Enstens CNC-tråd
Enstens CNC-tråd
Här kommer jag att samla frågor och bilder på mitt CNC-projekt.
Jag har köpt en CNC-fräs av tecno. Tyvärr var maskinen för stor för att få in i det avsedda rummet i källaren så nu har jag engagerat lite ungdomar som ska hjälpa mig med att skotta fram garagedörren så jag får in maskinen i garaget.
Vidare skall garaget varmbonas så att jag kan ha det som verkstad.
Som fundament tänkte jag bygga ett bord/fundament i EG (Epoxygranit) och här mottages tips tacksamt.
Jag har köpt en CNC-fräs av tecno. Tyvärr var maskinen för stor för att få in i det avsedda rummet i källaren så nu har jag engagerat lite ungdomar som ska hjälpa mig med att skotta fram garagedörren så jag får in maskinen i garaget.
Vidare skall garaget varmbonas så att jag kan ha det som verkstad.
Som fundament tänkte jag bygga ett bord/fundament i EG (Epoxygranit) och här mottages tips tacksamt.
Re: Enstens CNC-tråd
Nej men vad synd, den som passade så bra i bilen 
Men du måste väl kunna ställa den på sidan och vrida in den i rummet? Alternativt demontera portalen tillfälligt (förstår att du inte vill göra detta dock, men jämfört med att inreda ett helt garage...)

Men du måste väl kunna ställa den på sidan och vrida in den i rummet? Alternativt demontera portalen tillfälligt (förstår att du inte vill göra detta dock, men jämfört med att inreda ett helt garage...)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men vad är det jag läser, får du inte in maskinen? Nog borde det väl gå att tippa den på sidan och sen genom ett dörrhål, men om utrymmet i sig är för litet så blir det ju svårt.
Hoppas det löser sig så du kan komma igång.
Hoppas det löser sig så du kan komma igång.
Jajjamensan. Har fixat en specialbyggd vagn nu, med två framhjul och ett svängbart bakhjul som jag kan köra fräsen på, ställd på högkant.
Då har vi flyttat fräsen till rummet i källaren. Det gick bra eftersom min far svetsat ihop en "dolly" med tre hjul varav det ena var svängbart.
Vi ställde fräsen på högkant och rullade den. Men det var ändå tungt eftersom tyngdpunkten befann sig nånstans låååångt borta från hjulen.
Nu väntar jag på en begagnad PC som en kompis har lovat mig.
Spec:
3,2 Ghz
160GB
8 GB RAM
Paralell och serieport
Separat grafikkort med 2GB
Helt klart i överkant men vad gör man när det är gratis. Få ge kompisen en virre tror jag.
Vi ställde fräsen på högkant och rullade den. Men det var ändå tungt eftersom tyngdpunkten befann sig nånstans låååångt borta från hjulen.
Nu väntar jag på en begagnad PC som en kompis har lovat mig.
Spec:
3,2 Ghz
160GB
8 GB RAM
Paralell och serieport
Separat grafikkort med 2GB
Helt klart i överkant men vad gör man när det är gratis. Få ge kompisen en virre tror jag.
En fråga om DipTrace.
När man exporterar till Gerber, får man med borrhålen då eller måste man exportera ut dom till en egen fil (typ .drl)?
Jag har testat LineGrinder men man ser inte borrhålen, hur funkar det där egentligen? Tanken är ju att fräsa kretskorten.
När man exporterar till Gerber, får man med borrhålen då eller måste man exportera ut dom till en egen fil (typ .drl)?
Jag har testat LineGrinder men man ser inte borrhålen, hur funkar det där egentligen? Tanken är ju att fräsa kretskorten.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Gerber finns i två varianter
Extended är det som gäller (den innehåller all photoplot data), du genererar en separat borrfil iom att du ska isolationsfräsa och borra själv.
Extended är det som gäller (den innehåller all photoplot data), du genererar en separat borrfil iom att du ska isolationsfräsa och borra själv.
En kass bild på den specialtillverkade vagnen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Såg just att paralellportsuttaget på fräsens styrbox var en hane. Hade bara kablar med hane-hane så i morgon blir det till att besöka min lokala datornasare och få tag i en könbytare, litet setback.
Fråga:
När jag lägger in konfigfilen jag fick av dig tecno så ser tool-åath ut så här när jag öppnar en G-fil för ett kretskort.
Och när jag kör med en defaultfil, så här: Om jag kör "programmet" så följs cirklarna runt.
När jag lägger in konfigfilen jag fick av dig tecno så ser tool-åath ut så här när jag öppnar en G-fil för ett kretskort.
Och när jag kör med en defaultfil, så här: Om jag kör "programmet" så följs cirklarna runt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.