precis som det står i schemat! Ingen av matningsspänningarna ska anslutas till vare sig insignal eller belastning.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Visst är det så att klass A steg bränner en del ström i vilo läge men inte så mycket eller?
Klass A bränner väl mest ström i vilo, om jag har förstått det rätt?

Vild gissning om tickandena, kanske det är lindat för hårt så värmen utvidgar koppartråden och...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla nätaggregatet UTAN last.
Dubbelkolla dina kopplingar ett par gånger. Tänk på att pinnumrering av transistorer är gjorda sedda underifrån.
Är utgångstrissorna ORDENTLIGT isolerade från kylflänsarna?
Ställ alla potentiometrar i de, i texten rekommenderade, värdena.
Lägg någon sorts last på utgångarna och häkta på en voltmeter.
Ska du bara mäta utan signal, anslut IN till nolla.

KlassA-förstärkare drar ungefär samma ström hela tiden, måhända en gnutta mindre när det påförs en signal. Vad man gör är att man rattar på så mycket viloström att när det kommer in en varierande signal kommer aldrig transistorerna eller rören att gå till strypning, dvs de kommer aldrig att operera i icke-linjära områden.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Mja.. Klass A drar i princip lika mycket ström omodulerat som modulerat. Det enda du egentligen gör är att leda om en del av den ström som dras till högtalaren istället.
Min lilla enkla single ended klass A drar ca 5A på 32V
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Jaha... Andreas.K.86 du säger:
Mina frågor är alltså kan detta ha något med nätdelen och göra? Är det kanske för lite skillnad i spänning från transformatorns 28 volt och vad regulatorerna klarar av att leverera vid den skillnaden, den måste ju ha lite att ta på för att regulera. jag har inga kylflänsar på regulatorerna ännu kan det vara det?!?!

Om du inte har någon kylning på regulatorerna kan det här fenomenet uppträda.
Klass A förstärkare drar i sig full effekt hela tiden oavsett hur högt du spelar.
Det som händer är att termoskyddet i regulatorn träder in och sänker spänningen/strömmen och det kan du höra som knäppar eller knatter i högtalaren och när det har kallnat lite så ökar spänningen igen.
Temperaturskyddet kan även få regulatorn att självsvänga och då kan du höra någon form av pip eller gnissel i högtalaren.
Jag har råkat ut för detta med en inkrementalgivare som var överbelastad på utsignalerna som gjorde likadant d.v.s. självsvängde på en mycket hög frekvens... gissa om räknaren skenade, men det är en annan historia. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Regulatorer!!!??? Är de designade för massa bautaström?
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

soundbrigade:
jaa det finns sådana också och jag förutsatte att det var sådana som Andreas.k.86 använde sig av.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, för om det är 78xx respektive 79xx så kan jag förstå att det är problem! :D
RoPa

Inlägg av RoPa »

Komplett ritning med vitala värden på komponenter och spänningar/stömmar hjälper mycket.

Att det drar 1.8 resp 1.3 A är inte konstigt (med inkopplad högtalare som tar de 0.5 som saknas) för ett klass A steg.

Det ljud du hör kan vara vad som helst. Du behöver ett skåp för att kunna se eventuell HF svängning.
Steget är väldigt direkt återkopplat så 22Uf kondensatorn är viktig för stabiliteten. Vad för lägre värde satte du dit?
Ingångssteget har hög förstärkning (inga emittermotstånd) och VAS saknar emittermotstånd.
100uF kondensatorn i återkopplingen ger kraftig positiv återkoppling.
Detta i kombination med följande i din länk ger mig stor anledning till att tro att steget inte är stabilt.
"With simulations, everything appears to be as expected, but although I have yet to actually build it and test it out thoroughly, no-one has had any problems so far." Alltså bara simulerat...

Välj ett steg som någon faktiskt har byggt och fått att funka.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag byggde Death of Zen för ett bra tag sen. Funkade kanonbra.
http://sound.westhost.com/project36.htm
RoPa

Inlägg av RoPa »

Death of Zen ser betydligt bättre ut, dessutom testbyggd...

Edit: Men det ser inte ut att vara ett rent A bygge då Q4 modulerar båda övre och undre sidan i steget.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Följ tipset om att köra spänningsmatningen utan steget som last och mät upp att det är stabilt.
Provlasta det med något bra (en 24V glödlampa på 60W eller två 12V H7 i serie) för att se att det klarar strömlasten.

Vad gäller själva steget så skulle jag lägga till ett degenereringsmotstånd på emittern i VAS steget (den BD139 som har en 100pF kondensator i LFB) för att stabilisera det, ta något lågt som 22R. Degenereringsmotstånd på ingångsstegets transistorer kan också förbättra.
Den 100uF kondensatorn som ger positiv återkoppling (boot strap) skulle jag koppla ur för att se hur det beter sig utan den (kan vara så att man får för långsamma stigtider men kan även vara orsak till självsvängning. Bättre vore då att minska motstånden (minska då degenereringsmotståndet) eller byta till en strömgenerator.

DC offset punkten blir hyggligt "rätt" vid ca 180R på trimpoten, 400R inklusive 220R.

Även om målet är att jaga så få komponenter som möjligt så sa man inte överdriva sparsamheten.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo båda trissorna moduleras på Death of Zen steget. Den ena en del mindre. Iden är att man har en fasvänd modulation på den ena för att få en självjusterande bias ström som stämmer överens med modulationen. Hur bra det faktiskt fungerar är jag osäker på. Men grundiden är den iaf.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Andreas.k.86 skrev:När man kopplar in förförstärkaren så kopplar man plus på IN och minus på -20 och däremellan högtalaren mellan OUT och -20 eller hur?!
Jag har en fråga till Andreas.k.86 angående dina inkopplingar. Du använder ju dubbel matningsspänning.
Dessa två skall in vid markeringarna X.
Har du anslutit den gemensamma jorden (GND) från spänningsaggregatet till ställena märkta GND?
Om inte, så gör det!
Högtalaren skall anslutas mellan out och GND.
Insignalen skall också jordas till GND.
Se mina markeringar på bilden så förstår du kanske hur jag menar. :humm:
p10_fig2.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 4 mars 2013, 09:54:10, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar