Aktivt lågpassfilter
-
freddenacka
Aktivt lågpassfilter
Hej jag skulle behöva hjälp att bygga ett lågpassfilter för att filtrera bort brus och knaster från 78 rpm skivor.
Hälst så vill jag kunna ställa förstärkningen på filtreringen så jag till exempel kan filtrera från 5-20 dB mellan 10KHz- 25KHz.
Alla exempel jag har sätt så är det fast förstärkning.
Mvh
Fredrik
Hälst så vill jag kunna ställa förstärkningen på filtreringen så jag till exempel kan filtrera från 5-20 dB mellan 10KHz- 25KHz.
Alla exempel jag har sätt så är det fast förstärkning.
Mvh
Fredrik
-
freddenacka
Re: Aktivt lågpassfilter
Är inte det lite av tjusningen med 78-varvare att de
ska knastra? Annars så kan en skivtvätt vara på sin
plats. Kolla in Svalanders, de brukar ha bra tips och bra
prylar. Testa även att spela skivan genom att spola
vatten på den och inte torka av.
ska knastra? Annars så kan en skivtvätt vara på sin
plats. Kolla in Svalanders, de brukar ha bra tips och bra
prylar. Testa även att spela skivan genom att spola
vatten på den och inte torka av.
-
freddenacka
Jo det är lite med tjusningen men ljud över 15kHz skär så öronen blöder.
Jag har redan skivtvätt och tvättar alla skivor.
Jag har ett separat eq så spelar inte av med riaa korrigering. Saken är den att riaa dämpar diskanten vid 10kHz vilket är kompenserat vid graveringen av vinylen.
När det kommer till stenkakorna finns ingen standard och oftast är det ingen kompensering vad det gäller diskanten så vill man att den ska återges rätt får man väldigt mycket skrapljud i de höga frekvenserna.
Min tanke är att skala bort dessa runt 15 kHz för att man inte ska få ont i öronen haha
Tror inte att mikrofonerna på den tiden gick högre än så?
Spelar jag in på kassettband blir det behagligt och bra utan att det låter strypt och hämmat som om man använder riaa korrigering. Vill få den effekten utan att behöva gå via bandare.
Har jag missförstått detta eller är det så att ett lågpassfileter inte får att ställa om det skall vara till exempel strypning med 12 eller 18 decibel?
Att man får sätta flera filter efter varandra om man vill öka strypningen?
knaster får man i vilket fall men vill inte ha det i frekvenser så örat blöder
Jag har redan skivtvätt och tvättar alla skivor.
Jag har ett separat eq så spelar inte av med riaa korrigering. Saken är den att riaa dämpar diskanten vid 10kHz vilket är kompenserat vid graveringen av vinylen.
När det kommer till stenkakorna finns ingen standard och oftast är det ingen kompensering vad det gäller diskanten så vill man att den ska återges rätt får man väldigt mycket skrapljud i de höga frekvenserna.
Min tanke är att skala bort dessa runt 15 kHz för att man inte ska få ont i öronen haha
Tror inte att mikrofonerna på den tiden gick högre än så?
Spelar jag in på kassettband blir det behagligt och bra utan att det låter strypt och hämmat som om man använder riaa korrigering. Vill få den effekten utan att behöva gå via bandare.
Har jag missförstått detta eller är det så att ett lågpassfileter inte får att ställa om det skall vara till exempel strypning med 12 eller 18 decibel?
Att man får sätta flera filter efter varandra om man vill öka strypningen?
knaster får man i vilket fall men vill inte ha det i frekvenser så örat blöder
Den enklaste formen av lågpassfilter har en viss dämpning per oktav över en viss frekvens. Närmare bestämt 6 dB per oktav per kondensator.
Det låter som du är ute efter ett shelving-filter, som dämpar t.ex. 10 dB för alla frekvenser över en viss brytfrekvens.
Det låter som du är ute efter ett shelving-filter, som dämpar t.ex. 10 dB för alla frekvenser över en viss brytfrekvens.
Tjena!
Om du har equalizer så bör du väl kunna skära av diskanten precis där du önskar?
Felet är kanske att du har en modern förstärkare, sådana bra grejor fanns inte när 78-orna spelades in.
En dåtida grammofon-pickup (magnetdynamisk) hade inte högt frekvensomfång, samtidigt som stiftet var halvslitet efter att ha spelats en skivsida.
