Potentiometer/Dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredde_Gust

Potentiometer/Dimmer

Inlägg av Fredde_Gust »

Hej

Jag har en potentiometer/dimmer som har gott sönder som jag tänkte byta. Har inte så bra koll på potentiometrar. Den sitter i en köksarmatur och används till att dimmra 4st 12v halogenspotlights. Det ända som står på den är: YH "troligtvis tillverkaren" och sedan står det "B2M". se bilder.
Skulle va tacksam för svar om vad jag behöver o vart ja kan köpa den.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Potentiometer/Dimmer

Inlägg av MiaM »

Är det strömbrytare i ena ändläget, alltså ett slags "klickläge" för avstängningen?

I så fall gissar jag att ena "halvan" är strömbrytaren och den andra är själva potentiometern.

Det är svårt att säga något om märkningen. Däremot borde det gå bra att lossa kablarna och ohm-mäta där kablarna varit anslutna. Det förutsätter att du med t.ex. en tång faktiskt kan vrida på "ratten" som gått av. Ohm-mät dels i maxläget, dels omkring mitten, dels vid "minsta ljus men inte av-klickad", och dels "av-klickad".

Min gissning är att du får nära noll ohm på maxläget och oändligt på av-klick-läget.

Jag vet inte hur lätt det är att hitta potentiometrar med inbyggd strömbrytare idag, men i värsta fall kan du kanske montera en vanlig potentiometer och sätta en separat strömbrytare invid. Inte så snyggt men bättre än att behöva skrota armaturen.

OBS, det ser ut som att både axel och gänga är av plast. Det kan finnas säkerhetsskäl till det, typ att kablarna är strömförande och en billig potentiometer med metallgänga kanske inte är tillräckligt bra isolerad för att klara elsäkerhetskraven.
Fredde_Gust

Inlägg av Fredde_Gust »

Ja det är strömbrytare i ena änden, men den funktionen är inte så viktig. Har en vanlig strömbrytare på väggen för det, utan det viktiga är bara dimmerfunktionen.

har mätt på den och fick följande värden:

max ljus = 2 ohm
mitten = 1 Mohm
min ljus = 1,9 Mohm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Då är det garanterat en linjär pot på 2M Ohm.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Se till att få tag i en med plastaxel som MiaM påpekade, potentiometern är förmodligen inte isolerad från nätspänningen.
Fredde_Gust

Inlägg av Fredde_Gust »

Ja letade lite på olika sidor igår, men tyckte det var svårt att hitta en på 2 MOHM. Hittade ingen på ELFA?? men jag hittade en som dessutom verkar vara med strömbrytare.
Skulle denna kunna funka?

http://www.conrad.se/POTI-WP20KCIL-2M-3 ... 40_0241740
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Länken till conrad verkar inte riktigt fungera, men jag gissar att du hittat art.nr 441321?

Den borde fungera, fast det kan kanske vara värt att läsa på vad den tål för maximal spänning. 250V AC RMS eller en bit över 300V DC bör den tåla som mest.

(I princip kan även 445717 fungera men den är utan strömbrytare).

OBS, nu gissar jag bara att dimmerfunktionen kör 230V direkt på allt, det högohmiga värdet och inkopplingen med bara två ledare tyder på 230V.
Skriv svar