Centrering vid fräsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Centrering vid fräsning?

Inlägg av Retroperra »

Hej alla,

Hur centrerar eller placerar ni arbetstycken vid fräsning?

Jag har precis byggt en liten mellanbit till en motor som först är svarvad och centrumfräst i svarven. Men sedan skulle jag borra en par hål och det tog lång tid att placera spindeln ovanför centrum av biten. Mäta, flytta, mäta osv. Jag hittade ingen ingen mätindikator med kula - eller vad det heter - i verkstan annars hade det förmodligen gått snabbare. Jag provade också att sätta i en 5mm borr i fräsen, hålet i centrum på biten är 5 mm, och sänkte sedan ner biten mot skruvstycket men det var ju minst lika svårt att göra så.

Hur nära centrum hålbilden hamnade får vi väl se när jag startar motorn men jag är fortfarande intresserad av själva problemet.

Hur gör ni?

/Per
H.O

Re: Centrering vid fräsning?

Inlägg av H.O »

Det beror helt på hur noga det är.
Ibland gör jag som du gjorde, alltså siktar på ett befintligt hål med en borr, pinnfräs, cylidrisk pinne etc.
Annars, är det vippindikator och "svepa" runt hålet som gäller men jag har aldrig gjort på så små hål som 5mm. Har man en styrd maskin så finns det ju probe-cykler och sånt för att hitta centrum, det går naturligtvis att göra även på en manuell maskin men en DRO är nog i alla fall ett måste.

Oavsett teknik så tar det lite tid, ju fler gånger man gör det desto fortare går det - ungefär som att sätta upp och rikta in skruvstycket. Tar 30 minuter första gången och 30 sekunder när man kommit på tekniken.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

När nära är noga nog så kör jag ner en kona i hålet för att centrera, låna dubben från svarven tex, smidigt om prylen skall klampas ned på bordet, dvs inte sitta i ett skruvstycke. Fuskar även med cylindriskpinne, borr eller vad jag hittar med hyggligt tajt passning. Noga = mäta med en vippindikator (Noga hemma = O-noga på jobbet 8) .
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har man en fjädrande touch probe så kan man köra den runt i hålet med en radie som är hålets radie minus verktygets radie (antingen via MDI eller så gör man ett program för det). Man kollar vart den tar i, stegar bordet, kör igen tills man får det så bra centrerat som möjligt. Minskar man verktygsbanans radie med nån hundradel blir det lättare att få proben att inte ta i någonstans runt varvet. Ska de vara riktigt noga håller jag med ralvejd, då är det vippindikator som gäller.

Edit: Och det går snabbare med vippindikator, "min" metod är snarare en workaround om man har en probe med kula men ingen vippindikator tillgänglig.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Kör man mach3 så finns det script för centerfind.
Har även möjlighet för att placera centrum på spindeln över en hörna.
Kräver en prob kopplad till datorn, dock mkt lätt att tillverka själv av en bit al och plast.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Retroperra

-jag läste flera gånger men var inte med på vad du menade. Jag vet ju att du kan din sak så jag läste igen.
Fick för mej att ville centrera ovanpå en liggande cylinder, -för det kan var lite pilligt.

Jo, OM jag kan flytta ämnet och det redan finns ett hål i centrum brukar jag facktisk ta en stabil svarvdubb (Mk3)
och sätta fast ämnet lite lagom lätt på bordet, sedan köra ner det till försiktigt stopp. Är jag petnoga så tar jag ett
papper på var sida och precis när det stramar, tabort pappret och sedan övergår jag till 0.001mm på joggen.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Tack alla för svar. Jag skulle kanske ha ritat vad jag menade inser jag.

Jag ser nu att det också finns något som heter centrikator. Men en vipindikator är ju mer generellt användbar så vi får leta reda på en sån till nästa gång.

mvh Per
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

DW skrev:Jag vet ju att du kan din sak så jag läste igen.
Tack! :D

Bra ide med papper!
petercab

Inlägg av petercab »

Jag har nog alla sorters indikatorklockor men jag är barnsligt förtjust i min centerindikator, går otroligt snabbt att ställa in och den ser ju så fin ut :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kanske inte helt relevant här men nu hittade jag bild på de centreringsinstrument jag är uppvuxen med i farsans verkstad. Tydligen är det nåt som sålts av Karlebo (MAKO) från början.

Bild

Bilden kommer från en gammal säljtråd på ett forum http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... w=previous
petercab

Inlägg av petercab »

Vet inte hur kvaliten är dock.

http://shop.otdtools.se/centrikator/27257-0
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

petercab skrev:
"Vet inte hur kvaliten är dock.
http://shop.otdtools.se/centrikator/27257-0"

Det är en sån man skall ha för att snabbt centrera hål att utgå från. Köpte en likadan från Schuchardt's (j**ligt svårt namn att skriva/uttala) och man centrerar lätt inom 0.01mm med den. Sedan har jag en 3D-taster (XYZ) att hitta kanter med. Hos Sch..sch..sch.... kostar centrikatorn i alla fall 1227:- + moms nu. Deras 3D-tasters är dyra.

Tror man får en tysk kvalitets 3D för 2.500:- +moms från Hoffman (Ravema). Hållaren ingår inte förstås. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Schuchardt's (j**ligt svårt namn att skriva/uttala)
Enklare med smaskin :wink:
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Har man tråkigt kan man göra en egen med. =)

http://www.roughedge.se/Coax%20Indicato ... on%202.pdf
sledneck

Inlägg av sledneck »

Enkelt. Triangulering.
Min Touchprobe tar 4 punkter, det ger 3 olika
centum.Tringalura på det och det blir helt exakt i den här världen.
Kan lägga upp formeln för triangulering imorgon.
Skriv svar