Vilken sorts högtalare använder du? Koppla loss diskanterna om det finns sådana.
Du kan också labba lite med olika kondensatorvärden parallellt över pick-upsladden.
Jag gissar att du använder kristallpickup, dessa brukar vara diskantrika.
Om du har equalizer så bör du väl kunna skära av diskanten precis där du önskar?
Felet är kanske att du har en modern förstärkare, sådana bra grejor fanns inte när 78-orna spelades in.
En dåtida grammofon-pickup (magnetdynamisk) hade inte högt frekvensomfång, samtidigt som stiftet var halvslitet efter att ha spelats en skivsida.
Vilken sorts högtalare använder du? Koppla loss diskanterna om det finns sådana.
Du kan också labba lite med olika kondensatorvärden parallellt över pick-upsladden.
Jag gissar att du använder kristallpickup, dessa brukar vara diskantrika.
-
freddenacka
Jag är en liten nörd inom området och använder en modern Audiotechnica at3 mono som jag spelar skivorna med.
Det går att spela med något mer diskantgenomsläpp än riaa och då blir det inte så mycket skrapljud och det låter ok. Nu är jag sån att jag hellre har lite missljud men får den otroliga närvaron som finns i dessa direktgraverade skivor som blir väldigt häftig när man använder rätt korrigering.
Det låter som om jag får sätta flera lågpass filter efter varandra om det inte går att göra en eq som klipper helt efter till exempel 15Khz.
Basen är också lite knepig, har man den traditionella riaa korrigeringen så blir det ofta problem med rumble då de gamla skivorna ofta är inspelade med hög bas. Ställer man basen för lågt så blir det inte det svänget som man vill ha.
Låter som om man skall spela med något halvtrubbigt bredbandselement som philips 9710
I dag spelar jag med en Carlson popbox vilket ger väldigt trevligt monoljud men i de här fallen en del jobbiga diskantljud.
När jag väll spelar av skivorna så lyssnar jag med ett par bättre hörlurar för att kunna få rätt inställningar.
Det går att spela med något mer diskantgenomsläpp än riaa och då blir det inte så mycket skrapljud och det låter ok. Nu är jag sån att jag hellre har lite missljud men får den otroliga närvaron som finns i dessa direktgraverade skivor som blir väldigt häftig när man använder rätt korrigering.
Det låter som om jag får sätta flera lågpass filter efter varandra om det inte går att göra en eq som klipper helt efter till exempel 15Khz.
Basen är också lite knepig, har man den traditionella riaa korrigeringen så blir det ofta problem med rumble då de gamla skivorna ofta är inspelade med hög bas. Ställer man basen för lågt så blir det inte det svänget som man vill ha.
Låter som om man skall spela med något halvtrubbigt bredbandselement som philips 9710
I dag spelar jag med en Carlson popbox vilket ger väldigt trevligt monoljud men i de här fallen en del jobbiga diskantljud.
När jag väll spelar av skivorna så lyssnar jag med ett par bättre hörlurar för att kunna få rätt inställningar.
Ett alternativ (som kanske tar bort känslan av att spela de gamla skivorna förstås) är att digitalisera dem med ljudkortet i datorn och sedan applicera filter i ett ljudredigeringsprogram såsom Audacity eller liknande. Om inte annat kan du labba lite med filter i datorn för att veta hur du ska filtrera för att uppnå önskat resultat innan du bygger filtret i hårdvara.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
freddenacka
har testat att sätta en 10N kondensator parallellt med 1k120 framför men märker ingen direkt skillnad, mäter jag med ljudkortet verkar det släppa igenom lika mycket höga frekvenser
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den där kopplingen kan fungera men det
beror på signalkällans inre impedans och
lastens impedans hur slutresultatet blir.
beror på signalkällans inre impedans och
lastens impedans hur slutresultatet blir.
-
freddenacka
Nu gjorde jag så här, jag satt 3 st 10 nano med ett motstånd före först 100 ohm 120 ohm och sen 160 ohm.
Resultatet blev bra, nu är bruset inte så jädrans vasst och musiken låter fortfarande inte hämmad.
se koppling
Resultatet blev bra, nu är bruset inte så jädrans vasst och musiken låter fortfarande inte hämmad.
se koppling
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.